Aebsence: ...is dead

  • - vincze -
  • 2013. február 17.

Zene

A gödöllői Aebsence tíz évvel ezelőtt készítette el Unusual című debütáló lemezét, amely már akkor kivételes zsenialitással ötvözte az Alice In Chains/Tool-féle borult grunge és posztgrunge zenéket a magyar népzenével, amikor hazánkba még egyáltalán nem gyűrűzött be a külföldön akkor induló folkmetál trend.

Utóbbi egyébként egy-két üdítő kivételtől eltekintve szinte kizárólag ijesztően ízléstelen zenekarokat bírt kitermelni magából, valahogy úgy, mint a néhány évvel később Magyarországon közkedvelt árucikké váló, a magyar népzenét úgyszintén előszeretettel megerőszakoló nemzeti rock. Az Aebsence akár meg is lovagolhatta volna valamelyik trendet, ehelyett eltűnt tíz évre, és évi két-három koncertet játszva, az elvárásokat teljes mértékben ignorálva, tisztességesen magába fordulva készítette el az új lemezt - jó underground zenekarhoz méltón.

Az ...is dead egyetlen hibájául a hangzást lehet felróni, ami ugyan nem rossz, de - akárcsak az Unusualnál - túl szelíd, túl udvarias egy ilyen súlyú zenéhez. Az ...is dead ráadásul jóval mogorvább és karcosabb az elődjénél, első néhány hallgatásra nem is adja meg magát. Harmadjára már felüti a fejét a kicsit vontatottan induló Your Murderer megragadó énektémája és a rögtön rákövetkező Async, ahol a torzítatlan gitáron játszott verzére magyar nyelvű refrén érkezik Budai Péter keserű énekhangján, de a legkiemelkedőbb tétel mégiscsak az Engem anyám megátkozott... című, Meshuggah-szerű szaggatásra épülő népdal-adaptáció, aminél hatásosabb népzene-rock vegyületet nemhogy magyar, de külföldi zenekarok sem gyakran írnak.

Szerzői, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.