mi a kotta?

Kajetán sükere

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 1.

Zene

„Donizetti Kajetán 1798-ban Bergamóban született. Különös hajlandósága már kora ifjúságában a zenészi pályára ragadta őt. Miután az elemi tanulmányokban több évet legnagyobb buzgósággal izzadt át, első mestere a harmónia tanból Meyer lőn. Későbben azon híres Mattei felvigyázata alatt dolgozott, ki Rossininak is mestere volt. Rendkívüli, különös események következtében Donizetti is a velencei Fenice színház részére írta első dalművét, miként Rossini. E dalmű címe: »Henrik, burgundiai gróf« – s fogadtatása rendkívül hideg volt. Mindenütt kikandikált abból a fiatal szerzőnek járatlansága, de amellett élénk képzelődő tehetsége s eredetiségének gazdag forrása is. Első elmeszüleményének hibái mellett is óvólag bánt vele, sőt buzdítá a tehetség csíráját méltányolni tudó kritika. Ez ösztönül szolgált neki a még nagyobb buzgóság[gal] s több átgondoltsággal dolgozásra, és rövid időn [belül], ugyanazon színpadon, második műve, a »livóniai asztalos« adaték, még pedig sükerrel. Donizetti neve azonnal népszerű lőn; munkái olasz ország legnevezetesb színpadain adatának.”

1840-ben a Honművész című sajtótermék hangá­szati rovatában így ismertették az operavilág éppen egyeduralkodó maestrójának életrajzát: internet meg alighanem kézre eső lexikonok híján számos tárgyi tévedéssel (például egy évvel eltévesztett születési dátum feltüntetésével), mégis hasznos szolgálatot téve a hazai olvasóközönségnek, amely épp akkortájt ismerkedett meg Donizetti főbb és kevésbé főbb műveivel. Az utóbbiak közé sorolandó a Le convenienze ed inconvenienze teatrali, vagyis jócskán posztumusz elnyert címén a Viva la mamma! is, amely mindazonáltal így is frenetikus mulatság: egyrészt mivel a zenés színház belső humorát kamatoztatja, másrészt mert a színházi mama szerepét-szólamát egy basszistára bízza. A hétvégén az Óbudai Társaskör kertjében a tavaly ősszel alakult Fehér András Operatársulat ünnepli majd a mamát, vagy­is ezúttal Fülep Mátét, zongorakíséret mellett, Aczél András rendezésében (augusztus 3. és 4., fél nyolc).

Egyebekben irány Veszprém, hogy még elkapjuk a hegedűközpontú Auer Fesztivál valamelyik koncertjét! Mondjuk, a péntek estit, amelynek főszereplője a Mendelssohn Kamarazenekar társaságában muzsikáló Maxim Vengerov lesz (Hangvilla, augusztus 2., nyolc óra). A lefelé hajló pályaívén is nagy művésznek megmaradó hegedűs Mozart 219-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr versenyművét fogja előadni, hogy a szünet után a kamarazenekar rágyújthasson Csajkovszkij állítólag érzéki természetű itáliai élményektől ihletett Firenzei emlékére. Vasárnap este azután a Mendelssohn Kamarazenekar a norvég Terje Tønnesen társaságában készül koncertet adni ugyanitt, méghozzá Észak és Dél találkozását ígérve (augusztus 4., nyolc óra). E célkitűzés jegyében Edvard Grieg, Carl Nielsen, valamint a viharosan pocsék házassága révén Ibsen Hedda Gableréhez motívumot szolgáltató Johan Svendsen egy-egy műve után a nyaranta az év közben megszokottnál is gyakrabban műsorra tűzött Négy évszak hangzik majd fel.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.