Lemez

Anna Netrebko: Verismo

Zene

Mérgezés ibolyacsokorral és kivégzés nyaktilóval, gyilkosság meg öngyilkosság karddal, késsel és halálugrással: Anna Netrebko új árialemezén csak úgy sorjáznak a tragikus végzetű, szenvedélyes és egyszersmind szenvedő operai nőalakok hangzó portréi. Az igen tágan értelmezett olasz verizmus 12 nagy szoprán slágerét, valamint bónusz gyanánt egy teljes felvonásnyi Manon Lescaut-részletet énekel végig az orosz operaművész, aki az utóbbi pár évben új irányt adott pályafutásának, ahogy az éppenséggel e lemezről is érzékletessé válhat mindenki számára. A majd’ minden lírai szopránt megkísértő lehetőség, vagyis a drámai szólamok (s egyúttal az emblematikus dívaszerepek) csábítása ugyanis Netrebko számára is ellenállhatatlannak bizonyult, ám az annyi énekesnői karriert megpecsételő váltás neki nagyon bejött. Igaz, az ő meleg-sötét szopránja a kezdetektől kikívánkozott az előbbi fachból. Új lemeze hallatán immár nemcsak azt tudhatjuk, hogy Netrebko lesz még egyszer Tosca is, hanem azt vehetjük észre, hogy már most Tosca. A drámai készségeit mindig a hangján keresztül is bizonyító nagy művész, akit e cikk megjelenése napján a szerencsések élőben hallhatnak budapesti debütálásán, jól megjátszsza az egyslágeres operák tömény ziccereit (Cilea: Adriana Lecouvreur, Catalani: La Wally stb.), Puccini szólamaiban pedig körüljárható figurákat teremt. A Manon Lescaut utolsó felvonásában ez egészen lenyűgöző élménnyé válik, s ebben persze Antonio Pappano római zenészeinek is komoly érdemük van: a Santa Cecilia Akadémia együttese operaház nélkül is egészen pompás operazenekar. Ugyanebben a szakaszban Netrebko jelenlegi férjét, Yusif Eyvazovot is hallhatjuk. Tenorját idővel meg lehet szokni, de a művészi nagyságrend különbségéről beszélni se érdemes. A limitált kiadáshoz ráadásképp egy DVD is hozzátartozik, néhány idei tokiói koncertrészlettel.

Deutsche Grammophon, CD + DVD, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.