mi a kotta?

Kajetán sükere

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 1.

Zene

„Donizetti Kajetán 1798-ban Bergamóban született. Különös hajlandósága már kora ifjúságában a zenészi pályára ragadta őt. Miután az elemi tanulmányokban több évet legnagyobb buzgósággal izzadt át, első mestere a harmónia tanból Meyer lőn. Későbben azon híres Mattei felvigyázata alatt dolgozott, ki Rossininak is mestere volt. Rendkívüli, különös események következtében Donizetti is a velencei Fenice színház részére írta első dalművét, miként Rossini. E dalmű címe: »Henrik, burgundiai gróf« – s fogadtatása rendkívül hideg volt. Mindenütt kikandikált abból a fiatal szerzőnek járatlansága, de amellett élénk képzelődő tehetsége s eredetiségének gazdag forrása is. Első elmeszüleményének hibái mellett is óvólag bánt vele, sőt buzdítá a tehetség csíráját méltányolni tudó kritika. Ez ösztönül szolgált neki a még nagyobb buzgóság[gal] s több átgondoltsággal dolgozásra, és rövid időn [belül], ugyanazon színpadon, második műve, a »livóniai asztalos« adaték, még pedig sükerrel. Donizetti neve azonnal népszerű lőn; munkái olasz ország legnevezetesb színpadain adatának.”

1840-ben a Honművész című sajtótermék hangá­szati rovatában így ismertették az operavilág éppen egyeduralkodó maestrójának életrajzát: internet meg alighanem kézre eső lexikonok híján számos tárgyi tévedéssel (például egy évvel eltévesztett születési dátum feltüntetésével), mégis hasznos szolgálatot téve a hazai olvasóközönségnek, amely épp akkortájt ismerkedett meg Donizetti főbb és kevésbé főbb műveivel. Az utóbbiak közé sorolandó a Le convenienze ed inconvenienze teatrali, vagyis jócskán posztumusz elnyert címén a Viva la mamma! is, amely mindazonáltal így is frenetikus mulatság: egyrészt mivel a zenés színház belső humorát kamatoztatja, másrészt mert a színházi mama szerepét-szólamát egy basszistára bízza. A hétvégén az Óbudai Társaskör kertjében a tavaly ősszel alakult Fehér András Operatársulat ünnepli majd a mamát, vagy­is ezúttal Fülep Mátét, zongorakíséret mellett, Aczél András rendezésében (augusztus 3. és 4., fél nyolc).

Egyebekben irány Veszprém, hogy még elkapjuk a hegedűközpontú Auer Fesztivál valamelyik koncertjét! Mondjuk, a péntek estit, amelynek főszereplője a Mendelssohn Kamarazenekar társaságában muzsikáló Maxim Vengerov lesz (Hangvilla, augusztus 2., nyolc óra). A lefelé hajló pályaívén is nagy művésznek megmaradó hegedűs Mozart 219-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr versenyművét fogja előadni, hogy a szünet után a kamarazenekar rágyújthasson Csajkovszkij állítólag érzéki természetű itáliai élményektől ihletett Firenzei emlékére. Vasárnap este azután a Mendelssohn Kamarazenekar a norvég Terje Tønnesen társaságában készül koncertet adni ugyanitt, méghozzá Észak és Dél találkozását ígérve (augusztus 4., nyolc óra). E célkitűzés jegyében Edvard Grieg, Carl Nielsen, valamint a viharosan pocsék házassága révén Ibsen Hedda Gableréhez motívumot szolgáltató Johan Svendsen egy-egy műve után a nyaranta az év közben megszokottnál is gyakrabban műsorra tűzött Négy évszak hangzik majd fel.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."