Angyal a részletekben - Bob Dylan: Krónikák /első kötet/ (könyv)

  • Király Edit
  • 2006. január 26.

Zene

"Neked más a szereped. Te legenda vagy. Próbáld meg úgy nézni magadat, ahogy Jesse Jamest látják az emberek. Rengeteg bankrabló volt akkoriban, sokan szöktek meg a börtönből, voltak útonállók, vonatrablók; de Jesse James az egyetlen, akinek emlékeznek a nevére. Mert mitologikus alak lett."

"Neked más a szereped. Te legenda vagy. Próbáld meg úgy nézni magadat, ahogy Jesse Jamest látják az emberek. Rengeteg bankrabló volt akkoriban, sokan szöktek meg a börtönből, voltak útonállók, vonatrablók; de Jesse James az egyetlen, akinek emlékeznek a nevére. Mert mitologikus alak lett." A szerzőt idézzük, de nem az ő szavait. Turnémenedzsere mondta ezt 1987-ben, mire Dylan így válaszolt: "Öregem, ez jól hangzik."

Tényleg jól hangzik. Idehaza különösen, hiszen a Dylan-mítosz - akár egy karcos lemez - mindjárt megakadt az elején. Hiába készült alapos életrajz (Barna Imre: Bob Dylan, 1986), hiába volt annak idején "Bob Dylan összes nagylemeze" sorozat a rádióban, majd két - negyedházas - koncert (1990, 2004) Budapesten, a szorgos "felvilágosító munka" ellenére a többség Magyarországon ma is a protest-songos (hogy azt ne mondjam, polbeates) fiút látja a lassan hat-vanöt éves énekesben. Vagyis néhány ínyencet leszámítva a Dylan-életművet érdektelenség kíséri idehaza.

Tartok tőle, hogy mindez nem változik meg a 2004 könyvszenzációjaként emlegetett önéletrajz első kötete után. Sőt a példás gyorsasággal megjelent remek magyar fordítás (Révbíró Tamás munkája) talán még jobban összekuszálja a szálakat. Mindez persze a Dylant jobban ismerők számára nem különösebben meglepő. Egy olyan ember visszaemlékezését olvashatjuk, akinek a pályafutásában legalább annyira fontos volt, hogy megsemmisítse a róla alkotott képet, mint maguk a dalok. "Öregem, ez jól hangzik" - mondja Elliot Robertsnek, de hozzáteszi: "érvelése értelmetlen volt, és nem jutott el a dolog legmélyéig".

Nem mintha Dylan valaha is eljutott volna a "dolog legmélyéig". Kétségtelen, hogy hatása a pop(?)zenére csak Elviséhez és a Beatleséhez mérhető, s negyvenöt éves pálya-futása során szédítő magasságok-ba került. De hiába változtatta meg a műfaj játékszabályait, ma már egészen biztosak lehetünk abban: a játék lényege nem változott - a közönség azért fizet, hogy szórakoztassák. Márpedig a szórakoztatásban nincsenek mélységek.

Dylan könyvének azok a legrosszabb pillanatai, amikor felveszi a búvárruhát. Okoskodása, bölcselkedése egy félművelt, felszínes fickó felszínes gondolatmenete, s olyan érzésünk támad, hogy az egész mögött csupán mérhetetlen önzés és önsajnálat lapul. De ettől még nem kell megijedni, Dylan filozofálgatása, nyavalygása csupán vékony szelete a kötetnek, ezt leszámítva voltaképpen egy igazán szórakoztató olvasmánnyal van dolgunk: fanyar humora egészen meghökkentő, atmoszférateremtő ereje, a lényegtelen részletek hoszszas taglalása kifejezetten kellemes pillanatokat okoz. "Történt egyszer, hogy éppen kint voltam a konyhában, és a rádiót hallgattam, amelyben Malcolm-X beszélt. Épp arról tartott előadást, hogy miért nem szabad sonkát, disznóhúst enni: előadta, hogy a disznó egyharmad részben macska, egyharmad részben patkány, egyharmad részben kutya - tisztátalan állat, ezért nem szabad enni belőle. Fura, hogy mi minden megragad az ember képzeletében."

A Krónikák első kötete természetesen nem klasszikus önéletrajz, inkább valami kusza szerkesztésű emlékfüzér, amiben Dylan hosszasan időz a kezdeteknél, majd két album, a pocsék New Morning (1970) és a remek Oh Mercy (1987) születési körülményeit részletezi, végül valamiféle végső tanulságként hitet tesz a folkzene mellett. De a legaranyosabb mégis az, ahogy a rapet méltatja: "Ice-T, Public Enemy, N.W.A., Run DMC. Azok a srácok bizony nem szarakodnak. Ütik-vágják, szaggatják a dobot, lovakat hajigálnak a szakadékba. Mindegyik költő, és mindegyik tudja, mi folyik."

Ha mindenáron logikát keresnénk a Krónikákban, semmi másra nem gondolhatunk, mint hogy mivel Dylan egész pályafutására a kiszámíthatatlanság nyomta rá bélyegét, miért éppen ez a könyv lenne a kivétel. Kíváncsian várjuk a folytatást, ha lesz egyáltalán. Ha így történik, mérget vehetünk arra, hogy biztosan egészen másról szól majd, mint amit azok a szerencsétlenek próbálnak elképzelni, akik még mindig Dylantől várják az "üzenetet".

Park Kiadó, 2005, 268 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.