A választ idefújta - Pannonia Allstars Ska Orchestra: Budapest Ska Mood (lemez)

Zene

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy - a rhythm and blueséhoz - hasonló felállású, rezesekkel súlyosbított zenekar játszotta, ugyanakkor a dallamban komoly szerepet kapott a helyi mento népzene, a ritmusban pedig a producer és soundsystem-guru Prince Buster által honosított hangsúlyeltolódás. Prince Buster mellett a Skatalites, az Ethiopians, a Wailers és a Toots and the Maytals lett ennek az új - s zömében instrumentális - tánczenének az első letéteményese.

Mielőtt a ska Budapestre ért volna, a hetvenes évek végén tett egy mozgalmi kört Angliában, majd a következő évtizedben Amerikában. Angliában a punkkal kokettáló "ska-revival" igen-igen népszerű zenekarokat hívott életre (Specials, Madness, Selecter, Bad Manners), Amerikában pedig "third wave" címszó alatt vagy a metállal (Mighty Mighty Bosstones, Fishbone) állt össze, vagy a popos posztpunk (Sublime, No Doubt, Rancid) mentora lett. Ez utóbbi akár a végét is jelenthette volna, de megúsztuk, hál' isten.

Sőt. Most az van, hogy nézhetünk bárhova, mindenütt teszi a dolgát, lásd Mexikóban a Los de Abajót, Argentínában a Los Calzonest, Franciaországban az N&SK-t, Londontól Havannáig a Ska Cubánót, az oroszoknál a Leningrádot, a hollandoknál a The Rotterdam Ska-Jazz Foundationt és így tovább. Hazáig.

Nálunk a ska eddig szigorúan a "föld alatt" virágzott, mégsem mondanám, hogy a "Pannonia Allstars" név csak önironikus fordulatként állja meg a helyét. Hiszen annál, hogy a pannoniás tagok korábbi zenekarai - így a CsizmáSKAndúr, a MeSKAlin vagy a Böiler - mennyire voltak ismertek vagy ismeretlenek, jóval fontosabbnak tűnik, hogy tisztességesen kijárták a maguk iskoláját.

A Pannonia Allstars Ska Orchestra 2003 tavaszán alakult meg, s igen gyorsan beizzította a magyar skaéletet. Skatábort szervez és (a Blue River állóhajón) skaklubot futtat, tizenhat skazenekarnak lemezkompilációt szerkesztett (Skaland), és skaműsort indított a Tilos Rádióban, továbbá már olyan komoly társaságokat látott vendégül, mint a Toasters, a Bad Manners, a Rotterdam Ska-Jazz Foundation és a New York Ska Jazz Ensemble. 2003-ban demót jelentetett meg (Pannonia Allstars Ska Orchestra), 2005-ben koncertfelvételt (All Night Long - Live At Artemovszk), s most kijött az első "igazi" stúdió-albuma is, az amerikai Megalith Recordsnál. Többnyire - a koncertlemezhez képest is - új számokkal.

A lemezborítón "jamapesti" utcakép: az egyik oldalán bérházak, a másikon pálmafák. Ez a kettősség - már nyelvileg - több dalszövegben is tetten érhető, de arról nincs szó, hogy a skának afféle magyarított mutánsát hallanánk. Az tű-nik ki inkább, mintha megmutatná a PASO, mi mindennel - és ki mindenkivel - ügyködött idáig: a korai Hello Gagarin kissé túlcsordultan vidám, a Where Can I Go?-n vendégeskedő amerikai King Django a reggae, míg a Mek it a date-en a német Dr Ring-Ding a ragga felé húz, de ezzel együtt a becsületes-tradicionális ska felé mutatva azért kirajzolódik valami főféle csapásirány. A Balkan Fever, az Ignorance, a Rudie's Got A Soul és a dubba hajló Waiting for Salvation című szám ebbéli minőségében is tuti befutóm, meg úgy egyáltalán: ezekkel Budapestnek jó híre vihető szerte skavilágban.

S milyen jó a trombitás!

Megalith Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.