Lemez

Augustin Hadelich: Brahms, Ligeti violin concertos

  • - csk -
  • 2019. július 6.

Zene

Johannes Brahms és Ligeti György Hegedűversenye olyan párosítás, amelyet a zenehallgató az első pillanatban bizarrnak érez. Közelebbről szemügyre véve a két művet, hamar rájövünk, hogy a daraboknak közük van egymáshoz: mindkettő „magyar vonatkozású” alkotás.

1878-ban keletkezett művét Brahms legbensőbb barátjának, a magyar származású Joseph Joachimnak (Joachim Józsefnek), a kor egyik legnagyobb hegedűsének írta, az ajánlás címzettje előtti tiszteletadást a finálé bokázós verbunkos dallamával is nyomatékosítva. Ligeti 1993-ban komponált Hegedűversenye pedig magyar népzenei hatásokat is tükröz: a Duna-parton van egy malom kezdetű népdalt a fináléban csak az nem hallja meg, aki nem akarja.

Izgalmas egymás mellett a két darab, ahogy az egyik a maga háromtételes, hagyományos formájával a klasszikus versenyműmodell romantikus utóéletét képviseli, illetve ahogy a másik a maga öttételes, teljesen egyedi formájával a műfaj 20. századi gyökeres újraértelmezését reprezentálja, a mű különleges hangszerelési ötleteiről nem is beszélve.

A német Augustin Hadelich drámai sorsú, különleges akaraterejű művész. Sikeres csodagyerekévek után 15 esztendősen, családja farmján egy tűzvészben súlyosan megégett, s ezután egy év kihagyást követően újra kellett tanulnia a hegedülést. Brahms-tolmácsolásában hitellel és igényesen csatlakozik a mű előadói hagyományához, Ligeti Hegedűversenyében a mű izgalmas színeinek és impulzivitásának meggyőző közvetítője. A Norvég Rádió Zenekara Miguel Harth-Bedoya vezényletével magas színvonalon kísér. A Ligeti-versenymű Thomas Adès cadenzájával szólal meg.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.