Koncert

Az újraébredő erő

A Red Hot Chili Peppers Budapesten

Zene

Múlt hét csütörtökön jelentősen megugrott az egy négyzetméterre jutó RHCP-pólós fiatalok száma a belvárosban, ami nemcsak annak volt köszönhető, hogy a kaliforniai zenekar már hétfő este megérkezett és azóta lázban tartotta Budapestet, hanem annak is, hogy kerek húsz éve történt utoljára ilyen.

De legalább jeles eseménnyel tértek vissza hozzánk, hiszen a Chili nálunk kezdte meg legújabb lemeze, a The Get­away világ körüli turnéját. Erre szeptember elsején nagyjából húsz­ezer ember volt kíváncsi (majd másnap, a következő pesti koncerten ugyanennyi), és nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy nem kellett csalódniuk. A műsor a nyári turnéhoz képest nem tartogatott óriási meglepetéseket: a sűrűn játszott Can’t Stop indítása, majd az azt követő Dani California és Scar Tissue, vagy a ráadás előtti Californication és By the Way kijelölte a kötelezően lefutandó slágerköröket, közöttük viszont olyan régebbi, ritkábban játszott dalok is előkerültek, mint a She’s Only 18 vagy az 1987 óta hasító Me & My Friends. Annak ellenére, hogy hivatalosan az új lemez turnéjáról van szó, a The Getawayről mindössze öt szám hangzott el – köztük a ráadásban az album egyik legizgalmasabb, élőben is berántó számával, a Dreams of a Samuraijal.

A Chilit – mint minden 20-30 éve működő bandát – sokan vádolják elpuhulással, melyben, ha a zúzós hőskorszakot összehasonlítjuk a jelennel, van is igazság – bár az új lemez épp a funkysabb alapokhoz nyúl vissza, de kétségkívül lágyabban, lassabban. Lassúsággal viszont a koncertet látva senki sem kritizálhatja őket: a majdnem két órát végigmajomkodó, a ráadásra kézen állva érkező Flea, a mostanság a szokásosnál jóval többet pörgő Anthony Kiedis, a több tucat dobverőt széthajigáló Chad Smith és az első perctől kezdve spárgában gitározó Josh Klinghoffer egy percig sem hagyta unatkozni a közönséget. Utóbbinak nincs könnyű élete egy olyan előddel a háta mögött, mint – az egyébként mentor és korábbi zenésztárs – John Frusciante, de évről évre egyre inkább bizonyítja, hogy a kritikáknak már nem az elődöt kell siratnia, hanem őt észrevennie. A Frusciante által hagyott űrt betölteni úgysem lehet, de új hangot megütni igen: Klinghoffernél más a játék, más a szóló és más a vokál, így másképp is üt. De üt – Budapesten például a Californication katartikus intrójánál vagy a The Adventures of Rain Dance Maggie végső szólójakor, mellyel sikerült olyan szexivé tennie a dalt, amilyen eddig soha nem volt. Ráadásul egyre érezhetőbb az összhang a basszussal és a dobbal is, így egyre több az önfeledt jammelés a színpadon, melyhez most az ilyenkor inkább háttérbe vonuló Kiedis is hozzátette a magáét.
A szövegbéli bakik, mondjuk, ezúttal sem maradhattak el: ezek közül a Californication első sorának eltévesztése vitte a pálmát, cserébe viszont korántsem megszokott – tiszta, néhol már-már stúdiószerű – énekteljesítményt kaptunk tőle. A koncertet végül a kivételesen nagyszerű fénytechnika formálta még látványosabbá: vagyis a közönség feje felett fel-le mozgó, hol hullámot, hol a piros RHCP-jelet formázó, mindig más színben villódzó fénycsövek.

A Chili idén a harmincharmadik életévét tölti, túl van tizenegy lemezen, számos sikeren és kudarcon (no meg persze John Frusciantén); talán több Blood Sugar Sex Magik sincs a bandában, jócskán van viszont még erő, kreativitás, összetartás és az a kezdetektől meglévő, jótékony düh, amely Suck My Kisseket és Don’t Forget Me-ket adott nekünk. És egy csomó végigugrálható-üvölthető két órát, amilyen a budapesti is volt – anélkül, hogy csupán a nosztal­giától csöpögött volna a szép kilencvenes évek RHCP-jének jegyé­ben. Harminchárom év ide vagy oda, a Red Hot Chiliben van még spiritusz.

Papp László Budapest Sportaréna, szeptember 1.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.