A választ idefújta - Pannonia Allstars Ska Orchestra: Budapest Ska Mood (lemez)

Zene

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy - a rhythm and blueséhoz - hasonló felállású, rezesekkel súlyosbított zenekar játszotta, ugyanakkor a dallamban komoly szerepet kapott a helyi mento népzene, a ritmusban pedig a producer és soundsystem-guru Prince Buster által honosított hangsúlyeltolódás. Prince Buster mellett a Skatalites, az Ethiopians, a Wailers és a Toots and the Maytals lett ennek az új - s zömében instrumentális - tánczenének az első letéteményese.

Mielőtt a ska Budapestre ért volna, a hetvenes évek végén tett egy mozgalmi kört Angliában, majd a következő évtizedben Amerikában. Angliában a punkkal kokettáló "ska-revival" igen-igen népszerű zenekarokat hívott életre (Specials, Madness, Selecter, Bad Manners), Amerikában pedig "third wave" címszó alatt vagy a metállal (Mighty Mighty Bosstones, Fishbone) állt össze, vagy a popos posztpunk (Sublime, No Doubt, Rancid) mentora lett. Ez utóbbi akár a végét is jelenthette volna, de megúsztuk, hál' isten.

Sőt. Most az van, hogy nézhetünk bárhova, mindenütt teszi a dolgát, lásd Mexikóban a Los de Abajót, Argentínában a Los Calzonest, Franciaországban az N&SK-t, Londontól Havannáig a Ska Cubánót, az oroszoknál a Leningrádot, a hollandoknál a The Rotterdam Ska-Jazz Foundationt és így tovább. Hazáig.

Nálunk a ska eddig szigorúan a "föld alatt" virágzott, mégsem mondanám, hogy a "Pannonia Allstars" név csak önironikus fordulatként állja meg a helyét. Hiszen annál, hogy a pannoniás tagok korábbi zenekarai - így a CsizmáSKAndúr, a MeSKAlin vagy a Böiler - mennyire voltak ismertek vagy ismeretlenek, jóval fontosabbnak tűnik, hogy tisztességesen kijárták a maguk iskoláját.

A Pannonia Allstars Ska Orchestra 2003 tavaszán alakult meg, s igen gyorsan beizzította a magyar skaéletet. Skatábort szervez és (a Blue River állóhajón) skaklubot futtat, tizenhat skazenekarnak lemezkompilációt szerkesztett (Skaland), és skaműsort indított a Tilos Rádióban, továbbá már olyan komoly társaságokat látott vendégül, mint a Toasters, a Bad Manners, a Rotterdam Ska-Jazz Foundation és a New York Ska Jazz Ensemble. 2003-ban demót jelentetett meg (Pannonia Allstars Ska Orchestra), 2005-ben koncertfelvételt (All Night Long - Live At Artemovszk), s most kijött az első "igazi" stúdió-albuma is, az amerikai Megalith Recordsnál. Többnyire - a koncertlemezhez képest is - új számokkal.

A lemezborítón "jamapesti" utcakép: az egyik oldalán bérházak, a másikon pálmafák. Ez a kettősség - már nyelvileg - több dalszövegben is tetten érhető, de arról nincs szó, hogy a skának afféle magyarított mutánsát hallanánk. Az tű-nik ki inkább, mintha megmutatná a PASO, mi mindennel - és ki mindenkivel - ügyködött idáig: a korai Hello Gagarin kissé túlcsordultan vidám, a Where Can I Go?-n vendégeskedő amerikai King Django a reggae, míg a Mek it a date-en a német Dr Ring-Ding a ragga felé húz, de ezzel együtt a becsületes-tradicionális ska felé mutatva azért kirajzolódik valami főféle csapásirány. A Balkan Fever, az Ignorance, a Rudie's Got A Soul és a dubba hajló Waiting for Salvation című szám ebbéli minőségében is tuti befutóm, meg úgy egyáltalán: ezekkel Budapestnek jó híre vihető szerte skavilágban.

S milyen jó a trombitás!

Megalith Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Ezért nem költenek tömegek kultúrára

De miért nem? Hiszen a legtöbbünknek van igényünk a minőségi szórakozásra, nem lehet elegendő az ostoba sorozat a tévében. Mennyibe kerül a rendszeres kultúrafogyasztás, hányan engedhetik meg maguknak azt az életszínvonalat, amibe ez belefér?

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.