Koncert

Rod Stewart Budapesten

Zene

Noha a veterán énekesnek egy ideje már nincs új slágere, folyamatosan gondoskodik a szórakoztatásunkról: pár éve kiadott egy nagyszerű önéletrajzi könyvet, tavaly januárban sikeresen széttrollkodta a skót focikupa sorsolását, és persze turnézik. Hozzánk negyedszer látogatott el – most is kifogástalan zenekarral érkezett, amelyben hibátlanul játszik a szaxofonos, biztos kezű a billentyűs, és a vokalista csajok bármilyen tehetségkutató győztesét simán az asztal alá énekelnék. Sir Rod leopárdmintás zakóban lépett színpadra, hozzá passzoló leopárdmintás cipővel, a nézők pedig örömmel nyugtázhatták, hogy az este slágerek, a Celtic iránti rajongás (még a lábdobon is a glasgow-i csapat címere volt) és az önirónia jegyében telt el.

Stewart egy pillanatig sem vette komolyan magát, még akkor sem, amikor a Rhythm of My Heart alatt saját lovaggá ütését játszatta be a kivetítőn. A Downtown Traint úgy konferálta be, hogy az egyik legnagyobb élő dalszerző követte el, vagy­is ő, aztán röhögve jegyezte meg, hogy természetesen Tom Waitsre gondolt, majd még nagyobbat nevetett, amikor rájött, hogy nem is az a szám következik. A koncert első felében inkább a táncos dalok domináltak, így meglehetősen furán hatott, hogy csak ülőhelyeket adtak el. Ennek ellenére sokan kezdtek táncolni, amit viszont jó pár „üléspárti” vett zokon… Az akusztikus blokk elején maga a főhős is megkérte az elöl állókat, hogy üljenek le, mert a mögöttük lévők nem látnak semmit. Aztán a zenekar visszaállt sztenderd üzemmódba, és megint a pörgősebb darabok jöttek. A két zárószám az egyaránt diszkós Baby Jane, illetve a Da Ya Think I’m Sexy? volt, ami elég érdekes kérdés egy 73 éves embertől, de ezen az estén tényleg semmit nem kellett komolyan venni. Azt sem, hogy bő tucatnyi sláger kimaradt a műsorból, hiszen azt már senki nem várhatja el Rod Stewarttól, hogy ennyi idősen 4-5 órás koncerteket adjon.

Papp László Budapest Sportaréna, január 29.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.