Lemez

Accademia Bizantina – Bach: The Art Of Fugue

  • - csk -
  • 2018. március 1.

Zene

Johann Sebastian Bach (1685–1750) befejezetlenül maradt utolsó alkotása, A fúga művészete (Die Kunst der Fuge) sok tekintetben mindmáig rejtélyes és vitatott mű. Egymásnak ellentmondó vélemények látnak napvilágot arról, hogy miként értelmezzük a gyűjteményt: tényleges megszólaltatást igénylő darabok sorozatának, netán olyan antológiá­nak, amelyből csak válogatni kell, s az egyvégtében, ciklusként való előadás abszurd. Vagy talán csak elméleti munka az egész, a zene­elmélet szakemberei számára készült „olvasnivaló”? És ha meg kell szólaltatni, milyen hangszerre íródott? Csembalóra? Orgonára? Vonósokra? Kis vagy nagy együttesre?

Sok kérdés, amelyre az előadó-művészet – sokféle koncerttel és sokféle lemezzel – sokféle választ ad. Mindegyik egy-egy állásfoglalás, amely persze kizárja a többit a lehetőségek sorából. Most itt egy CD, az 1983-ban, Ravennában alapított, s 1996 óta a csembalista Ottavio Dantone által vezetett Accademia Bizantina munkája, amely – nagyon szellemesen – úgy oldja fel a gordiuszi csomót, hogy nem oldja fel, úgy válaszolja meg az előadó apparátus kérdését, hogy nem válaszolja meg.

A felvételen négy vonós (két hegedű, brácsa, cselló), egy csembaló és egy kis orgona játszik. Néha a vonósok consortját halljuk, máskor csak orgonát, megint máskor csak csembalót, aztán van olyan tétel, amelyben a csembaló és az orgona együtt szól, megint más alkalommal mindenki együtt játszik. Vagyis az összes lehetséges kombináció érvényesül, üdítő változatosságban. Elvégre hol van az megírva, hogy pusztán azért, mert ez egy „szigorú mű”, mindjárt az előadásnak is egyhangúnak kell lennie? Az előadásmód is megengedően és termékenyen ellentmondásos: érezzük az ellenpontos szerkesztés logikáját, de azért a sok hangsúly, a sok szín, a dinamizmus minduntalan arra figyelmeztet, hogy a zene nemcsak törvény és tudomány: érzelem és indulat is. Szép és bölcs felvétel.

Decca Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.