Lemez

Alex G: Rocket

  • Lang Ádám
  • 2017. június 25.

Zene

Alex Giannascoli néhány éve azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a Built To Spell, Elliot Smith és mondjuk a Big Star ihlette indie folkot egész újszerű módon keverte kísérleti elektronikával és túlvezérelt zajokkal. Olyan hatása volt az egésznek, mintha egy tinédzser unalmában és/vagy kíváncsiságból elkezdene játszadozni már meglévő zenékkel. Ebből valami katasztrofális dolog is lehetne, nála azonban csodás egyensúlyba állt össze a naiv kísérletezés és a minőségi dalszerzés. Vagy tíz, csak netre feltöltött lemez után 2014-ben egy kisebb kiadónak rögtön megírta eddigi legjobb anyagát, a DSU-t, utána pedig egy nagyobbnak mehetett a következő, a Beach Music. Majd egész váratlanul kiderült, hogy az alternatív r&b korszakos alakja, Frank Ocean is komoly szerepet osztott rá a tavalyi lemezein, a Blonde-on és az Endless-en.

Alex G Rocket címmel és a borítóján kecske forma állattal érkező új lemeze a fent vázolt világba most a country és a dzsessz műfajának is utat nyit. Rögtön az első track, a beloopolt kutyaugatással induló Poison Root olyan, mint egy dekonstruált táncos countryszám, ahol a bendzsótéma szinte szétmosódik, a hegedű meg ezt ellenpontozva az őrület határáig csavarodik, hogy végül egy sötét balladává álljon össze. Ezután a megszokott Alex G-s narratívát követhetjük, aminek az összetartó eleme paradox módon a látszólag random kalandozás a különböző hangulatok között. A Proud és az Emily Yacinával felvett Bobby gáncstalan, elsőre slágeres folkos indie popok, a Country egy dzsesszes-bluesos jam, a tapsolgatós Witch mintha valami lo-fi shoegaze lenne, a galoppozó Horse kísérleti dzsessz-country, vagy mi, a Brick zajpunk a semmiből, az autotune-os Sportstart pedig Frank Ocean is megvehette volna. Noha olyan egyértelmű slágerek nincsenek most sem, mint a Harvey vagy a Black Hair a DSU-ról, mindezzel együtt a kicsit laposabb Beach Music után Alex G újra megugrotta a saját szintjét.

Domino Records, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.