mi a kotta?

Apák és fiúk

  • mi a kotta
  • 2015. május 9.

Zene

„Abból, ahogy a legutóbbi levelemet fogadta, sajnos úgy látom, hogy – mintha csak valami elvetemült gazember, vagy hülye, vagy mind a kettő volnék – inkább hisz más emberek fecsegéseinek és irkafirkáinak, mint nekem, s így persze egyáltalán nem bízik bennem. De biztosíthatom Önt, nem csinálok belőle nagy ügyet, írják ki az emberek a szemüket a fejükből, és nyerjék el az Ön tetszését, ahogy akarják, én hajszálra sem fogok emiatt megváltozni, továbbra is éppoly becsületes fickó maradok, mint eddig. […] De hagyjuk abba, úgyse használ semmi, hisz azok a szeszélyei, amelyeket Isten tudja, ki ültetett a fejébe, úgyis súlyosabban nyomnak a latban, mint az én indokaim. Még csak arra az egyre kérem, ha ír nekem, hogy valami kivetnivalója van rajtam, vagy ha valamit véleménye szerint jobban csinálhatnék, amire persze megadom megint válaszomat, mindezt mindig úgy tekintsük, mint apa és fiú közötti dolgot, tehát titokként kezeljük, és ne úgy, hogy más is tudjon róla.” Az amúgy „örökre engedelmes fiú”, Wolfgang Amadeus Mozart írt ily felindultan apjaurának, mikor bécsi megtelepedésével és házasságával végképp fel-, meg- és elszabadult az atyai hatalom alól. Mozart Bécsben jórészt zongoraversenyek szerzőjeként és virtuóz előadójaként tudta megszilárdítani a helyzetét, s e versenyművek közül vasárnap nem kevesebbet, mint hatot hallgathatunk majd meg egyetlen csodás szólista, Ránki Dezső, valamint a Concerto Budapest két közös koncertjén (Zeneakadémia, április 12., tizenegy óra és fél nyolc).

Ránki Dezső és Keller Andrásék kisebb forma Mozart-maratonja a pénteken induló 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál programján ékeskedik, s e rendezvénysorozaton ezúttal is számos külhoni nagyság tiszteletét teszi majd. Például a veterán olasz bariton, Leo Nucci, aki Verdi-áriák sorát énekli majd koncertjén, jelentős részben éppen apafigurákat elénk idézve (Erkel Színház, április 13., fél nyolc). Rigoletto, Miller, az idősebb Germont – az apák Verdinél is kitüntetett alakok, még ha az operafejedelem életé­ben nem is jutott meghatározó vagy pláne a Leopold Mozartéhoz mérhető szerep a tanulatlan kocsmáros, Carlo Verdi számára.

A fesztivál programjától függetlenül, de már azzal fedésben a Budapesti Fesztiválzenekar is igencsak erős és mozgalmas hétvégét teljesít majd, méghozzá több felállásban pódiumra lépve. Pénteken Rácz Zoltán vezetésével a kortárs zenei együttes fog koncertet adni, többek között az agg nagyság, Pierre
Boulez és az ifjú Bella Máté műveit megszólaltatva (BMC, április 10., háromnegyed nyolc). Szombaton és vasárnap azután a barokk formáció fellépése várható: egy Händel concerto grossón kezdve és egy Vivaldi-áriával végezve a Jonathan Cohen által vezényelendő, kiadós programot (Zeneakadémia, április 11., háromnegyed nyolc, illetve 12., fél négy). S még péntek éjféltájban közös műsoron is összetalálkozik majd a két program legjava: a Midnight Music soros éjszakáján összehozva egymással a kortárs és a barokk zenét (Millenáris Teátrum, április 10., fél tizenkettő).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.