A választ idefújta - Pannonia Allstars Ska Orchestra: Budapest Ska Mood (lemez)

Zene

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy - a rhythm and blueséhoz - hasonló felállású, rezesekkel súlyosbított zenekar játszotta, ugyanakkor a dallamban komoly szerepet kapott a helyi mento népzene, a ritmusban pedig a producer és soundsystem-guru Prince Buster által honosított hangsúlyeltolódás. Prince Buster mellett a Skatalites, az Ethiopians, a Wailers és a Toots and the Maytals lett ennek az új - s zömében instrumentális - tánczenének az első letéteményese.

Mielőtt a ska Budapestre ért volna, a hetvenes évek végén tett egy mozgalmi kört Angliában, majd a következő évtizedben Amerikában. Angliában a punkkal kokettáló "ska-revival" igen-igen népszerű zenekarokat hívott életre (Specials, Madness, Selecter, Bad Manners), Amerikában pedig "third wave" címszó alatt vagy a metállal (Mighty Mighty Bosstones, Fishbone) állt össze, vagy a popos posztpunk (Sublime, No Doubt, Rancid) mentora lett. Ez utóbbi akár a végét is jelenthette volna, de megúsztuk, hál' isten.

Sőt. Most az van, hogy nézhetünk bárhova, mindenütt teszi a dolgát, lásd Mexikóban a Los de Abajót, Argentínában a Los Calzonest, Franciaországban az N&SK-t, Londontól Havannáig a Ska Cubánót, az oroszoknál a Leningrádot, a hollandoknál a The Rotterdam Ska-Jazz Foundationt és így tovább. Hazáig.

Nálunk a ska eddig szigorúan a "föld alatt" virágzott, mégsem mondanám, hogy a "Pannonia Allstars" név csak önironikus fordulatként állja meg a helyét. Hiszen annál, hogy a pannoniás tagok korábbi zenekarai - így a CsizmáSKAndúr, a MeSKAlin vagy a Böiler - mennyire voltak ismertek vagy ismeretlenek, jóval fontosabbnak tűnik, hogy tisztességesen kijárták a maguk iskoláját.

A Pannonia Allstars Ska Orchestra 2003 tavaszán alakult meg, s igen gyorsan beizzította a magyar skaéletet. Skatábort szervez és (a Blue River állóhajón) skaklubot futtat, tizenhat skazenekarnak lemezkompilációt szerkesztett (Skaland), és skaműsort indított a Tilos Rádióban, továbbá már olyan komoly társaságokat látott vendégül, mint a Toasters, a Bad Manners, a Rotterdam Ska-Jazz Foundation és a New York Ska Jazz Ensemble. 2003-ban demót jelentetett meg (Pannonia Allstars Ska Orchestra), 2005-ben koncertfelvételt (All Night Long - Live At Artemovszk), s most kijött az első "igazi" stúdió-albuma is, az amerikai Megalith Recordsnál. Többnyire - a koncertlemezhez képest is - új számokkal.

A lemezborítón "jamapesti" utcakép: az egyik oldalán bérházak, a másikon pálmafák. Ez a kettősség - már nyelvileg - több dalszövegben is tetten érhető, de arról nincs szó, hogy a skának afféle magyarított mutánsát hallanánk. Az tű-nik ki inkább, mintha megmutatná a PASO, mi mindennel - és ki mindenkivel - ügyködött idáig: a korai Hello Gagarin kissé túlcsordultan vidám, a Where Can I Go?-n vendégeskedő amerikai King Django a reggae, míg a Mek it a date-en a német Dr Ring-Ding a ragga felé húz, de ezzel együtt a becsületes-tradicionális ska felé mutatva azért kirajzolódik valami főféle csapásirány. A Balkan Fever, az Ignorance, a Rudie's Got A Soul és a dubba hajló Waiting for Salvation című szám ebbéli minőségében is tuti befutóm, meg úgy egyáltalán: ezekkel Budapestnek jó híre vihető szerte skavilágban.

S milyen jó a trombitás!

Megalith Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.