Lemez

Accademia Bizantina – Bach: The Art Of Fugue

  • - csk -
  • 2018. március 1.

Zene

Johann Sebastian Bach (1685–1750) befejezetlenül maradt utolsó alkotása, A fúga művészete (Die Kunst der Fuge) sok tekintetben mindmáig rejtélyes és vitatott mű. Egymásnak ellentmondó vélemények látnak napvilágot arról, hogy miként értelmezzük a gyűjteményt: tényleges megszólaltatást igénylő darabok sorozatának, netán olyan antológiá­nak, amelyből csak válogatni kell, s az egyvégtében, ciklusként való előadás abszurd. Vagy talán csak elméleti munka az egész, a zene­elmélet szakemberei számára készült „olvasnivaló”? És ha meg kell szólaltatni, milyen hangszerre íródott? Csembalóra? Orgonára? Vonósokra? Kis vagy nagy együttesre?

Sok kérdés, amelyre az előadó-művészet – sokféle koncerttel és sokféle lemezzel – sokféle választ ad. Mindegyik egy-egy állásfoglalás, amely persze kizárja a többit a lehetőségek sorából. Most itt egy CD, az 1983-ban, Ravennában alapított, s 1996 óta a csembalista Ottavio Dantone által vezetett Accademia Bizantina munkája, amely – nagyon szellemesen – úgy oldja fel a gordiuszi csomót, hogy nem oldja fel, úgy válaszolja meg az előadó apparátus kérdését, hogy nem válaszolja meg.

A felvételen négy vonós (két hegedű, brácsa, cselló), egy csembaló és egy kis orgona játszik. Néha a vonósok consortját halljuk, máskor csak orgonát, megint máskor csak csembalót, aztán van olyan tétel, amelyben a csembaló és az orgona együtt szól, megint más alkalommal mindenki együtt játszik. Vagyis az összes lehetséges kombináció érvényesül, üdítő változatosságban. Elvégre hol van az megírva, hogy pusztán azért, mert ez egy „szigorú mű”, mindjárt az előadásnak is egyhangúnak kell lennie? Az előadásmód is megengedően és termékenyen ellentmondásos: érezzük az ellenpontos szerkesztés logikáját, de azért a sok hangsúly, a sok szín, a dinamizmus minduntalan arra figyelmeztet, hogy a zene nemcsak törvény és tudomány: érzelem és indulat is. Szép és bölcs felvétel.

Decca Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.