Koncert

Jasna Jovićević

Zene

Jasna Jovićević koncertje előtt nem gondoltam volna, hogy a formák feltétlen és alázatos tiszteletét fogom kihallani egy avantgárd jazztrió játékából, de ez történt, amikor végighallgattam friss lemezük bemutatóját.

Jasna Jovićević koncertje előtt nem gondoltam volna, hogy a formák feltétlen és alázatos tiszteletét fogom kihallani egy avantgárd jazztrió játékából, de ez történt, amikor végighallgattam friss lemezük bemutatóját. Az avantgárdban a cél a szabad rögtönzés, amely a megírt részektől, a zenekari keretektől, de a kötött melódiától, ritmustól, harmóniától is elvonatkoztat, eltávolodik. Engem mindig azok a szabad zenék vonzottak, amikor erre a távolító gesztusra is reflektálnak a zenekar tagjai. Jovićević az avantgárd spontaneitás teljes kifejezési eszköztárát fel tudja vonultatni, miközben formaérzéke, ízlése és mértéktartása alakítja ki a nagy egészet. Csak egy néző volt, aki az egyben, szünet nélkül lejátszott egyórás trióest végén egyszerre követelt folytatást és rá­adást, rajta kívül mindenki vette az üzenetet, hiszen még a kezdő téma is visszatért a szvit végén, nyilvánvaló lezárásként. Jovićević a különböző fekvésű szaxofonokat és a basszusklarinétot váltogatta, a hangszerek mindegyikén külön és saját soundot produkálva a négy különböző főtémához, amelyek hangulatban, inspirációban és asszociációs háttérben („programban”) karakteresen eltértek egymástól. A szabadkai szaxofonos jól ismert Magyarországon, itt tanult a Zeneakadémia jazz tanszakán, élők a magyar zenészkapcsolatai is. Triójában az ugyancsak vajdasági Miklós Szilveszter dobol, aki a hazai avantgárd színtér meghatározó hangja. Hangszerét változatos effektekkel szólaltatta meg a lengyel bőgős, Ksawery Wójciński is; mindketten lelkesen tették hozzá a magukét a produkcióban.

BMC, Opus Jazz Club, július 27.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.