Lemez

Ariel Pink: pom pom

  • Lang Ádám
  • 2015. január 12.

Zene

A kilencvenes évek közepe óta alkotó Ariel Pink csak 2010-ben, Before Today című albumával szerzett szélesebb körben ismertséget. Arra a remek lemezre Pink nem szimplán olyan számokat írt, amik akár a 80-as években is születhettek volna, hanem inkább magát a nosztalgiát zenésítette meg.

Számainak hangszerelésébe – az ellopott témák mellett – fura, letűnt időket idéző motoszkálások, visszhangok kerültek, a szürreális szövegek a gyermeki értetlenséget vitték színre, és amit rajta kívül csak nagyon kevesen tudnak: csomó olyan refrént írt, amire megesküdnénk, hogy hallottuk már, pedig mégsem.

A 2012-es, kicsit céltalan Mature Themes után a pom pom sokkal mélyebbre megy ebben a párhuzamos univerzumban. Ariel Pink eddigi lemezei minden eklektikusságuk mellett azért adtak egy homogén érzetet, most azonban olyan az egész, mintha valaki a szobájában hallgatná a kedvenc dalait – bármilyen tematika nélkül. Nemcsak a tipikus nyolcvanas évek vannak itt a pszichedéliába hajlított szintipoppal és AOR-slágerekkel, hanem minden, ami akkoriban megszólalhatott. Sun­shine pop, kvázi rajzfilmslágerek, goth rock vagy az AP korábbi korszakait idéző, recsegő lo-fi punk. Az utóbbi időben Madonnának és Grimesnak is beszóló énekes a szövegekben sem fukarkodik a meredek témákkal, a Black Balerinában például a papa viszi strip clubba az unokáját. Közben meg a legviccesebb témák mellett rendre jönnek a legszívszorítóbb vallomások is. A pom pomon a zenei világ végleg elhagyja előjeleit, kontextusait, és csak annyira lesz súlyos, mint a régi dobozokról lefújt, amúgy könnyű porréteg.

4AD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.