mi a kotta?

Apák és fiúk

  • mi a kotta
  • 2015. május 9.

Zene

„Abból, ahogy a legutóbbi levelemet fogadta, sajnos úgy látom, hogy – mintha csak valami elvetemült gazember, vagy hülye, vagy mind a kettő volnék – inkább hisz más emberek fecsegéseinek és irkafirkáinak, mint nekem, s így persze egyáltalán nem bízik bennem. De biztosíthatom Önt, nem csinálok belőle nagy ügyet, írják ki az emberek a szemüket a fejükből, és nyerjék el az Ön tetszését, ahogy akarják, én hajszálra sem fogok emiatt megváltozni, továbbra is éppoly becsületes fickó maradok, mint eddig. […] De hagyjuk abba, úgyse használ semmi, hisz azok a szeszélyei, amelyeket Isten tudja, ki ültetett a fejébe, úgyis súlyosabban nyomnak a latban, mint az én indokaim. Még csak arra az egyre kérem, ha ír nekem, hogy valami kivetnivalója van rajtam, vagy ha valamit véleménye szerint jobban csinálhatnék, amire persze megadom megint válaszomat, mindezt mindig úgy tekintsük, mint apa és fiú közötti dolgot, tehát titokként kezeljük, és ne úgy, hogy más is tudjon róla.” Az amúgy „örökre engedelmes fiú”, Wolfgang Amadeus Mozart írt ily felindultan apjaurának, mikor bécsi megtelepedésével és házasságával végképp fel-, meg- és elszabadult az atyai hatalom alól. Mozart Bécsben jórészt zongoraversenyek szerzőjeként és virtuóz előadójaként tudta megszilárdítani a helyzetét, s e versenyművek közül vasárnap nem kevesebbet, mint hatot hallgathatunk majd meg egyetlen csodás szólista, Ránki Dezső, valamint a Concerto Budapest két közös koncertjén (Zeneakadémia, április 12., tizenegy óra és fél nyolc).

Ránki Dezső és Keller Andrásék kisebb forma Mozart-maratonja a pénteken induló 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál programján ékeskedik, s e rendezvénysorozaton ezúttal is számos külhoni nagyság tiszteletét teszi majd. Például a veterán olasz bariton, Leo Nucci, aki Verdi-áriák sorát énekli majd koncertjén, jelentős részben éppen apafigurákat elénk idézve (Erkel Színház, április 13., fél nyolc). Rigoletto, Miller, az idősebb Germont – az apák Verdinél is kitüntetett alakok, még ha az operafejedelem életé­ben nem is jutott meghatározó vagy pláne a Leopold Mozartéhoz mérhető szerep a tanulatlan kocsmáros, Carlo Verdi számára.

A fesztivál programjától függetlenül, de már azzal fedésben a Budapesti Fesztiválzenekar is igencsak erős és mozgalmas hétvégét teljesít majd, méghozzá több felállásban pódiumra lépve. Pénteken Rácz Zoltán vezetésével a kortárs zenei együttes fog koncertet adni, többek között az agg nagyság, Pierre
Boulez és az ifjú Bella Máté műveit megszólaltatva (BMC, április 10., háromnegyed nyolc). Szombaton és vasárnap azután a barokk formáció fellépése várható: egy Händel concerto grossón kezdve és egy Vivaldi-áriával végezve a Jonathan Cohen által vezényelendő, kiadós programot (Zeneakadémia, április 11., háromnegyed nyolc, illetve 12., fél négy). S még péntek éjféltájban közös műsoron is összetalálkozik majd a két program legjava: a Midnight Music soros éjszakáján összehozva egymással a kortárs és a barokk zenét (Millenáris Teátrum, április 10., fél tizenkettő).

Figyelmébe ajánljuk