Lemez

Clark: Clark

  • - minek -
  • 2015. január 12.

Zene

Christopher Clark féltett kincs a Warp kiadó portfóliójában: egy kivételes kompozíciós érzékű, a hangokkal és hangulatokkal mesterien bánó, albumnyi méretekben is gondolkodni képes elektronikus zenekészítőről beszélünk, akinek kreatív keze alatt új értelmet nyer a house-, a techno- és az am­bienthagyomány (most szombaton ezt a frissen nyíló Tesla klubban bizonyítja majd).

Egy nagyszerű tavalyi dupla remixgyűjtemény (Feast/Beast) és egy tavaszi beharangozó EP (Superscope) után idén novemberben megérkezett a puritán című új nagylemez is, amely, ha lehet, ismét újradefiniálta mindazt, amit Clarkról gondolunk. Először is az egész zeneanyag (centrális elemei mindenképpen) sokkal direktebben szól a táncparkettnek: a maguk mögött hagyott, gyönyörű ambienttextúrák mögül szinte tolakodóan törnek elő a 4/4-es ritmusok. Ráadásul ehhez erős idézetek társulnak: a Winter Linn finom kattogása inkább a posztpunk elődöket, a Banjo elektro-techno kevercse már tényleg a detroiti klasszikusokat juttatja eszünkbe. A rövidebb, jól megragadott zenei hangulatok rendre mintegy megágyaznak a hosszabb lélegzetű daraboknak – miközben Clark a maga 2-3 perces számaiban is annyi ötletet halmoz fel, hogy szinte sajnáljuk, hogy ilyen gyorsan szakadnak félbe, átadva helyüket egy másik sziporkának. A minden ízében friss, ropogós, üdítően megkomponált album egy szinte epikus, meg-meglóduló kompozí­cióval (There’s a Distance In You) és egy éber álomba ringató ambienthullámzással (Everlane) zárul – ami csak jobban kihangsúlyozza: most a klubból botorkáltunk haza a hajnali kertbe.

Warp/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.