Lemez

Alexis Weissenberg: Goldberg-variációk

  • - csk -
  • 2019. augusztus 25.

Zene

Vannak jelentős zongoristák, akiknek művészete nem vált széles körben kedveltté a magyar zenehallgatók között, legfeljebb a szakma szűkebb köreiben ismert. Ilyen Rosalyn Tureck, Maria Jugyina. De említhetünk férfit is: Alexis Weissenberg (1929–2012) Magyarországon hasonlóképpen ismeretlen.

Vannak jelentős zongoristák, akiknek művészete nem vált széles körben kedveltté a magyar zenehallgatók között, legfeljebb a szakma szűkebb köreiben ismert. Ilyen Rosalyn Tureck, Maria Jugyina. De említhetünk férfit is: Alexis Weissenberg (1929–2012) Magyarországon hasonlóképpen ismeretlen. Közös hármukban, hogy mind felvételt készítettek a Goldberg-variációkból. A Bulgáriában született zsidó zongoravirtuóz tizenkét évesen egy zenerajongó német katona jóvoltából szökhetett meg egy náci koncentrációs táborból. Felnőttként Karajan kedvence lett: a karmester korának egyik legnagyobb zongoristáját vélte felfedezni benne. Bach-felvétele 1982-ből származik, és mindenben ellentmond Glenn Gould akkor már meghatározó koncepciójának – de a historizmus elveinek is. Vérbeli virtuóz-romantikus értelmezés, igaz, kristályos zongorafaktúrával, és olyan rubatókkal, amelyek végső soron közel állnak a korhű iskola által hirdetett eszményekhez. Szenvedélyes, reprezentatív, zabolátlan játék – hallatán Bach ortodox hívei a hajukat tépik. A nagy kritikustól, Fodor Gézától sok mindent tanulhattak kollégái, a többi közt azt, hogy ne a saját elvárásainkkal közelítsünk egy interpretációhoz, hanem próbáljuk megérteni a művészi szándékot, arra keresve választ, hogy a produkció a saját paradigmájában érvényes-e. Ha ezzel a nyitottsággal fordulunk Weissenberg Bach-zongorázása felé, azt mondhatjuk: lenyűgöző. Ezt a lemezt azok hallgassák, akik szeretnek egy alkotást többféle nézőpontból szemlélni. Akik nem hiszik, hogy csak egyféle „művészi igazság” létezhet.

EMI Classics/Warner Classics, 2019


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.