Lemez

Clark: Clark

  • - minek -
  • 2015. január 12.

Zene

Christopher Clark féltett kincs a Warp kiadó portfóliójában: egy kivételes kompozíciós érzékű, a hangokkal és hangulatokkal mesterien bánó, albumnyi méretekben is gondolkodni képes elektronikus zenekészítőről beszélünk, akinek kreatív keze alatt új értelmet nyer a house-, a techno- és az am­bienthagyomány (most szombaton ezt a frissen nyíló Tesla klubban bizonyítja majd).

Egy nagyszerű tavalyi dupla remixgyűjtemény (Feast/Beast) és egy tavaszi beharangozó EP (Superscope) után idén novemberben megérkezett a puritán című új nagylemez is, amely, ha lehet, ismét újradefiniálta mindazt, amit Clarkról gondolunk. Először is az egész zeneanyag (centrális elemei mindenképpen) sokkal direktebben szól a táncparkettnek: a maguk mögött hagyott, gyönyörű ambienttextúrák mögül szinte tolakodóan törnek elő a 4/4-es ritmusok. Ráadásul ehhez erős idézetek társulnak: a Winter Linn finom kattogása inkább a posztpunk elődöket, a Banjo elektro-techno kevercse már tényleg a detroiti klasszikusokat juttatja eszünkbe. A rövidebb, jól megragadott zenei hangulatok rendre mintegy megágyaznak a hosszabb lélegzetű daraboknak – miközben Clark a maga 2-3 perces számaiban is annyi ötletet halmoz fel, hogy szinte sajnáljuk, hogy ilyen gyorsan szakadnak félbe, átadva helyüket egy másik sziporkának. A minden ízében friss, ropogós, üdítően megkomponált album egy szinte epikus, meg-meglóduló kompozí­cióval (There’s a Distance In You) és egy éber álomba ringató ambienthullámzással (Everlane) zárul – ami csak jobban kihangsúlyozza: most a klubból botorkáltunk haza a hajnali kertbe.

Warp/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.