Lemez

Accademia Bizantina – Bach: The Art Of Fugue

  • - csk -
  • 2018. március 1.

Zene

Johann Sebastian Bach (1685–1750) befejezetlenül maradt utolsó alkotása, A fúga művészete (Die Kunst der Fuge) sok tekintetben mindmáig rejtélyes és vitatott mű. Egymásnak ellentmondó vélemények látnak napvilágot arról, hogy miként értelmezzük a gyűjteményt: tényleges megszólaltatást igénylő darabok sorozatának, netán olyan antológiá­nak, amelyből csak válogatni kell, s az egyvégtében, ciklusként való előadás abszurd. Vagy talán csak elméleti munka az egész, a zene­elmélet szakemberei számára készült „olvasnivaló”? És ha meg kell szólaltatni, milyen hangszerre íródott? Csembalóra? Orgonára? Vonósokra? Kis vagy nagy együttesre?

Sok kérdés, amelyre az előadó-művészet – sokféle koncerttel és sokféle lemezzel – sokféle választ ad. Mindegyik egy-egy állásfoglalás, amely persze kizárja a többit a lehetőségek sorából. Most itt egy CD, az 1983-ban, Ravennában alapított, s 1996 óta a csembalista Ottavio Dantone által vezetett Accademia Bizantina munkája, amely – nagyon szellemesen – úgy oldja fel a gordiuszi csomót, hogy nem oldja fel, úgy válaszolja meg az előadó apparátus kérdését, hogy nem válaszolja meg.

A felvételen négy vonós (két hegedű, brácsa, cselló), egy csembaló és egy kis orgona játszik. Néha a vonósok consortját halljuk, máskor csak orgonát, megint máskor csak csembalót, aztán van olyan tétel, amelyben a csembaló és az orgona együtt szól, megint más alkalommal mindenki együtt játszik. Vagyis az összes lehetséges kombináció érvényesül, üdítő változatosságban. Elvégre hol van az megírva, hogy pusztán azért, mert ez egy „szigorú mű”, mindjárt az előadásnak is egyhangúnak kell lennie? Az előadásmód is megengedően és termékenyen ellentmondásos: érezzük az ellenpontos szerkesztés logikáját, de azért a sok hangsúly, a sok szín, a dinamizmus minduntalan arra figyelmeztet, hogy a zene nemcsak törvény és tudomány: érzelem és indulat is. Szép és bölcs felvétel.

Decca Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.