Lemez

Augustin Hadelich: Brahms, Ligeti violin concertos

  • - csk -
  • 2019. július 6.

Zene

Johannes Brahms és Ligeti György Hegedűversenye olyan párosítás, amelyet a zenehallgató az első pillanatban bizarrnak érez. Közelebbről szemügyre véve a két művet, hamar rájövünk, hogy a daraboknak közük van egymáshoz: mindkettő „magyar vonatkozású” alkotás.

1878-ban keletkezett művét Brahms legbensőbb barátjának, a magyar származású Joseph Joachimnak (Joachim Józsefnek), a kor egyik legnagyobb hegedűsének írta, az ajánlás címzettje előtti tiszteletadást a finálé bokázós verbunkos dallamával is nyomatékosítva. Ligeti 1993-ban komponált Hegedűversenye pedig magyar népzenei hatásokat is tükröz: a Duna-parton van egy malom kezdetű népdalt a fináléban csak az nem hallja meg, aki nem akarja.

Izgalmas egymás mellett a két darab, ahogy az egyik a maga háromtételes, hagyományos formájával a klasszikus versenyműmodell romantikus utóéletét képviseli, illetve ahogy a másik a maga öttételes, teljesen egyedi formájával a műfaj 20. századi gyökeres újraértelmezését reprezentálja, a mű különleges hangszerelési ötleteiről nem is beszélve.

A német Augustin Hadelich drámai sorsú, különleges akaraterejű művész. Sikeres csodagyerekévek után 15 esztendősen, családja farmján egy tűzvészben súlyosan megégett, s ezután egy év kihagyást követően újra kellett tanulnia a hegedülést. Brahms-tolmácsolásában hitellel és igényesen csatlakozik a mű előadói hagyományához, Ligeti Hegedűversenyében a mű izgalmas színeinek és impulzivitásának meggyőző közvetítője. A Norvég Rádió Zenekara Miguel Harth-Bedoya vezényletével magas színvonalon kísér. A Ligeti-versenymű Thomas Adès cadenzájával szólal meg.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.