Koncert

Rod Stewart Budapesten

Zene

Noha a veterán énekesnek egy ideje már nincs új slágere, folyamatosan gondoskodik a szórakoztatásunkról: pár éve kiadott egy nagyszerű önéletrajzi könyvet, tavaly januárban sikeresen széttrollkodta a skót focikupa sorsolását, és persze turnézik. Hozzánk negyedszer látogatott el – most is kifogástalan zenekarral érkezett, amelyben hibátlanul játszik a szaxofonos, biztos kezű a billentyűs, és a vokalista csajok bármilyen tehetségkutató győztesét simán az asztal alá énekelnék. Sir Rod leopárdmintás zakóban lépett színpadra, hozzá passzoló leopárdmintás cipővel, a nézők pedig örömmel nyugtázhatták, hogy az este slágerek, a Celtic iránti rajongás (még a lábdobon is a glasgow-i csapat címere volt) és az önirónia jegyében telt el.

Stewart egy pillanatig sem vette komolyan magát, még akkor sem, amikor a Rhythm of My Heart alatt saját lovaggá ütését játszatta be a kivetítőn. A Downtown Traint úgy konferálta be, hogy az egyik legnagyobb élő dalszerző követte el, vagy­is ő, aztán röhögve jegyezte meg, hogy természetesen Tom Waitsre gondolt, majd még nagyobbat nevetett, amikor rájött, hogy nem is az a szám következik. A koncert első felében inkább a táncos dalok domináltak, így meglehetősen furán hatott, hogy csak ülőhelyeket adtak el. Ennek ellenére sokan kezdtek táncolni, amit viszont jó pár „üléspárti” vett zokon… Az akusztikus blokk elején maga a főhős is megkérte az elöl állókat, hogy üljenek le, mert a mögöttük lévők nem látnak semmit. Aztán a zenekar visszaállt sztenderd üzemmódba, és megint a pörgősebb darabok jöttek. A két zárószám az egyaránt diszkós Baby Jane, illetve a Da Ya Think I’m Sexy? volt, ami elég érdekes kérdés egy 73 éves embertől, de ezen az estén tényleg semmit nem kellett komolyan venni. Azt sem, hogy bő tucatnyi sláger kimaradt a műsorból, hiszen azt már senki nem várhatja el Rod Stewarttól, hogy ennyi idősen 4-5 órás koncerteket adjon.

Papp László Budapest Sportaréna, január 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.