Koncert

Anja Harteros

Zene

Anja Harteros nagy énekesnő, operai világsztár – és antidíva: a félig görög, félig német szoprán első budapesti fellépésén igazán érzékletessé vált ez a sajátos képlet. Az alig kétórás, s a ráadással együtt is mindössze hét áriát tartalmazó program során a dús hajzuhatagú énekesnő jószerint minden dívaziccert kihagyott, még csak kisestélyit se váltott a koncert szünetében. A tartózkodó pódiumlényű Harteros „csupán” énekelt: bámulatos technikát bizonyítva, eszményi pianókat hallatva, egy angyal hangján. A szoprán, akinek legelső Verdi-szólama egykor a Mennyei hang volt a Don Carlosból, valóban különösen hivatott a fohász, a könyörgés lelkiállapotának megszólaltatására, s egyúttal az álom és a túlvilág felé mindig nyitott melankólia kiéneklésére. S teszi ezt minden szépelgés nélkül, legfeljebb tán egy egészen halvány (és rég bensővé tett) Callas-hatást megsejtetve a hallgatóval.

A második részt nyitó és záró két Verdi-szám, vagyis Aida első felvonásbeli, illetve a végzet hatalmától sújtott Leonóra negyedik felvonásbeli áriája ilyesformán minden slágerszámi manírjától megtisztulva, a női lét legbensőbb titkait, valamint Harteros énekszavának halálköltészetét feltárva szólt hozzánk. Ezek az áriák még a helyenként meglepően tartózkodó, s Harteros valós rangját talán csak vonakodva felismerő budapesti közönség számára is meggyőzőnek és valódi ovációra érdemesíthetőnek bizonyultak. A melankolikus, sőt pántragikus hangulat uralmát végül csak az egyetlen ráadásszám törte meg: Harteros búcsúzóul Suzel derűs-lírai „virágáriáját” énekelte a Fritz barátunk című, itthon jobbára ismeretlen Mascagni-operából. No és persze árnyalta valamelyest az est hangulatát a Pannon Filharmonikusok több nyitánya és közzenéje is, mely számok lelkiismeretesen és ápolt hangzással töltötték ki az egy-egy ária közé menetrendszerűen beiktatott énekesi távollét perceit.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.