Lemez

Alexis Weissenberg: Goldberg-variációk

  • - csk -
  • 2019. augusztus 25.

Zene

Vannak jelentős zongoristák, akiknek művészete nem vált széles körben kedveltté a magyar zenehallgatók között, legfeljebb a szakma szűkebb köreiben ismert. Ilyen Rosalyn Tureck, Maria Jugyina. De említhetünk férfit is: Alexis Weissenberg (1929–2012) Magyarországon hasonlóképpen ismeretlen.

Vannak jelentős zongoristák, akiknek művészete nem vált széles körben kedveltté a magyar zenehallgatók között, legfeljebb a szakma szűkebb köreiben ismert. Ilyen Rosalyn Tureck, Maria Jugyina. De említhetünk férfit is: Alexis Weissenberg (1929–2012) Magyarországon hasonlóképpen ismeretlen. Közös hármukban, hogy mind felvételt készítettek a Goldberg-variációkból. A Bulgáriában született zsidó zongoravirtuóz tizenkét évesen egy zenerajongó német katona jóvoltából szökhetett meg egy náci koncentrációs táborból. Felnőttként Karajan kedvence lett: a karmester korának egyik legnagyobb zongoristáját vélte felfedezni benne. Bach-felvétele 1982-ből származik, és mindenben ellentmond Glenn Gould akkor már meghatározó koncepciójának – de a historizmus elveinek is. Vérbeli virtuóz-romantikus értelmezés, igaz, kristályos zongorafaktúrával, és olyan rubatókkal, amelyek végső soron közel állnak a korhű iskola által hirdetett eszményekhez. Szenvedélyes, reprezentatív, zabolátlan játék – hallatán Bach ortodox hívei a hajukat tépik. A nagy kritikustól, Fodor Gézától sok mindent tanulhattak kollégái, a többi közt azt, hogy ne a saját elvárásainkkal közelítsünk egy interpretációhoz, hanem próbáljuk megérteni a művészi szándékot, arra keresve választ, hogy a produkció a saját paradigmájában érvényes-e. Ha ezzel a nyitottsággal fordulunk Weissenberg Bach-zongorázása felé, azt mondhatjuk: lenyűgöző. Ezt a lemezt azok hallgassák, akik szeretnek egy alkotást többféle nézőpontból szemlélni. Akik nem hiszik, hogy csak egyféle „művészi igazság” létezhet.

EMI Classics/Warner Classics, 2019


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.