Aebsence: ...is dead

  • - vincze -
  • 2013. február 17.

Zene

A gödöllői Aebsence tíz évvel ezelőtt készítette el Unusual című debütáló lemezét, amely már akkor kivételes zsenialitással ötvözte az Alice In Chains/Tool-féle borult grunge és posztgrunge zenéket a magyar népzenével, amikor hazánkba még egyáltalán nem gyűrűzött be a külföldön akkor induló folkmetál trend.

Utóbbi egyébként egy-két üdítő kivételtől eltekintve szinte kizárólag ijesztően ízléstelen zenekarokat bírt kitermelni magából, valahogy úgy, mint a néhány évvel később Magyarországon közkedvelt árucikké váló, a magyar népzenét úgyszintén előszeretettel megerőszakoló nemzeti rock. Az Aebsence akár meg is lovagolhatta volna valamelyik trendet, ehelyett eltűnt tíz évre, és évi két-három koncertet játszva, az elvárásokat teljes mértékben ignorálva, tisztességesen magába fordulva készítette el az új lemezt - jó underground zenekarhoz méltón.

Az ...is dead egyetlen hibájául a hangzást lehet felróni, ami ugyan nem rossz, de - akárcsak az Unusualnál - túl szelíd, túl udvarias egy ilyen súlyú zenéhez. Az ...is dead ráadásul jóval mogorvább és karcosabb az elődjénél, első néhány hallgatásra nem is adja meg magát. Harmadjára már felüti a fejét a kicsit vontatottan induló Your Murderer megragadó énektémája és a rögtön rákövetkező Async, ahol a torzítatlan gitáron játszott verzére magyar nyelvű refrén érkezik Budai Péter keserű énekhangján, de a legkiemelkedőbb tétel mégiscsak az Engem anyám megátkozott... című, Meshuggah-szerű szaggatásra épülő népdal-adaptáció, aminél hatásosabb népzene-rock vegyületet nemhogy magyar, de külföldi zenekarok sem gyakran írnak.

Szerzői, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.