Lemez

Arca: Xen

  • Lang Ádám
  • 2014. december 28.

Zene

2012-ben figyeltek fel a menőbb zeneblogok a venezuelai származású Alejandro Ghersire. A Baron Libre és a Stretch EP-k szétcsapott alapokkal, kicsavart szintikkel és földönkívüli vokálokkal építkező hiphopja ugyanis sokkal markánsabb és idegenebb volt, mint bármi a kísérleti hiphopszcénákban. A következő évben már köz­reműködött Kanye West Yeezusán, majd New Yorkból Londonba költözve FKA twigset segítette szintet lépni a modern r&b-ben. &&&&& ­című, a hiphoptól eltávolodó mix­tape-je után pedig már szélesebb körben is tőle várták a nagy csodát – most pedig, amikor kezünkbe vehetjük az első lemezét, már Björk új számain ügyködik.

Arca érdemeinek méltatása mellett nem szabad elfelejteni, hogy szinte már folyékony halmazállapotú témái állandó társa, Jesse Kanda vizuáljaival együtt működnek igazán: zenéjéhez csak azok az álló- és mozgóképek adják a kapaszkodókat. Mivel pedig a Xen legtöbb számában már ritmus sincs, csak a rideg semmiben trillázó szintik és az Aphex Twint idéző digitális vonósok tekeregnek egymás mellett, a hallgató még inkább igényli Kanda –amúgy nagyon ijesztő – képeit. És ha már Aphex Twin: a címadó dal dekonstruált audiohorrorja, a Sisters túlvilági ünnepe vagy a Bullet Chain céltalan szintisodrása mind megtalálja a maga párhuzamát a techno Mozartjával. (A Kandával közös munkák pedig ott veszik fel a fonalat, ahol Cunningham Aphex Twin-klipje letette.) Összességében a Xen még nem tökéletes, túlságosan is széttartó darab, de fontos állomás lehet a jövő felé.

Mute, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.