Apád filmje - James Gray: Az éjszaka urai (film)

Zene

A nyolcvanas éveket nyögjük, ihlető forrását minden diszkóalapú retromozgalomnak. Az oroszok már a diszkóban vannak, övék a Brighton Beach-i táncparkett és a keleti parti drogkereskedelem, de a rendőrség egyelőre még az ős-brooklyni keménytökűek hitbizománya. A rendfenntartás, miként a rendbontás is, apáról fiúra szálló mesterség, a legkisebb fiúkon a sor, hogy gumibottal a kézben továbbvigyék az apai örökséget. Rendezőnk, James Gray is ilyen legkisebb fiú: úgy csüng a papa moziján, mintha legalábbis az élete függne tőle, hogy alkalmi színtársulataival időről időre újrajátszhassa A keresztapát vagy a Francia kapcsolatot.

A nyolcvanas éveket nyögjük, ihlető forrását minden diszkóalapú retromozgalomnak. Az oroszok már a diszkóban vannak, övék a Brighton Beach-i táncparkett és a keleti parti drogkereskedelem, de a rendőrség egyelőre még az ős-brooklyni keménytökűek hitbizománya. A rendfenntartás, miként a rendbontás is, apáról fiúra szálló mesterség, a legkisebb fiúkon a sor, hogy gumibottal a kézben továbbvigyék az apai örökséget. Rendezőnk, James Gray is ilyen legkisebb fiú: úgy csüng a papa moziján, mintha legalábbis az élete függne tőle, hogy alkalmi színtársulataival időről időre újrajátszhassa A keresztapát vagy a Francia kapcsolatot. E feszítő vágy idestova három maffiakörnyéki filmet fialt, s közülük kettőben - nem rossz találati arány - két eredeti Corleonét is sikerült kiállítani: Gray eggyel korábbi, a vasúttörténettel és a síneket behálózó korrupcióval kacérkodó próbálkozásában (A bűn állomásai) James Caan adta meg a családfői alaphangot, ezúttal pedig Robert Duvall morog maga elé, dörgedelmes hangjában főrendőrhöz méltó méltatlankodással. Dramaturgiailag indokolt dohogás az övé, hisz filmbéli csemetéi közül csak az egyiknek, az iskolás képű Mark Wahlbergnek jött össze a rendőrjelvény, a négy kerék és a két gyerek, míg a másik fiúból megátalkodott diszkós lett, félig már az oroszok markában. E hallatlan felállásból és abból az iparági tényből, hogy a bűnözői életmóddal kacérkodó fiatalembert a jól jegyzett Joaquin Phoenix alakítja, egyenesen következik, hogy itt záros határidőn belül jó útra kell térnie valakinek. A lelki érés és a fiúi kötelességtudás persze szép és nemes dolog, de még ennél is szebb egy autós hajsza szakadó esőben, meg egy rajtaütés a part menti nádasban. Lám, a tojás megszülte a tyúkot: erős a gyanúnk, hogy ezek miatt az erősen főhajtásos, rajongói képsorok miatt kellett elkészíteni a filmet, és csak később lett kitalálva, merre is a jellemfejlődéssel. A lelki és egyéb útirányok kijelölésekor úgy böktek filmeseink New York térképére, hogy mindenki láthassa: a kispálya a miénk, melyet minimum egy folyónyi távolság választ el a Nagy Almától. Csak egyszer, és akkor is mintegy véletlenül tűnnek fel egy rendőrségi irodahelyiség ablakában a történet idején még büszkén álló ikertornyok, melyek, miként Gray mozija is, a közmondásos szegény rokont juttatják eszünkbe. Azt, aki a túlparton kénytelen cowboyt játszani.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.