Az ablakjog apostola - Hundertwasser a Szépművészeti Múzeumban (kiállítás)

Zene

A "varázslatos különc", eredeti nevén Friedrich Stowasser már kezdetben öntudatos és radikális módon viszonyult a művészeti intézményekhez. Szabadon választotta az autodidakta képzést, miután alig három hónapot bírt ki a bécsi Képzőművészeti Akadémián, és mindössze egy napot a párizsi École des Beaux Arts falai között.

A "varázslatos különc", eredeti nevén Friedrich Stowasser már kezdetben öntudatos és radikális módon viszonyult a művészeti intézményekhez. Szabadon választotta az autodidakta képzést, miután alig három hónapot bírt ki a bécsi Képzőművészeti Akadémián, és mindössze egy napot a párizsi École des Beaux Arts falai között. Akkor sem járt jobban, amikor 1959-ben egyetemi vendégelőadónak hívták Hamburgba - sajátos pedagógiai és művészeti elképzelései miatt rövid úton kipenderítették. (A mester először közölte a hallgatókkal, hogy akár tehetségesek, akár nem, "jobban teszik, ha hazamennek, és az életükkel törődnek", majd tanítványaival együtt öt napon keresztül egy 16 km hosszú csigavonalat húzott az előadóterem falára.) Az önképzésben a kiállításlátogatásokon kívül (Schiele és Klimt mellett Klee és Henri Rousseau volt rá hatással) az egész életén keresztül tartó utazások segítették - egy ízben még matróznak is felcsapott. 1950-ben, Párizsban öko- és ergonomikus túlélési stratégiát alakított ki - parasztgazdaságban terményért dolgozott, csalánlevest evett, kukázott, és időről időre forgó rendszerben meghívatta magát -, prófétaszakállat növesztett, és meghökkentő sapkákat viselt. Ugyanekkor vette fel a Friedensreich Hundertwasser nevet (a vezetéknév eleje a sto/száz tükörfordítása csehből, a keresztnév pedig békében gazdagot jelent), amit a későbbiekben követett a Regentag (esős nap), a Dunkelbunt (sötéttarka) és a Hyaku Mizu névváltozat is. S bár nem tartozott a bécsi akcionista művészek körébe, furcsa barátság fűzte Arnulf Rainerhez, akivel közös egyesületet is alapított, s aki 1968-ban felöltözve ugyan, de részt vett Hundertwasser meztelenül előadott beszédének előadásán. Az itt meghirdetett program már tartalmazta a mester művészettel kapcsolatos elképzeléseit, az egyenes vonal iránti leplezetlen ellenszenvét, s a "bűnözők" által épített "bűnronda épületekkel" tagolt város visszavezetését a természetbe, illetve azt az olthatatlan vágyat, hogy ez a szürke városkép végre széppé és színessé váljon. Ennek első lépéseként az embereknek maguknak kell kialakítaniuk otthonaikat, akár radikálisan ("ha hazaértek, és bementek a fürdőszobába, és meglátjátok azt a rengeteg egyforma csempét, elő a kalapácsot, hogy a steril rendezettséget megtörjétek, de örökre!"), akár csak jelezve, hogy az egyhangú ablakok mögött sok-sok, különféle egyéniség lakik. "Jog az ablakhoz" - hirdette, azaz hogy mindenki befesthesse háza homlokzatát bármilyen színnel, egészen addig, amíg az ablakból kinyúlva a keze elér. Ezzel összefüggésben fejtette ki a "kötelesség a fa iránt" elvet, hogy ti. az élő környezetnek joga van az épületeken belül is terjeszkedni. Az ablakokba ültetett falakók számos hasznos vonásuk (oxigéntermelés, pormegkötés) mellett később problémákat is okoztak - mint például az 1985-ben, Bécsben megépült szociális lakóházban, melynek építése során nem számoltak a természetes lakók épületet is megrongáló növekedésével. Hundertwasser arra törekedett, hogy épületei összhangban legyenek, mintegy belesimuljanak a környezetbe, amellett tudatos környezetvédő volt. Ebben a szellemben készült a házak hullámzó tetején spontán vegetációval benövesztett, füves promenád, a napkollektoros pályaudvar, a humuszvécé, a spirálház, vagy az Ezeregyéjszaka világát idéző, modern szűrőberendezéssel felszerelt hulladékégető.

A Szépművészeti Múzeum kiállításán csak néhány épületfotót láthatunk, azt is külön teremben - a tárlat fókuszában a mester festményei, illetve grafikái állnak. A képek szürke, rozsdásnak ható fémfalakon jelennek meg, s úgy tündökölnek, mint megannyi fénylő és színes ablak a monoton és koszlott homlokzatokon. A pszeudoházfalak keskeny járatonként rétegződnek egymásra, ezáltal több mint száz művet lehetett elhelyezni egy inkább kicsinek mondható teremben. Felölelik az életmű egészét - a kiindulópont egy 15 éves fiú rajza, zárásként pedig egy késői, Van Gogh tiszteletére készített munka szerepel. Tanulmányozhatjuk Hundertwasser vándormotívumait (a hullámzó víz, a spirálforma, a száj alakú csónakok, a könnyező és vérző házak, az ablakok, a természetes környezetbe beleolvadó arcvonások), technikai megoldásait (a szinte kifestőkönyvszerűen, vékony csíkokban, apró ecsetvonásokkal befestett ornamentális felületek) és egyedi színhasználatát (például a termeszvár agyagából kikevert termeszbarna). A kiállítás nagy része a művész grafikáit mutatja be. Miközben átfogó képet kaphatunk a rotaprint litográfia, a japán fametszet, a szerigráfia és a rézkarc technikáiról, azt is megfigyelhetjük, hogy egyes nyomatok milyen sok munkafolyamatból, azaz a különböző színeket egyenként lebontó fázisból jöttek létre. Hundertwasser a grafikáit azzal a céllal alkotta, hogy művészetét elérhetővé tegye a kevésbé fizetőképes emberek számára is, hogy unalmas hétköznapjaikba minél több színességet csempésszen. Emellett nem idegenkedett az iparművészeti tárgyaktól sem; tervezett textilképet, porcelántárgyat, papírsárkányokat, bélyeget, telefonkártyát, színes rendszámtáblát, esernyőt, dobozokat, könyvborítót, piktogramot nyilvános vécékhez, csészéket és karórát, hogy egy kissé vidámabbá varázsolja világunkat. Elsősorban ezért szeretjük e lánglelkű és megszállott iparosmestert.

Megtekinthető január 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.