A temethetetlen Ego - Arnulf Rainer: Előszó önmagamhoz (könyv)

  • Hajdu István
  • 2006. március 2.

Zene

Hyppolite Bayard pénzügyminisztériumi tisztviselő és a fényképezés úttörőinek egyik legszerencsétlenebbje, mert elvesztette a Daguerre-rel a kiváló első címéért folytatott versenyt, 1840 októberében holttetemként fotografálta le saját magát.

Hyppolite Bayard pénzügyminisztériumi tisztviselő és a fényképezés úttörőinek egyik legszerencsétlenebbje, mert elvesztette a Daguerre-rel a kiváló első címéért folytatott versenyt, 1840 októberében holttetemként fotografálta le saját magát. Ezzel egyrészt a világtörténelem egyik legkorábbi fényképönarcképét készítette el, másrészt - és persze roppant gazdag egyebek mellett - rámutatott a dokumentált önalázás és az önalá-zás dokumentációjának hihetet-lenül tágas kettősségére. Bayard amúgy leélt még negyvenhét, gondolom, mélyen boldogtalan, duzzogással megvert évet.

Különös, hogy Arnulf Rainer, az énképrontás, az Egoverés és a kadávermagasztalás 20. századi nagymestere, korunk egyik legjelentősebb művésze nem hivatkozik sem írásaiban, sem képeivel szomorú sorsú elődjére, pedig a világnak aza fajta furcsa, mazochisztikus megzsarolása, pontosabban a zsarolás tőmondat értékű gesztusa, ami Bayard önarcképét mélyen jellemzi, Rainertől sem idegen, sőt az exhibíció és az Úréval szemben az Ego felmutatásának igénye teljesen egybevág kettejük elképzeléseiben. Van azonban egy döntő különbség: a francia előfutárral ellentétben Rainer a legkevésbé sem vállal és sugall mártíriumot,

nem gyújt saját maga alá,

hanem éppen ellenkezőleg, az analízis, a feltárás kikényszerítettségének profán szépségével villant - olykor saját arcába, szó szerint.

Írásai meghatóan egyszerűek. Olykor frivolak és szerepjátszók, de mindig pontosak, svalóban, soha nem vállal áldozatszerepet, még akkor sem, amikor - nem is kevésszer - kárhoztatja, sőt mélyen elítéli a politika, a műkereskedelem, egyáltalán a kor, az ötvenes évektől a kilencvenesekig tartó periódus művészetszociológiai, pontosabban művészetgazdasági viszonyait.

Persze, mondja ő maga is, mi mást tehetne saját korával és korának körülményeivel? Mit kezdhetne a most már hosszú, majd hatvanéves pályáját keresztező vagy szegélyező intézményekkel, emberekkel és helyzetekkel, amikor végül is úgy tetszik, a kezdetektől azt csinál, amit akar, vagy fordítva, azt akarhatja, amit csinálhat. Szellemes öninterjúi, álnéven saját magáról magának írott megnyitói, katalógus-előszavai mind-mind azt a Rainert ábrázolják, aki - bár mindent tud a művészetről és saját magáról - legszívesebben egy zavartnak mutatott, de nagyon is öntudatos "nem tudom"-mal bújik el a magasztos ön- és világértelmeztetés elől, ám az "együgyűséggel" mint huszárvágással megőrzi rég megszerzett

autonómiáját és szabadságát,

mely láthatólag és olvashatólag a legfontosabb számára. (Példaszerű volt, amint a könyv bemutatóján a Ludwig Múzeumban Bujdosó Alpár költő hosszú, alapos, laudációszerű kérdéseire szerényen nem tudta a választÉ)

Verbális önelfedése természetesen nem teljes, mint saját testét és arcát átfestő képein a pillantása, ugyanúgy világszemlélete is kiszikrázik: a most, ebben a kötetben publikált legkorábbi írásától (1952) a legutolsóig (1993) - durván leegyszerűsítve - két szálat csomóz össze és bont szét folyamatosan. Az egyik az individuum alapvető, döntő szerepe (nyilvánvalóan az övé, scsak azon keresztül a másé) a művészet által megragadott világban,a másik - mint az Ént befoglaló forma - a megrögzített világ, melyet mi más modellezhetne plasztikusabban, mint a boldogtalan Ausztria. Rainer képe hazájáról - vagy a nagyszerűen mulatságos előszót író Günther Brusé - ma már tipikusnak mondható, hiszen feneketlen az osztrák pesszimizmus kútja. Sokakéval együtt Karl Kraus, Robert Musil és Ödön von Horvath vagy Thomas Bernhard és Elfriede Jelinek szavai visszhangoznak Rainer mondataiban, amint a gesztusaiban ott van az összes mazochistán megmozdított mozdulat, mely valaha is elhagyta a testet Egon Schielétől a kortárs bécsi akcionistákig.

A világot az ember elég könnyen idegenné teheti a maga számára, ahogy az sem okozhat különösebben nagy gondot, miképpen tegye önmagát idegenné a világ számára - jut eszembe sokszor. Talán nincs is igazán köze ennek ahhoz, ahogyan Rainer egyik írásában (L'art contre l'art) komolykodva a művészet kéjgyilkosaként kartotékolja önmagát, egyes szám harmadik személyben. Sbár a magasra adott labdát látva azonnali reflexszel nem tudok nem gondolni arra, hogy dr. Krafft-Ebing némileg elkapkodta nyolcvan évvel korábbi nagy pszichopatológiai nómenklatúráját, hivatkozzunk inkább Rainer művészetének és végül is kötetének lényegét illetően Kafka naplóbejegyzésére, mely nem először szolgál vademecum gyanánt: "Az önmegfigyelés lerázhatatlan kötelezettsége: ha valaki más figyel, természetesen nekem is figyelnem kell magamat, ha senki más nem figyel, annál tüzetesebben kell nekem figyelnem magamat."

A szövegeket és képeket Hannelore Ditz és Szikszai Károly válogatta; fordító: Cseuz Judit. Irodalom Kft., Budapest, 2005, 4950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.