Alul semmi, felül semmi - Frank Oz: Halálos temetés (film)

Zene

A magyar film megkésett nagy pillanata volt, amikor Schütz Ila, tán utolsó filmszerepében, alaposan betépett a háziak által hanyagul elöl hagyott, süteménynek nézett space cake-től. A váratlanul megmámorosodott takarítónő jó időben és jó helyen elsütött kabarétréfa volt, amelyre - ritka, de van ez így - pont annyi volt bízva, amennyit egy ilyen poén elbír. Az arányérzékből ily módon jól vizsgázó Valami Amerikával ellentétben Frank Oz másfél órásra duzzasztja a takarítónős geget: az ő filmjében egy váliumos üvegcse jár kézről kézre egy temetésre összegyűlt társaság soraiban, melyben nyugtatók helyett épp ellentétes élettani hatással bíró bogyók találhatók.

A magyar film megkésett nagy pillanata volt, amikor Schütz Ila, tán utolsó filmszerepében, alaposan betépett a háziak által hanyagul elöl hagyott, süteménynek nézett space cake-től. A váratlanul megmámorosodott takarítónő jó időben és jó helyen elsütött kabarétréfa volt, amelyre - ritka, de van ez így - pont annyi volt bízva, amennyit egy ilyen poén elbír. Az arányérzékből ily módon jól vizsgázó Valami Amerikával ellentétben Frank Oz másfél órásra duzzasztja a takarítónős geget: az ő filmjében egy váliumos üvegcse jár kézről kézre egy temetésre összegyűlt társaság soraiban, melyben nyugtatók helyett épp ellentétes élettani hatással bíró bogyók találhatók. Ez persze csak az egyik, bár rendre visszatérő műsorszáma a Halálos temetésnek, amely valójában egy régi vígjátéki hagyománynak, a gatyaletolós-tortadobálós bohóckodásnak állít méltó emléket. Az egész pikantériáját az adja, hogy a hasonló feladatokhoz szokott tinédzserek helyett ezúttal jól szituált angol filmszínészek tolják le a gatyájukat, ezt pedig olyan méltósággal teszik, mintha legalábbis egy szalonvígjátékra szólt volna a meghívójuk. Szalonból egyébként kifejezetten jól állunk; legjobb emlékezetünk szerint Bridget Jones is hasonlóan decens (értsd menthetetlenül kispolgári) vidéki környezetben szokott karácsonyozni, mint amilyenben filmünk is játszódik. Hohó, azért az efféle hasonlóságokkal jobb vigyázni, mert még kiderülhet, hogy csak a bolondját járatják velünk, és a címben szereplő temetéssel sem egészen arra az angol filmre oly jellemző irányzatra csatlakoztunk, amelyet Hugh Grant és Colin Firth hitbizományának ismer a filmtörténet. Pedig Matthew MacFadyan épp oly szerencsétlenül képes nézni, mint említett kollégái, a Mr. Darcyként megismert színész arckifejezése azonban hamar torz mosolyba fordul, és úgy is marad egészen a vége főcímig. Az apjuk temetésére összesereglett utódok - egy kivételével sikertelen, savanyú felnőtt valamennyi - arcát kisvártatva ugyanaz a kétségbeesett vigyorgás rántja egységbe, mint a temetés levezénylésével megbízott jó testvérét, de mielőtt még a családi csontvázak potyogni kezdenének a szekrényből, elsőnek a családfő zuhan ki a koporsóból. A Szeszélyes évszakok és hajdani sztárja, Benny Hill szelleme kísért ezekben a jelenetekben, de néha még az egyébként ártalmatlan Bennynél is mélyebbre süllyedünk, a szaros gatyák és a visszaszívott köpetek altájára. Ilyenkor nem segít más, mint erős hitünk a jóban, és talán a felismerés, hogy mindaz, ami a vásznon folyik, felfogható úgy is, mint a nyájas-bájos Grant-Firth-Zellweger- Knightley-féle szalonromantika hardcore paródiája. Szellemesebbnek azonban ettől sem fogjuk látni, ahogy a tolószékes Alfie bácsi maga alá csinál.

A Fórum Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.