A választ idefújta - Pannonia Allstars Ska Orchestra: Budapest Ska Mood (lemez)

Zene

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Hol volt, hol nem volt, úgy negyvenöt évvel ezelőtt megszületett a ska Jamaicában. Azokban az években vívta ki függetlenségét Jamaica, így a ska feldobott hangulata és zenei újításai egyaránt elválaszthatatlanok az ország nemzeti büszkeségétől. Úgy szokás mondani, hogy a ska a szigetország válasza volt a New Orleans-i rhythm and bluesra.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy - a rhythm and blueséhoz - hasonló felállású, rezesekkel súlyosbított zenekar játszotta, ugyanakkor a dallamban komoly szerepet kapott a helyi mento népzene, a ritmusban pedig a producer és soundsystem-guru Prince Buster által honosított hangsúlyeltolódás. Prince Buster mellett a Skatalites, az Ethiopians, a Wailers és a Toots and the Maytals lett ennek az új - s zömében instrumentális - tánczenének az első letéteményese.

Mielőtt a ska Budapestre ért volna, a hetvenes évek végén tett egy mozgalmi kört Angliában, majd a következő évtizedben Amerikában. Angliában a punkkal kokettáló "ska-revival" igen-igen népszerű zenekarokat hívott életre (Specials, Madness, Selecter, Bad Manners), Amerikában pedig "third wave" címszó alatt vagy a metállal (Mighty Mighty Bosstones, Fishbone) állt össze, vagy a popos posztpunk (Sublime, No Doubt, Rancid) mentora lett. Ez utóbbi akár a végét is jelenthette volna, de megúsztuk, hál' isten.

Sőt. Most az van, hogy nézhetünk bárhova, mindenütt teszi a dolgát, lásd Mexikóban a Los de Abajót, Argentínában a Los Calzonest, Franciaországban az N&SK-t, Londontól Havannáig a Ska Cubánót, az oroszoknál a Leningrádot, a hollandoknál a The Rotterdam Ska-Jazz Foundationt és így tovább. Hazáig.

Nálunk a ska eddig szigorúan a "föld alatt" virágzott, mégsem mondanám, hogy a "Pannonia Allstars" név csak önironikus fordulatként állja meg a helyét. Hiszen annál, hogy a pannoniás tagok korábbi zenekarai - így a CsizmáSKAndúr, a MeSKAlin vagy a Böiler - mennyire voltak ismertek vagy ismeretlenek, jóval fontosabbnak tűnik, hogy tisztességesen kijárták a maguk iskoláját.

A Pannonia Allstars Ska Orchestra 2003 tavaszán alakult meg, s igen gyorsan beizzította a magyar skaéletet. Skatábort szervez és (a Blue River állóhajón) skaklubot futtat, tizenhat skazenekarnak lemezkompilációt szerkesztett (Skaland), és skaműsort indított a Tilos Rádióban, továbbá már olyan komoly társaságokat látott vendégül, mint a Toasters, a Bad Manners, a Rotterdam Ska-Jazz Foundation és a New York Ska Jazz Ensemble. 2003-ban demót jelentetett meg (Pannonia Allstars Ska Orchestra), 2005-ben koncertfelvételt (All Night Long - Live At Artemovszk), s most kijött az első "igazi" stúdió-albuma is, az amerikai Megalith Recordsnál. Többnyire - a koncertlemezhez képest is - új számokkal.

A lemezborítón "jamapesti" utcakép: az egyik oldalán bérházak, a másikon pálmafák. Ez a kettősség - már nyelvileg - több dalszövegben is tetten érhető, de arról nincs szó, hogy a skának afféle magyarított mutánsát hallanánk. Az tű-nik ki inkább, mintha megmutatná a PASO, mi mindennel - és ki mindenkivel - ügyködött idáig: a korai Hello Gagarin kissé túlcsordultan vidám, a Where Can I Go?-n vendégeskedő amerikai King Django a reggae, míg a Mek it a date-en a német Dr Ring-Ding a ragga felé húz, de ezzel együtt a becsületes-tradicionális ska felé mutatva azért kirajzolódik valami főféle csapásirány. A Balkan Fever, az Ignorance, a Rudie's Got A Soul és a dubba hajló Waiting for Salvation című szám ebbéli minőségében is tuti befutóm, meg úgy egyáltalán: ezekkel Budapestnek jó híre vihető szerte skavilágban.

S milyen jó a trombitás!

Megalith Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.