Kim Kashkashian: Kurtág/Ligeti

  • - csont -
  • 2013. február 17.

Zene

Sok szó esett már Kurtág és Ligeti György pályájának hasonlóságáról, itt az ideje, hogy néha a jelentős eltéréseket is észleljük.

Kurtág inkább a kisformákban érzi magát otthonosan, az aforisztikus, végletekig koncentrált, a teljes elhallgatás felé mozduló formálásban. Jellemző a remek műsorfüzetben idézett mondása: szívesen írna kilenc szimfóniát, mint Beethoven, de ezek mindegyike egy percig tartana. Ilyen apró perdöntéseket játszik az Új Zene elkötelezett mélyhegedűse, Kim Kashkashian a Jelek, játékok és üzenetek című sorozatból. A művésznő meghökkentően sok siratót válogatott össze az egyébként korántsem csak a gyász jegyében álló darabokból. Magyar művek ezek, a szó ősi, szinte törzsi értelmében; Bartók népdalos ihletésének legátszellemültebb folytatói (lásd Zöld erdőből magyar nóta). Kurtág úgy jár a halottak birodalmában, mint a lélekvezető Hermész, könnyű saruban, szinte derűsen. Mindenki meghalt. És mindenki kap egy emlékkártyát Kurtágtól: hamarosan érkezem.

Ligeti - különösen avantgárd korszaka után - szerette a nagyobb formákat, a többtételes, átfogó igényű darabokat. Teljesen alávetni magát a konvenciónak soha nem akarta, de teljesen kívül kerülni sem, mivel "akkor műalkotásom értelmetlen". Az 1994-es Szólóbrácsa szonáta ideális egységet alkot: részben a bartóki, népdalos konvenciókhoz tartozik, de új eszközökkel, groteszk, vérbeli ligetis csavarásokkal elegyítve. Az első tétel román jellegű, pszeudonépzenés siratója (Hora lunga) az egyik legmegrendítőbb lamento a modern zene történetében.

ECM, 2012

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.