mi a kotta?

Apák és fiúk

  • mi a kotta
  • 2015. május 9.

Zene

„Abból, ahogy a legutóbbi levelemet fogadta, sajnos úgy látom, hogy – mintha csak valami elvetemült gazember, vagy hülye, vagy mind a kettő volnék – inkább hisz más emberek fecsegéseinek és irkafirkáinak, mint nekem, s így persze egyáltalán nem bízik bennem. De biztosíthatom Önt, nem csinálok belőle nagy ügyet, írják ki az emberek a szemüket a fejükből, és nyerjék el az Ön tetszését, ahogy akarják, én hajszálra sem fogok emiatt megváltozni, továbbra is éppoly becsületes fickó maradok, mint eddig. […] De hagyjuk abba, úgyse használ semmi, hisz azok a szeszélyei, amelyeket Isten tudja, ki ültetett a fejébe, úgyis súlyosabban nyomnak a latban, mint az én indokaim. Még csak arra az egyre kérem, ha ír nekem, hogy valami kivetnivalója van rajtam, vagy ha valamit véleménye szerint jobban csinálhatnék, amire persze megadom megint válaszomat, mindezt mindig úgy tekintsük, mint apa és fiú közötti dolgot, tehát titokként kezeljük, és ne úgy, hogy más is tudjon róla.” Az amúgy „örökre engedelmes fiú”, Wolfgang Amadeus Mozart írt ily felindultan apjaurának, mikor bécsi megtelepedésével és házasságával végképp fel-, meg- és elszabadult az atyai hatalom alól. Mozart Bécsben jórészt zongoraversenyek szerzőjeként és virtuóz előadójaként tudta megszilárdítani a helyzetét, s e versenyművek közül vasárnap nem kevesebbet, mint hatot hallgathatunk majd meg egyetlen csodás szólista, Ránki Dezső, valamint a Concerto Budapest két közös koncertjén (Zeneakadémia, április 12., tizenegy óra és fél nyolc).

Ránki Dezső és Keller Andrásék kisebb forma Mozart-maratonja a pénteken induló 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál programján ékeskedik, s e rendezvénysorozaton ezúttal is számos külhoni nagyság tiszteletét teszi majd. Például a veterán olasz bariton, Leo Nucci, aki Verdi-áriák sorát énekli majd koncertjén, jelentős részben éppen apafigurákat elénk idézve (Erkel Színház, április 13., fél nyolc). Rigoletto, Miller, az idősebb Germont – az apák Verdinél is kitüntetett alakok, még ha az operafejedelem életé­ben nem is jutott meghatározó vagy pláne a Leopold Mozartéhoz mérhető szerep a tanulatlan kocsmáros, Carlo Verdi számára.

A fesztivál programjától függetlenül, de már azzal fedésben a Budapesti Fesztiválzenekar is igencsak erős és mozgalmas hétvégét teljesít majd, méghozzá több felállásban pódiumra lépve. Pénteken Rácz Zoltán vezetésével a kortárs zenei együttes fog koncertet adni, többek között az agg nagyság, Pierre
Boulez és az ifjú Bella Máté műveit megszólaltatva (BMC, április 10., háromnegyed nyolc). Szombaton és vasárnap azután a barokk formáció fellépése várható: egy Händel concerto grossón kezdve és egy Vivaldi-áriával végezve a Jonathan Cohen által vezényelendő, kiadós programot (Zeneakadémia, április 11., háromnegyed nyolc, illetve 12., fél négy). S még péntek éjféltájban közös műsoron is összetalálkozik majd a két program legjava: a Midnight Music soros éjszakáján összehozva egymással a kortárs és a barokk zenét (Millenáris Teátrum, április 10., fél tizenkettő).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.