Az ukrán karmester válaszút elé állította a bécsi koncertszervezőket

  • narancs.hu
  • 2024. február 4.

Zene

Oksana Lyniv nem lép fel a fesztiválon, ha a Kreml által támogatott Teodor Currentzis is ott lesz.

Hatalmas apparátussal várják a Kijevi Szimfonikus Zenekart a Bécsi Fesztiválra. Az együttes karmestere, Oksana Lyniv azonban megmondta: „Nem egyezek bele, hogy 150 zenész, akik háborús zónából érkeznek, egy kontextusban szerepeljenek Currentzisszel.” A karmester Sosztakovics Babij Jar-szimfóniáját vezényelné.

A görög származású Teodor Currentzis eddig nem volt hajlandó elítélni Putyin Ukrajna ellen folytatott háborúját. Mivel a korábban aktív MusicAeterna együttesét a VTB orosz állami bank támogatta, új zenekart hozott létre Utopia néven, amely nemrég a budapesti Müpában is fellépett. Bár sosem kötelezteel magát olyan nyíltan Putyin mellett, mint Valerij Gergijev vagy Anna Netrebko, idén januárban épp akkor adott állami protokollkoncertet a Szentpétervári Filharmóniában, amikor az orosz rakéták Ukrajnát lőtték.

Oksana Lynivvel tavaly készítettünk interjút.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.