Kollár-Klemencz: „Amit a zseblámpa keres a sötétben”
KollarKlemencz_RevaiSara_kicsi.jpg
Kollár-Klemencz László

rés a présen

Kollár-Klemencz: „Amit a zseblámpa keres a sötétben”

Kollár-Klemencz László dalszerző, író

  • rés a présen
  • 2018. december 27.

Zene

Kollár-Klemencz László énekel, dalt szerez, könyvet ír, a Kistehén új lemeze most jelent meg, és még a lovak is megvannak.

rés a présen: Dalszerzőként és frontemberként ismertünk meg, aztán 2015 óta már a második könyved jelenik meg most. Egyenes következménye nálad a zenészéletnek az írás?

Kollár-Klemencz László: Nincs ilyen összefüggés a kettő között. Érdekel a zene és érdekel az írás, a szöveg. Sőt, talán sok minden nincs jelen a zenében, ami a szövegben, az írásban meg tud jelenni. Ennyivel többet tud adni nekem ez a forma, és ennyi hiányzott is a zenéből. És ez motivált leginkább az aktívabb írásra. Már korábban is szűk volt az a tér, ahol mozogni engedett a zene, ezért is kezdtem a filmmel foglalkozni. Elkezdtem forgatókönyveket írni, amelyekből könnyebben válhatott novella, mint film, és így lett, hogy a filmnek befellegzett és megmaradt belőle az írás.

rap: A műanyag kerti székek élete című új kötetedet tekinthetjük a Miért távolodnak a dolgok? című előző kötet folytatásának?

KKL: Igen, mindenképpen annak a továbbgondolása, nagyobb felbontásban, egy másik rezgésszámmal, lenyugodva, más nézőpontokból, más szereplőkkel, de azt hiszem, amit a zseblámpa keres a sötétben, ugyanaz. Viszonyunk a természettel meg a saját természetünkkel, viszonyunk azzal a sok mocsokkal és gyönyörűséggel, amit 2018-ra létrehoztunk magunknak magunk körül.

rap: Lehet-e veled a kötet kapcsán találkozni?

KKL: Igen, a kiemelt bemutatója már megvolt a Margó Fesztiválon. Thuróczy Szabolcs és Bánki Gergő olvasott fel a kötetből, én pedig zenéltem a kamarazenekarommal. Ezzel A műanyag kerti székek élete című esttel szeretnénk tavasszal és nyáron művészeti fesztiválokra menni, de én egy szál gitárral és az új könyvvel a hónom alatt sok könyvtárba, iskolába, művházba megyek addig is, mert sok meghívást kaptam, kapok.

rap: Van-e köze a Rájátszás című, írókat és rockzenészeket összehozó sorozatnak ahhoz, hogy írsz?

KKL: Nem tudom, valamilyen módon biztosan van, szeretek velük lenni – a velük az az író, akik nem én vagyok, hanem mások. Sokáig azt gondoltam, hogy talán a művészeti ágak önismereti versenyében ők állnak az élen. A Rájátszás velük és dalszerző-szövegíró zenészek kollaborációjából indult. Alkalmi volt, alkalmi is maradt. Ennek a kettőnek a találkozására nem lehet egy fix rendszert beállítani, nem ez a természete. Olyan dolog, ami soha nem szűnik meg, de nincs.

rap: A Kistehén milyen koncerteket tervez?

KKL: A Kistehén zenekarral most készül az új lemez Bocsánat címmel, melynek a bemutatója de­cember 21-én lesz az A38 hajón. Nagyon meredek lemez lesz, a feleségem mérges arccal fordult ki a szobából, amikor megmutattam neki két dalt, mondván, hogy itt élünk boldogan a tanyán, én meg ilyen beteg lemezt írok. Szerintem nem beteg, csak szabad. Azt csinálunk, amit akarunk. Nincs tét, nem kell, illetve nem akarunk senkihez sem igazodni, lehet kérem a lovak közé csapni!

rap: Apropó, mi van a lovakkal?

KKL: A lovak megvannak, annyi változott, hogy én elvégzem a szükséges munkákat velük, de lovaglásra és lovasoktatásra már alig marad időm. Sokszor hetek telnek el úgy, hogy nem tudok lóra ülni. Ez rossz, de így is sok örömöm van bennük, nekem is és másoknak is, a gyerekeknek, akik hozzánk járnak és más oktatja őket. Néha csak egy-egy simogatásra jut időm, sok más meló van a lovak körül, amit mindig fontosabb elvégezni, mint hogy felüljek rájuk, s ha felülnék is, jön a kicsi fiam, aki már lovagol, és ő ül fel. Talán, ha száraz tél lesz, több időm lesz lovagolni is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.