Lemez

"Gaga hangja fokozatosan veszi át az uralmat"

Lady Gaga, Bradley Cooper: A Star Is Born Soundtrack

  • - minek -
  • 2018. december 26.

Zene

Az utóbbi idők egyik legsikeresebb, egyértelműen a zenére épülő, musicaldramaturgiájú filmje a Csillag születik, a korábban színészként megismert Bradley Cooper ihletett (újra)filmesítésében.

A film gazdag és zömmel friss zenei nyersanyaga önmagában is megérdemelte volna az albumot, de tudjuk jól, hogy a tétet az emelte az égig, hogy a főszereplő, egyben a dalok jó részének előadója az utóbbi években színészként és zenei előadóként is megújuló, saját arcát és karakterét megtaláló Lady Gaga. Azért ne felejtsük azt sem, hogy a film és annak zenéje is bizonyítja, hogy Cooper nemcsak színészként és rendezőként, de énekesként is rendben van, karakteres énekhang birtokosa, amit e lemezen is számtalanszor bizonyít.

Az album a Black Eyes neo-grunge döngölésével kezdődik, megidézve Cooper karakterének varacskos, rockeroldalát. Gaga először a filmből kivágott részletben jelenik meg, ahol a Some­­­where Over the Rainbow-t énekli – ilyenkor látszik, hogy bár némelyek számára idegesítő a dalok sorát megtörni a vászonról kiemelt párbeszédtöredékekkel, ám ennek még itt is akadhat némi dramaturgiai funkciója. Gaga hangja fokozatosan veszi át az uralmat: az Edith Piaf-feldolgozás La Vie en rose megint csak a frissen kiteljesedő előadói repertoárjának sokoldalúságát bizonyítja, míg Cooper a Maybe It’s Time meggyőzően előadott balladájával (Jason Isbell szerzeményével) válaszol. A lemez és film slágerét, a Shallow-t alighanem már mindenki hallotta – a perfektül eltalált dal egyben bizonyság, hogy Gaga és Cooper nagyon is eltérő karakterű és iskolázottságú énekhangja között igen-is működik a kémia. Az efféle érzelmektől túltengő, hatásosan hangszerelt, duettben előadott balladákkal mindig keskeny pallón egyensúlyoznak az előadók, de ez esetben és a film dalainak többségén sikerül a mutatvány, sőt, úgy tűnik, hogy számos bekezdéssel sikerült is bővíteni azt a bizonyos amerikai daloskönyvet. Akad itt minden: a folk-country balladáktól olyan, az eklektikus déli rockot új életre keltő dalokig, mint a Diggin’ My Grave, amelyet több más számhoz hasonlóan Lucas Nelson közreműködésével rögzítettek. A lemez második felében érezhetően Gaga dominál, és érdemes is rá terhelni az előadói feladatok javát, elvégre mind a kissé retró soulballadákban (legyen az a hatvanas éveket visszahozó Look What I Found vagy a nyolcvanasokat felelevenítő Heal Me), mind az újabb stílusú táncos, elektropopos darabokban (Why Did You Do That) remekül teljesít. És akkor még el sem érkeztünk a finálé tűzijátékáig, ahol az I’ll Never Love Again szívfájdító és felemelő balladájával tényleg ellövik az utolsó petárdát is – a célt elérték, a befogadó rohan, hogy újra- és újranézze a filmet.

Interscope, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.