Lemez

Anna Netrebko: Verismo

Zene

Mérgezés ibolyacsokorral és kivégzés nyaktilóval, gyilkosság meg öngyilkosság karddal, késsel és halálugrással: Anna Netrebko új árialemezén csak úgy sorjáznak a tragikus végzetű, szenvedélyes és egyszersmind szenvedő operai nőalakok hangzó portréi. Az igen tágan értelmezett olasz verizmus 12 nagy szoprán slágerét, valamint bónusz gyanánt egy teljes felvonásnyi Manon Lescaut-részletet énekel végig az orosz operaművész, aki az utóbbi pár évben új irányt adott pályafutásának, ahogy az éppenséggel e lemezről is érzékletessé válhat mindenki számára. A majd’ minden lírai szopránt megkísértő lehetőség, vagyis a drámai szólamok (s egyúttal az emblematikus dívaszerepek) csábítása ugyanis Netrebko számára is ellenállhatatlannak bizonyult, ám az annyi énekesnői karriert megpecsételő váltás neki nagyon bejött. Igaz, az ő meleg-sötét szopránja a kezdetektől kikívánkozott az előbbi fachból. Új lemeze hallatán immár nemcsak azt tudhatjuk, hogy Netrebko lesz még egyszer Tosca is, hanem azt vehetjük észre, hogy már most Tosca. A drámai készségeit mindig a hangján keresztül is bizonyító nagy művész, akit e cikk megjelenése napján a szerencsések élőben hallhatnak budapesti debütálásán, jól megjátszsza az egyslágeres operák tömény ziccereit (Cilea: Adriana Lecouvreur, Catalani: La Wally stb.), Puccini szólamaiban pedig körüljárható figurákat teremt. A Manon Lescaut utolsó felvonásában ez egészen lenyűgöző élménnyé válik, s ebben persze Antonio Pappano római zenészeinek is komoly érdemük van: a Santa Cecilia Akadémia együttese operaház nélkül is egészen pompás operazenekar. Ugyanebben a szakaszban Netrebko jelenlegi férjét, Yusif Eyvazovot is hallhatjuk. Tenorját idővel meg lehet szokni, de a művészi nagyságrend különbségéről beszélni se érdemes. A limitált kiadáshoz ráadásképp egy DVD is hozzátartozik, néhány idei tokiói koncertrészlettel.

Deutsche Grammophon, CD + DVD, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.