Akciós fuvar - Fernando León de Aranoa: Utcalányok (film)

  • - ts -
  • 2007. január 18.

Zene

Éppenséggel ez egy nem túl sok jóval kecsegtető cím. Ha még hozzávesszük, hogy spanyol gyártmány, előfordulhat, hogy megsokszorozódnak a félelmeink - már ha szeretünk annyira moziba járni, hogy ne szégyelljük előítéletességünket, inkább afféle önvédelmi praxisként tekintsünk rá.

Éppenséggel ez egy nem túl sok jóval kecsegtető cím. Ha még hozzávesszük, hogy spanyol gyártmány, előfordulhat, hogy megsokszorozódnak a félelmeink - már ha szeretünk annyira moziba járni, hogy ne szégyelljük előítéletességünket, inkább afféle önvédelmi praxisként tekintsünk rá. A leggátlástalanabb megfigyelők az olyasféle sommázatoktól sem tartóztatják meg magukat, hogy napjaink spanyol filmgyártásának az a legnagyobb baja, hogy komolyan vették a mindenfelől (de leginkább az európai filmfesztiválok társadalmi zsűrijeinek háza tájáról) szállingózó híreszteléseket, miszerint Pedro Almodóvar kiváló filmrendező. Így pár transzneműt feltétlenül szükséges két tapas közé préselni a vászonra, mert különben mit szól a művelt közönség. Dehogy az (már Almodóvar) - mondanánk gyorsan, ha egyfelől túlságosan is bíznánk periodikánk ibériai hatékonyságában, ill. ha nem rettegnénk annyira a hazai rajongótábor reflexszerű megvetésétől. Mivel alig is hiszünk és fenemód rettegünk, ezért inkább hallgatunk erről.

Ám azt már jóval nehezebb lenne eltussolni, hogy kurvákról iszonyú nehéz elfogadható játékfilmet fabrikálni. Leginkább eddig senkinek sem sikerült, a próbálkozások többsége jócskán megugrotta a halálgiccs legmagasabbra állított mércéjét is. De mi van akkor például a Cabiria éjszakáival? Szerintem elmúltak. Fellini emlékezetes darabján túl is írhattunk volna egy-két címet ide - de semmiképpen se többet. Hogy a Cabiriához kellett egy Giulietta Masina is? Kellett-kellett. Meg egy Fellini is? Persze-persze, de elsősorban máig is arra a kritikátlan imádatra van szükség hozzá, amit minden becsületes moziba járó őirántuk érez. Az ördög tudja, hogy neki mernék-e vágni ma is a Cabiriának... Felhőtlenül semmiképpen sem. Az Utcalányok hatására semmiképpen sem.

Fernando León de Aranoa filmje ugyanis maga a klinikai prostituált, vérzik az összes lehetséges sebtől. Az alapjáraton is szerencsétlen, s még szép, hogy jobb sorsra érdemes, elengedhetetlenül rendezésre szoruló családi hátterű főállású kartársnőt összehozza a földrajzi szükségszerűség a nála is jóval nyomorultabb vendégművésznővel - alkotó közelről érinti ekképp a bevándorlási problémakört egy füst alatt és empatikusan és így tovább.

A kurvaromantika mint árucikk búvópatakként tör elő időnként a világpiacon. A politikai korrektség pedig kétségkívül jelentős kereskedelmi tényező (nem is annyira a várható nézettségre különös tekintettel, mint az általa felhajtható, megvalósításra szánt pályázati pénzekre). Ezzel együtt mégis szomorúan kell megállapítanunk, hogy az Utcalányok egy fárasztó fércmű, ami - mint a prostizsáner legtöbb darabja - hamar roppant idegesítővé is válik. Mindazonáltal kínjainkat - mint a prostizsáner legtöbb darabjában - most is oldja az a nyilván szakmai közmegegyezésen alapuló faktum, hogy a fellépő színésznők üdék és szeretnivalók (ja, tisztára mint az életben).

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."