mi a kotta?

Lenny, a csókos

  • mi a kotta
  • 2018. március 1.

Zene

Az FBI-nál 700 oldalas akta gyűlt össze róla, Nixon elnök szarházinak nevezte, az ő jellemzésére alkották meg a radical chic kifejezést, és Juhász Elődig bezárólag mindenkit megölelt és megcsókolt, akivel csak találkozott. Leonard Bernstein egyszerre volt imponáló láb- és csípőmunkájú, nagy karmester, jelentős és sokoldalú zeneszerző meg osztályon felüli bulvár­sztár, valamint talán minden idők legnagyobb zenei ismeretterjesztője, aki legalább kétnemzedéknyi magyar tévénézőhöz szólt Kálmán György hangján.

Az idén születési centenáriuma apropóján világszerte ünnepelt, művei és előadásai révén megidézett Lenny, akit a pápával való találkozása előtt állítólag barátilag figyelmeztettek arra, hogy ne az öreg­úr száját, hanem a gyűrűjét csókolja meg, most vasárnap a Müpában is egész napos rendezvénysorozat témája lesz. Az idei zeneszerző-maraton ugyanis Bernstein életművét állítja a középpontba délelőtt fél tizenegytől egészen este kilencig, amikor is a tíz éve életre hívott sorozat ötletgazdája és motorja, a Budapesti Fesztiválzenekar zárja majd a napot a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben: a West Side Story szimfonikus táncaival, valamint egy másik nagy amerikai, Gershwin szerzeményével, a Rhapsody in Blue-val. A maraton ugyanis Bernstein mellett a 20. és 21. századi amerikai zene többi kiválóságát is felvonultatja majd, Samuel Barbertől Steve Reichig. A zavarba ejtően változatos Bernstein-életműnek pedig a többi közt olyan alkotásai fognak sorra kerülni, mint az Óbudai Danubia Zenekar 15 órai koncertjén az I. szimfónia, a Szent Efrém Kórus fél kettes programján a Chichester Psalms, négytől pedig Philipp György rendezésében és zenei irányítása alatt az amerikai kertvárosi életet jelenetező, társadalomkritikus felhangú egyfelvonásos, a Trouble in Tahiti jut a Fesztivál Színház színpadára.

A Zeneakadémián jövő csütörtökön ígérkezik a legizgalmasabb koncert, amelynek főszereplője az 1962-ben alapított svájci kamarazenekar, a Camerata Bern együttese lesz (február 8., fél nyolc). Ők a 13 esztendős Mendelssohn zsengéjével, a máris 7. vonó­s­szimfóniával nyitják majd hangversenyüket, hogy végül Sosztakovics önnön sírfeliratának szánt 8. vonósnégyesét, pontosabban annak Rudolf Barshai által elkészített és szerzőileg jóváhagyott-megáldott Kamaraszimfónia-változatát játsszák el. E két kompozíció között pedig a hálás szólószerepet átengedik a mi Fülei Balázsunknak, aki előbb Bach, majd az önmagát és művészetét akkoriban lázasan formáló fiatal Liszt egy-egy művét fogja elzongorázni. Így aztán nekünk csakis a Liszt-darab címét említvén lesz majd okunk átkozódni, hiszen nem más, mint a hosszas vajúdással megszületett Malédiction lesz ez a mű.

Végezetül említsünk egy koncertet a Budapest Music Centerből, ahol is jövő pénteken indul útjára az Óbudai Danubia Zenekar Vivaldi-sorozata (február 9., hét óra). Eckhardt Gábor házigazda ezen az estén egészen Buenos Airesig elkalauzol majd bennünket, merthogy a programot Astor Piazzolla Négy évszak Buenos Airesben című Vivaldi-hommage-ának téli tétele fogja beszegni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.