Angyal a részletekben - Bob Dylan: Krónikák /első kötet/ (könyv)

  • Király Edit
  • 2006. január 26.

Zene

"Neked más a szereped. Te legenda vagy. Próbáld meg úgy nézni magadat, ahogy Jesse Jamest látják az emberek. Rengeteg bankrabló volt akkoriban, sokan szöktek meg a börtönből, voltak útonállók, vonatrablók; de Jesse James az egyetlen, akinek emlékeznek a nevére. Mert mitologikus alak lett."

"Neked más a szereped. Te legenda vagy. Próbáld meg úgy nézni magadat, ahogy Jesse Jamest látják az emberek. Rengeteg bankrabló volt akkoriban, sokan szöktek meg a börtönből, voltak útonállók, vonatrablók; de Jesse James az egyetlen, akinek emlékeznek a nevére. Mert mitologikus alak lett." A szerzőt idézzük, de nem az ő szavait. Turnémenedzsere mondta ezt 1987-ben, mire Dylan így válaszolt: "Öregem, ez jól hangzik."

Tényleg jól hangzik. Idehaza különösen, hiszen a Dylan-mítosz - akár egy karcos lemez - mindjárt megakadt az elején. Hiába készült alapos életrajz (Barna Imre: Bob Dylan, 1986), hiába volt annak idején "Bob Dylan összes nagylemeze" sorozat a rádióban, majd két - negyedházas - koncert (1990, 2004) Budapesten, a szorgos "felvilágosító munka" ellenére a többség Magyarországon ma is a protest-songos (hogy azt ne mondjam, polbeates) fiút látja a lassan hat-vanöt éves énekesben. Vagyis néhány ínyencet leszámítva a Dylan-életművet érdektelenség kíséri idehaza.

Tartok tőle, hogy mindez nem változik meg a 2004 könyvszenzációjaként emlegetett önéletrajz első kötete után. Sőt a példás gyorsasággal megjelent remek magyar fordítás (Révbíró Tamás munkája) talán még jobban összekuszálja a szálakat. Mindez persze a Dylant jobban ismerők számára nem különösebben meglepő. Egy olyan ember visszaemlékezését olvashatjuk, akinek a pályafutásában legalább annyira fontos volt, hogy megsemmisítse a róla alkotott képet, mint maguk a dalok. "Öregem, ez jól hangzik" - mondja Elliot Robertsnek, de hozzáteszi: "érvelése értelmetlen volt, és nem jutott el a dolog legmélyéig".

Nem mintha Dylan valaha is eljutott volna a "dolog legmélyéig". Kétségtelen, hogy hatása a pop(?)zenére csak Elviséhez és a Beatleséhez mérhető, s negyvenöt éves pálya-futása során szédítő magasságok-ba került. De hiába változtatta meg a műfaj játékszabályait, ma már egészen biztosak lehetünk abban: a játék lényege nem változott - a közönség azért fizet, hogy szórakoztassák. Márpedig a szórakoztatásban nincsenek mélységek.

Dylan könyvének azok a legrosszabb pillanatai, amikor felveszi a búvárruhát. Okoskodása, bölcselkedése egy félművelt, felszínes fickó felszínes gondolatmenete, s olyan érzésünk támad, hogy az egész mögött csupán mérhetetlen önzés és önsajnálat lapul. De ettől még nem kell megijedni, Dylan filozofálgatása, nyavalygása csupán vékony szelete a kötetnek, ezt leszámítva voltaképpen egy igazán szórakoztató olvasmánnyal van dolgunk: fanyar humora egészen meghökkentő, atmoszférateremtő ereje, a lényegtelen részletek hoszszas taglalása kifejezetten kellemes pillanatokat okoz. "Történt egyszer, hogy éppen kint voltam a konyhában, és a rádiót hallgattam, amelyben Malcolm-X beszélt. Épp arról tartott előadást, hogy miért nem szabad sonkát, disznóhúst enni: előadta, hogy a disznó egyharmad részben macska, egyharmad részben patkány, egyharmad részben kutya - tisztátalan állat, ezért nem szabad enni belőle. Fura, hogy mi minden megragad az ember képzeletében."

A Krónikák első kötete természetesen nem klasszikus önéletrajz, inkább valami kusza szerkesztésű emlékfüzér, amiben Dylan hosszasan időz a kezdeteknél, majd két album, a pocsék New Morning (1970) és a remek Oh Mercy (1987) születési körülményeit részletezi, végül valamiféle végső tanulságként hitet tesz a folkzene mellett. De a legaranyosabb mégis az, ahogy a rapet méltatja: "Ice-T, Public Enemy, N.W.A., Run DMC. Azok a srácok bizony nem szarakodnak. Ütik-vágják, szaggatják a dobot, lovakat hajigálnak a szakadékba. Mindegyik költő, és mindegyik tudja, mi folyik."

Ha mindenáron logikát keresnénk a Krónikákban, semmi másra nem gondolhatunk, mint hogy mivel Dylan egész pályafutására a kiszámíthatatlanság nyomta rá bélyegét, miért éppen ez a könyv lenne a kivétel. Kíváncsian várjuk a folytatást, ha lesz egyáltalán. Ha így történik, mérget vehetünk arra, hogy biztosan egészen másról szól majd, mint amit azok a szerencsétlenek próbálnak elképzelni, akik még mindig Dylantől várják az "üzenetet".

Park Kiadó, 2005, 268 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.