mi a kotta?

Az utolsó keringő Bécsben

  • mi a kotta
  • 2024. február 21.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/8. hétre

„Sokan paródia vagy karikatúra kísérletét látták benne, mások félreérthetetlen, tragikus allúziót – egy birodalom végét, Bécset a háború után és így tovább. Ez a tánc valóban tragikus, és mint minden érzelem a műveimben, a legmagasabb hőfokra van hevítve. De hallgassa mindenki pusztán a zenét: a hangok egyre sűrűsödő forgatagát” – írta Maurice Ravel remekbe szabott keringőjéről, a tizenöt perces La valse-ról. Milyen kár, hogy ragaszkodott az abszolút zenei értelmezéshez: minket ez ne akadályozzon, hogy a széthulló polgári világ haláltáncát halljuk a darabban.

A MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén elhangzik Ravel opusa is, de a félidő előtt a Virtuózokból ismert fiatal hegedűművész, Abouzahra Amira is színpadra lép Wieniawski mutatós versenyművével. A magyar–egyiptomi családban született, alig húszesztendős tehetséget egyre többször halljuk nagyzenekari esteken (Zeneakadémia, február 23., hét óra). A régizene kedvelőinek szól Somlai Petra koncertje, aki előbb a bécsi klasszika korának kevésbé ismert két cseh szerzőjétől játszik, azután Schuberttől, akinek nagy formátumú A-dúr szonátáját ritkán hallani fortepianón (Zeneakadémia, Solti Terem, február 24., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."