Kim Kashkashian: Kurtág/Ligeti

  • - csont -
  • 2013. február 17.

Zene

Sok szó esett már Kurtág és Ligeti György pályájának hasonlóságáról, itt az ideje, hogy néha a jelentős eltéréseket is észleljük.

Kurtág inkább a kisformákban érzi magát otthonosan, az aforisztikus, végletekig koncentrált, a teljes elhallgatás felé mozduló formálásban. Jellemző a remek műsorfüzetben idézett mondása: szívesen írna kilenc szimfóniát, mint Beethoven, de ezek mindegyike egy percig tartana. Ilyen apró perdöntéseket játszik az Új Zene elkötelezett mélyhegedűse, Kim Kashkashian a Jelek, játékok és üzenetek című sorozatból. A művésznő meghökkentően sok siratót válogatott össze az egyébként korántsem csak a gyász jegyében álló darabokból. Magyar művek ezek, a szó ősi, szinte törzsi értelmében; Bartók népdalos ihletésének legátszellemültebb folytatói (lásd Zöld erdőből magyar nóta). Kurtág úgy jár a halottak birodalmában, mint a lélekvezető Hermész, könnyű saruban, szinte derűsen. Mindenki meghalt. És mindenki kap egy emlékkártyát Kurtágtól: hamarosan érkezem.

Ligeti - különösen avantgárd korszaka után - szerette a nagyobb formákat, a többtételes, átfogó igényű darabokat. Teljesen alávetni magát a konvenciónak soha nem akarta, de teljesen kívül kerülni sem, mivel "akkor műalkotásom értelmetlen". Az 1994-es Szólóbrácsa szonáta ideális egységet alkot: részben a bartóki, népdalos konvenciókhoz tartozik, de új eszközökkel, groteszk, vérbeli ligetis csavarásokkal elegyítve. Az első tétel román jellegű, pszeudonépzenés siratója (Hora lunga) az egyik legmegrendítőbb lamento a modern zene történetében.

ECM, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.