Lemez

Anna Netrebko: Verismo

Zene

Mérgezés ibolyacsokorral és kivégzés nyaktilóval, gyilkosság meg öngyilkosság karddal, késsel és halálugrással: Anna Netrebko új árialemezén csak úgy sorjáznak a tragikus végzetű, szenvedélyes és egyszersmind szenvedő operai nőalakok hangzó portréi. Az igen tágan értelmezett olasz verizmus 12 nagy szoprán slágerét, valamint bónusz gyanánt egy teljes felvonásnyi Manon Lescaut-részletet énekel végig az orosz operaművész, aki az utóbbi pár évben új irányt adott pályafutásának, ahogy az éppenséggel e lemezről is érzékletessé válhat mindenki számára. A majd’ minden lírai szopránt megkísértő lehetőség, vagyis a drámai szólamok (s egyúttal az emblematikus dívaszerepek) csábítása ugyanis Netrebko számára is ellenállhatatlannak bizonyult, ám az annyi énekesnői karriert megpecsételő váltás neki nagyon bejött. Igaz, az ő meleg-sötét szopránja a kezdetektől kikívánkozott az előbbi fachból. Új lemeze hallatán immár nemcsak azt tudhatjuk, hogy Netrebko lesz még egyszer Tosca is, hanem azt vehetjük észre, hogy már most Tosca. A drámai készségeit mindig a hangján keresztül is bizonyító nagy művész, akit e cikk megjelenése napján a szerencsések élőben hallhatnak budapesti debütálásán, jól megjátszsza az egyslágeres operák tömény ziccereit (Cilea: Adriana Lecouvreur, Catalani: La Wally stb.), Puccini szólamaiban pedig körüljárható figurákat teremt. A Manon Lescaut utolsó felvonásában ez egészen lenyűgöző élménnyé válik, s ebben persze Antonio Pappano római zenészeinek is komoly érdemük van: a Santa Cecilia Akadémia együttese operaház nélkül is egészen pompás operazenekar. Ugyanebben a szakaszban Netrebko jelenlegi férjét, Yusif Eyvazovot is hallhatjuk. Tenorját idővel meg lehet szokni, de a művészi nagyságrend különbségéről beszélni se érdemes. A limitált kiadáshoz ráadásképp egy DVD is hozzátartozik, néhány idei tokiói koncertrészlettel.

Deutsche Grammophon, CD + DVD, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.