Lemez

Alexis Weissenberg: Goldberg-variációk

  • - csk -
  • 2019. augusztus 25.

Zene

Vannak jelentős zongoristák, akiknek művészete nem vált széles körben kedveltté a magyar zenehallgatók között, legfeljebb a szakma szűkebb köreiben ismert. Ilyen Rosalyn Tureck, Maria Jugyina. De említhetünk férfit is: Alexis Weissenberg (1929–2012) Magyarországon hasonlóképpen ismeretlen.

Vannak jelentős zongoristák, akiknek művészete nem vált széles körben kedveltté a magyar zenehallgatók között, legfeljebb a szakma szűkebb köreiben ismert. Ilyen Rosalyn Tureck, Maria Jugyina. De említhetünk férfit is: Alexis Weissenberg (1929–2012) Magyarországon hasonlóképpen ismeretlen. Közös hármukban, hogy mind felvételt készítettek a Goldberg-variációkból. A Bulgáriában született zsidó zongoravirtuóz tizenkét évesen egy zenerajongó német katona jóvoltából szökhetett meg egy náci koncentrációs táborból. Felnőttként Karajan kedvence lett: a karmester korának egyik legnagyobb zongoristáját vélte felfedezni benne. Bach-felvétele 1982-ből származik, és mindenben ellentmond Glenn Gould akkor már meghatározó koncepciójának – de a historizmus elveinek is. Vérbeli virtuóz-romantikus értelmezés, igaz, kristályos zongorafaktúrával, és olyan rubatókkal, amelyek végső soron közel állnak a korhű iskola által hirdetett eszményekhez. Szenvedélyes, reprezentatív, zabolátlan játék – hallatán Bach ortodox hívei a hajukat tépik. A nagy kritikustól, Fodor Gézától sok mindent tanulhattak kollégái, a többi közt azt, hogy ne a saját elvárásainkkal közelítsünk egy interpretációhoz, hanem próbáljuk megérteni a művészi szándékot, arra keresve választ, hogy a produkció a saját paradigmájában érvényes-e. Ha ezzel a nyitottsággal fordulunk Weissenberg Bach-zongorázása felé, azt mondhatjuk: lenyűgöző. Ezt a lemezt azok hallgassák, akik szeretnek egy alkotást többféle nézőpontból szemlélni. Akik nem hiszik, hogy csak egyféle „művészi igazság” létezhet.

EMI Classics/Warner Classics, 2019


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.