Lemez

Alex G: Rocket

  • Lang Ádám
  • 2017. június 25.

Zene

Alex Giannascoli néhány éve azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a Built To Spell, Elliot Smith és mondjuk a Big Star ihlette indie folkot egész újszerű módon keverte kísérleti elektronikával és túlvezérelt zajokkal. Olyan hatása volt az egésznek, mintha egy tinédzser unalmában és/vagy kíváncsiságból elkezdene játszadozni már meglévő zenékkel. Ebből valami katasztrofális dolog is lehetne, nála azonban csodás egyensúlyba állt össze a naiv kísérletezés és a minőségi dalszerzés. Vagy tíz, csak netre feltöltött lemez után 2014-ben egy kisebb kiadónak rögtön megírta eddigi legjobb anyagát, a DSU-t, utána pedig egy nagyobbnak mehetett a következő, a Beach Music. Majd egész váratlanul kiderült, hogy az alternatív r&b korszakos alakja, Frank Ocean is komoly szerepet osztott rá a tavalyi lemezein, a Blonde-on és az Endless-en.

Alex G Rocket címmel és a borítóján kecske forma állattal érkező új lemeze a fent vázolt világba most a country és a dzsessz műfajának is utat nyit. Rögtön az első track, a beloopolt kutyaugatással induló Poison Root olyan, mint egy dekonstruált táncos countryszám, ahol a bendzsótéma szinte szétmosódik, a hegedű meg ezt ellenpontozva az őrület határáig csavarodik, hogy végül egy sötét balladává álljon össze. Ezután a megszokott Alex G-s narratívát követhetjük, aminek az összetartó eleme paradox módon a látszólag random kalandozás a különböző hangulatok között. A Proud és az Emily Yacinával felvett Bobby gáncstalan, elsőre slágeres folkos indie popok, a Country egy dzsesszes-bluesos jam, a tapsolgatós Witch mintha valami lo-fi shoegaze lenne, a galoppozó Horse kísérleti dzsessz-country, vagy mi, a Brick zajpunk a semmiből, az autotune-os Sportstart pedig Frank Ocean is megvehette volna. Noha olyan egyértelmű slágerek nincsenek most sem, mint a Harvey vagy a Black Hair a DSU-ról, mindezzel együtt a kicsit laposabb Beach Music után Alex G újra megugrotta a saját szintjét.

Domino Records, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.