Lemez

Clark: Clark

  • - minek -
  • 2015. január 12.

Zene

Christopher Clark féltett kincs a Warp kiadó portfóliójában: egy kivételes kompozíciós érzékű, a hangokkal és hangulatokkal mesterien bánó, albumnyi méretekben is gondolkodni képes elektronikus zenekészítőről beszélünk, akinek kreatív keze alatt új értelmet nyer a house-, a techno- és az am­bienthagyomány (most szombaton ezt a frissen nyíló Tesla klubban bizonyítja majd).

Egy nagyszerű tavalyi dupla remixgyűjtemény (Feast/Beast) és egy tavaszi beharangozó EP (Superscope) után idén novemberben megérkezett a puritán című új nagylemez is, amely, ha lehet, ismét újradefiniálta mindazt, amit Clarkról gondolunk. Először is az egész zeneanyag (centrális elemei mindenképpen) sokkal direktebben szól a táncparkettnek: a maguk mögött hagyott, gyönyörű ambienttextúrák mögül szinte tolakodóan törnek elő a 4/4-es ritmusok. Ráadásul ehhez erős idézetek társulnak: a Winter Linn finom kattogása inkább a posztpunk elődöket, a Banjo elektro-techno kevercse már tényleg a detroiti klasszikusokat juttatja eszünkbe. A rövidebb, jól megragadott zenei hangulatok rendre mintegy megágyaznak a hosszabb lélegzetű daraboknak – miközben Clark a maga 2-3 perces számaiban is annyi ötletet halmoz fel, hogy szinte sajnáljuk, hogy ilyen gyorsan szakadnak félbe, átadva helyüket egy másik sziporkának. A minden ízében friss, ropogós, üdítően megkomponált album egy szinte epikus, meg-meglóduló kompozí­cióval (There’s a Distance In You) és egy éber álomba ringató ambienthullámzással (Everlane) zárul – ami csak jobban kihangsúlyozza: most a klubból botorkáltunk haza a hajnali kertbe.

Warp/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.