Aebsence: ...is dead

  • - vincze -
  • 2013. február 17.

Zene

A gödöllői Aebsence tíz évvel ezelőtt készítette el Unusual című debütáló lemezét, amely már akkor kivételes zsenialitással ötvözte az Alice In Chains/Tool-féle borult grunge és posztgrunge zenéket a magyar népzenével, amikor hazánkba még egyáltalán nem gyűrűzött be a külföldön akkor induló folkmetál trend.

Utóbbi egyébként egy-két üdítő kivételtől eltekintve szinte kizárólag ijesztően ízléstelen zenekarokat bírt kitermelni magából, valahogy úgy, mint a néhány évvel később Magyarországon közkedvelt árucikké váló, a magyar népzenét úgyszintén előszeretettel megerőszakoló nemzeti rock. Az Aebsence akár meg is lovagolhatta volna valamelyik trendet, ehelyett eltűnt tíz évre, és évi két-három koncertet játszva, az elvárásokat teljes mértékben ignorálva, tisztességesen magába fordulva készítette el az új lemezt - jó underground zenekarhoz méltón.

Az ...is dead egyetlen hibájául a hangzást lehet felróni, ami ugyan nem rossz, de - akárcsak az Unusualnál - túl szelíd, túl udvarias egy ilyen súlyú zenéhez. Az ...is dead ráadásul jóval mogorvább és karcosabb az elődjénél, első néhány hallgatásra nem is adja meg magát. Harmadjára már felüti a fejét a kicsit vontatottan induló Your Murderer megragadó énektémája és a rögtön rákövetkező Async, ahol a torzítatlan gitáron játszott verzére magyar nyelvű refrén érkezik Budai Péter keserű énekhangján, de a legkiemelkedőbb tétel mégiscsak az Engem anyám megátkozott... című, Meshuggah-szerű szaggatásra épülő népdal-adaptáció, aminél hatásosabb népzene-rock vegyületet nemhogy magyar, de külföldi zenekarok sem gyakran írnak.

Szerzői, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.