Lemez

Augustin Hadelich: Brahms, Ligeti violin concertos

  • - csk -
  • 2019. július 6.

Zene

Johannes Brahms és Ligeti György Hegedűversenye olyan párosítás, amelyet a zenehallgató az első pillanatban bizarrnak érez. Közelebbről szemügyre véve a két művet, hamar rájövünk, hogy a daraboknak közük van egymáshoz: mindkettő „magyar vonatkozású” alkotás.

1878-ban keletkezett művét Brahms legbensőbb barátjának, a magyar származású Joseph Joachimnak (Joachim Józsefnek), a kor egyik legnagyobb hegedűsének írta, az ajánlás címzettje előtti tiszteletadást a finálé bokázós verbunkos dallamával is nyomatékosítva. Ligeti 1993-ban komponált Hegedűversenye pedig magyar népzenei hatásokat is tükröz: a Duna-parton van egy malom kezdetű népdalt a fináléban csak az nem hallja meg, aki nem akarja.

Izgalmas egymás mellett a két darab, ahogy az egyik a maga háromtételes, hagyományos formájával a klasszikus versenyműmodell romantikus utóéletét képviseli, illetve ahogy a másik a maga öttételes, teljesen egyedi formájával a műfaj 20. századi gyökeres újraértelmezését reprezentálja, a mű különleges hangszerelési ötleteiről nem is beszélve.

A német Augustin Hadelich drámai sorsú, különleges akaraterejű művész. Sikeres csodagyerekévek után 15 esztendősen, családja farmján egy tűzvészben súlyosan megégett, s ezután egy év kihagyást követően újra kellett tanulnia a hegedülést. Brahms-tolmácsolásában hitellel és igényesen csatlakozik a mű előadói hagyományához, Ligeti Hegedűversenyében a mű izgalmas színeinek és impulzivitásának meggyőző közvetítője. A Norvég Rádió Zenekara Miguel Harth-Bedoya vezényletével magas színvonalon kísér. A Ligeti-versenymű Thomas Adès cadenzájával szólal meg.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.