Opera

Adjuk döntetlenre!

Richard Strauss: Capriccio

Zene

Szöveg vagy zene, zene vagy szöveg - vajha melyiket illeti meg az elsőség az operában? E kérdés körül forog Richard Strauss utolsó operája, amelyet még maga az idős komponista emelt a hattyúdal kitüntetett rangjára - méghozzá az egész pályafutására olyannyira jellemző tudatossággal.

Aminthogy Richard Strauss alkotói karakterére és imponáló eszességére vall az 1942 októberében, Sztálingrád és El-Alamein csatáival párhuzamosan bemutatott Capriccio jószerint teljes megvalósítása. Az opera műfajára és benne egyszersmind saját életművére reflektáló zeneszerzői műgond, a váltott librettisták (Stefan Zweigtől a müncheni ősbemutatót vezénylő Clemens Kraussig) tudatos terelgetése, s egyáltalán az a historizáló játék, az a "bohókás eszmefuttatás", amely egészen a 18. század hetvenes éveiig lábalt vissza az időben, hogy a művész számára legfontosabb témákról, önmagáról és mesterségéről valljon - persze ide-oda kacsintgatva - az egyfelvonásos zenei eszmecsere, a társalgási opera közepette: mindez sűrítetten érzékelteti velünk Strauss zenés színházi metódusát. Szép és bölcs, s egyúttal "szép" és "bölcs" opera a Capriccio, amelyről némi rosszmájúsággal elmondható ugyan, hogy önismétlésben fogant és unalommal terhes, de amely még úgy is érdekfeszítő megismernivalót kínál a közönség számára, hogy a majd két és fél óra alatt körbejárt alapkérdésre már az első negyedórában megszületik az érvényes válasz: szöveg és zene.

Megismerésről beszéltünk, hiszen hiába a lemez- és DVD-piac kínálata vagy épp a Met pár éve vetített élő közvetítése, a Capriccióval úgy igazándiból, színről színre csak most találkozhatott a budapesti közönség, hála a Kocsis Zoltán által keresztülvitt magyarországi bemutatónak. A bemutatónak, amely már-már tökéletes lehetőséget teremtett az ismerkedésre: a zenei kivitelezés nívója, az erős nemzetközi szereposztás és a figyelmet egy-két kulcsmozzanatra összpontosító rendezés révén. Az utóbbin kezdve, Rebekka Stanzel rendezése a szépséges Grófnő szerelméért egyként epedő költő és zeneszerző férfiúi és művészetelméleti versengését, valamint a zenés színház működése körül forgó cselekmény egészét a szentimentális, derűs, majd gunyoros regiszterben felmutatva és a színháziasság eredendően ezerszer kijátszott jellegét kiemelve tárta elénk - Markus Pysall dimbes-dombos kastélybelsőt mutató színpadképébe simuló módon. Méghozzá jó érzékkel és karikírozó ügyességgel irányítva figyelmünket az opera gúnyban pácolt kulcsmonológjára, ahol is a nagyralátóan önnön síremlékét is megszövegező színigazgató "mai műveket" követel a művészektől, amelyek a "nép szívéhez szólnak". A patetikus La Roche direktor a mindenkori népbarát diktatúrák szellemében, s már-már Zsdanovot előlegezve serkent remekművek megalkotására: Franz Hawlata énekesi és színészi szempontból egyaránt a tökélyt kísértő előadásában.

A kiváló operai komikus, a német basszbariton Hawlata volt alighanem a budapesti bemutató legnagyobb alakítóművésze, ám rajta kívül is egy sor remek teljesítménnyel találkozhattunk. A szép és okosan merengő, választani képtelen Grófnőt az aradi születésű bécsi művésznő, Ildikó Raimondi énekelte és játszotta: finom eleganciával, a straussi életmű reminiszcenciáit élményszerűen felidézve, igaz, a hosszú zárómonológhoz érkeztében egy kissé már kifáradva. Kedvesen üresfejű s a színházért érzékiesebben rajongó bátyját az ugyancsak nemzetközi hírnevű nagyság, a remek kiállású Bo Skovhus adta, s ha a német szöveg adekvát kiejtése olykor kihívást is jelentett számukra, hát remekelt a két, hazai erőkből válogatott főszereplő, a költőt játszó Haja Zsolt és a színésznőként fellépő Meláth Andrea is. S az egész produkció felett-alatt ott őrködött a zenekari árokból irányító Kocsis Zoltán, akinek karmesteri teljesítményét nem is elsősorban az operát indító - voltaképpen egyetlen - slágerszám, a nyitány szerepét betöltő eszményszép vonósszextett megszólaltatása érzékeltette, mint inkább a részletek kidolgozására és a nagy egészre, a Nemzeti Filharmonikusok együttesére és a Nemzeti Énekkarból kiemelt szólistákra egyként ügyelő, minden pillanatban eleven figyelem, amely oly erőteljesen és meggyőzően érvelt a legutolsó Strauss-opera értéke mellett.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.