Lemez

Megfogyva bár – AC/DC: Rock Or Bust

  • Vincze Ádám
  • 2015. január 14.

Zene

A Rock Or Bust megjelenése előtti hónapokban minden hírsite azzal volt tele, hogy az AC/DC súlyos csapások után készítette el ezt az új lemezt. Egyrészt elvesztették azt a Malcolm Youngot (jó eséllyel örökre), aki öccsével, Angusszal együtt gründolta össze a zenekart a hetvenes évek legelejének ausztrál nihiljében.

A ritmusgitáron játszó, idősebbik Young fivér gyakorlatilag a zenekar motorjának és legfőbb dalszerzőjének számított, mindezt úgy, hogy mindig szerényen meghúzódott a háttérben, a frontemberséget pedig átengedte a jóval excentrikusabb, szólógitáros öcsnek – pedig pont ő volt az a zenész, akit sokan a világ egyik legjobb ritmusgitárosának tartottak. Az idősebbik Youngról sokáig keringtek mindenféle hírek, míg végül kiderült, hogy demenciában szenved, és egy sydney-i idősek otthonában morzsolgatja hátralévő napjait, ami a létező legszomorúbb végállomás, ahová egy hozzá hasonló rock ’n’ roll zenész elérhet. Az meg már csak a hab ezen a keserű tortán, hogy a húsz éve visszatért, legendás AC/DC-dobos, Phil Rudd is felkerült a lapok címoldalára olyasmikkel, amik csak a leghülyébb amerikai celebekkel szoktak megtörténni: először állítólag ipari mennyiségű droggal bukott le, míg a második hír az volt róla, hogy bérgyilkossal akarta eltetetni láb alól egy haragosát. A harmadik meg az, hogy az első kettő valójában nem is igaz. Az AC/DC-hez méltón szűkszavú nyilatkozatok csak annyit árultak el, hogy a világ legbunkóbb kettőnégyéért felelős zenész nincs valami nagy formában, és mivel a Rock or Bust első két klipjében nem is sze­repel, nem igazán lehet tudni, hogy most tagja-e még a zenekarnak, vagy sem.

false

Az AC/DC persze nem az a zenekar, amely a fülét-farkát behúzva menekülne a súlyos szituációk elől, hiszen ha már 1980-ban fel tudtak állni onnan, hogy a frontemberük a halálba itta magát, akkor innen is sikerül nekik. Malcolm Young helyére a két testvér velük közel egykorú unokaöccsét, Stevie Youngot vették be, aki a nyolcvanas években egyszer már kisegített a zenekarban, amíg Malcolm a rehabon pihent – a tájékozatlan rajongók akkoriban állítólag észre sem vették, hogy nem az idősebbik Young játszik, annyira hasonlítottak (most viszont már inkább egy szolidabb Angus Youngra emlékeztet, de Malcolm jellegzetes, félig kibelezett Gretsch gitárját azért megkaparintotta a klipek tanúsága szerint).

false

Neki ugyanakkor valószínűleg nem sok köze volt a Rock or Bust dalaihoz, amelyeket állítólag Angus az ilyen-olyan maradék ötletekből ollózott össze. Csúnya lenne azt mondani, hogy ez hallatszik is, hiszen a Rock or Bust egyáltalán nem lett rossz lemez, sőt nagyságrendekkel egységesebb és tömörebb, mint az elődje, a Black Ice volt, de a dalok hangulata inkább a nyolcvanas évek végének dallamosabb, slágeresebb AC/DC-jét idézi. A Rock or Bust riffje egyből egy felgyorsított Nervous Shakedown 1983-ból, de a Dogs Of War sem tipikus AC/DC a maga gonoszkásan settenkedő, visszafogott témázgatásaival. A Miss Adventure-be pedig még egy olyan „nananázós” vokálrészt is beleraktak, ami kimondottan a nyolcvanas évek arénabandáit idézi (sajnos). Az ehhez hasonlóktól eltekintve ugyanakkor egy szokásosan jó minőségű AC/DC-lemezt kapunk, amelyen Angus Youngot egyetlen pengetéséből fel lehet ismerni, annyira jellegzetesek a hajlításai és a hangzása, Brian Johnsont pedig nem lehet eleget dicsérni, hiszen csak a legnagyobbak tudnak ilyen füstös hangon ennyire meggyőzően rock ’n’ rollt dalolni. A Black Ice turnéjának magyar állomására úgy másfél nap alatt fogyott el annak idején az összes jegy – a Rock or Bustban pedig van annyi kraft, hogy ha ezúttal is jönnek erre, akkor se legyen másképp.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán

Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság, ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem az abbeli elhatározás és bátorság hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad értelmére támaszkodni! – ez tehát a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant: Válasz a kérdésre: mi a felvilá­gosodás?)

Nem lehetetlen lekerülni az amerikai szankciós listáról, de bajos lesz a Rogán elleni szankció visszavonatása

Egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szank­ciós listára helyezte Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterét, a magyar kormány sajtója „David Pressman kicsinyes bosszújaként” igyekezett beállítani a történteket. Lázár János miniszter egye­nesen megfenyegette a nagykövetet: a későbbiekben „kerülje el ezt az országot”.

Hatvan, hetven, nyolcvan, száz puszta

Az autoriter rendszerek kiépülésének egyik legbiztosabb jele, hogy a vezető mellől lassan eltűnnek az egykori harcostársak. Ez általában az autoriter vezető hatalmának megszilárdulásával és korlátlanságának növekedésével egy időben történik. Helyüket a klán tagjai veszik át.