mi a kotta?

Kajetán sükere

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 1.

Zene

„Donizetti Kajetán 1798-ban Bergamóban született. Különös hajlandósága már kora ifjúságában a zenészi pályára ragadta őt. Miután az elemi tanulmányokban több évet legnagyobb buzgósággal izzadt át, első mestere a harmónia tanból Meyer lőn. Későbben azon híres Mattei felvigyázata alatt dolgozott, ki Rossininak is mestere volt. Rendkívüli, különös események következtében Donizetti is a velencei Fenice színház részére írta első dalművét, miként Rossini. E dalmű címe: »Henrik, burgundiai gróf« – s fogadtatása rendkívül hideg volt. Mindenütt kikandikált abból a fiatal szerzőnek járatlansága, de amellett élénk képzelődő tehetsége s eredetiségének gazdag forrása is. Első elmeszüleményének hibái mellett is óvólag bánt vele, sőt buzdítá a tehetség csíráját méltányolni tudó kritika. Ez ösztönül szolgált neki a még nagyobb buzgóság[gal] s több átgondoltsággal dolgozásra, és rövid időn [belül], ugyanazon színpadon, második műve, a »livóniai asztalos« adaték, még pedig sükerrel. Donizetti neve azonnal népszerű lőn; munkái olasz ország legnevezetesb színpadain adatának.”

1840-ben a Honművész című sajtótermék hangá­szati rovatában így ismertették az operavilág éppen egyeduralkodó maestrójának életrajzát: internet meg alighanem kézre eső lexikonok híján számos tárgyi tévedéssel (például egy évvel eltévesztett születési dátum feltüntetésével), mégis hasznos szolgálatot téve a hazai olvasóközönségnek, amely épp akkortájt ismerkedett meg Donizetti főbb és kevésbé főbb műveivel. Az utóbbiak közé sorolandó a Le convenienze ed inconvenienze teatrali, vagyis jócskán posztumusz elnyert címén a Viva la mamma! is, amely mindazonáltal így is frenetikus mulatság: egyrészt mivel a zenés színház belső humorát kamatoztatja, másrészt mert a színházi mama szerepét-szólamát egy basszistára bízza. A hétvégén az Óbudai Társaskör kertjében a tavaly ősszel alakult Fehér András Operatársulat ünnepli majd a mamát, vagy­is ezúttal Fülep Mátét, zongorakíséret mellett, Aczél András rendezésében (augusztus 3. és 4., fél nyolc).

Egyebekben irány Veszprém, hogy még elkapjuk a hegedűközpontú Auer Fesztivál valamelyik koncertjét! Mondjuk, a péntek estit, amelynek főszereplője a Mendelssohn Kamarazenekar társaságában muzsikáló Maxim Vengerov lesz (Hangvilla, augusztus 2., nyolc óra). A lefelé hajló pályaívén is nagy művésznek megmaradó hegedűs Mozart 219-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr versenyművét fogja előadni, hogy a szünet után a kamarazenekar rágyújthasson Csajkovszkij állítólag érzéki természetű itáliai élményektől ihletett Firenzei emlékére. Vasárnap este azután a Mendelssohn Kamarazenekar a norvég Terje Tønnesen társaságában készül koncertet adni ugyanitt, méghozzá Észak és Dél találkozását ígérve (augusztus 4., nyolc óra). E célkitűzés jegyében Edvard Grieg, Carl Nielsen, valamint a viharosan pocsék házassága révén Ibsen Hedda Gableréhez motívumot szolgáltató Johan Svendsen egy-egy műve után a nyaranta az év közben megszokottnál is gyakrabban műsorra tűzött Négy évszak hangzik majd fel.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.