Az ablakjog apostola - Hundertwasser a Szépművészeti Múzeumban (kiállítás)

Zene

A "varázslatos különc", eredeti nevén Friedrich Stowasser már kezdetben öntudatos és radikális módon viszonyult a művészeti intézményekhez. Szabadon választotta az autodidakta képzést, miután alig három hónapot bírt ki a bécsi Képzőművészeti Akadémián, és mindössze egy napot a párizsi École des Beaux Arts falai között.

A "varázslatos különc", eredeti nevén Friedrich Stowasser már kezdetben öntudatos és radikális módon viszonyult a művészeti intézményekhez. Szabadon választotta az autodidakta képzést, miután alig három hónapot bírt ki a bécsi Képzőművészeti Akadémián, és mindössze egy napot a párizsi École des Beaux Arts falai között. Akkor sem járt jobban, amikor 1959-ben egyetemi vendégelőadónak hívták Hamburgba - sajátos pedagógiai és művészeti elképzelései miatt rövid úton kipenderítették. (A mester először közölte a hallgatókkal, hogy akár tehetségesek, akár nem, "jobban teszik, ha hazamennek, és az életükkel törődnek", majd tanítványaival együtt öt napon keresztül egy 16 km hosszú csigavonalat húzott az előadóterem falára.) Az önképzésben a kiállításlátogatásokon kívül (Schiele és Klimt mellett Klee és Henri Rousseau volt rá hatással) az egész életén keresztül tartó utazások segítették - egy ízben még matróznak is felcsapott. 1950-ben, Párizsban öko- és ergonomikus túlélési stratégiát alakított ki - parasztgazdaságban terményért dolgozott, csalánlevest evett, kukázott, és időről időre forgó rendszerben meghívatta magát -, prófétaszakállat növesztett, és meghökkentő sapkákat viselt. Ugyanekkor vette fel a Friedensreich Hundertwasser nevet (a vezetéknév eleje a sto/száz tükörfordítása csehből, a keresztnév pedig békében gazdagot jelent), amit a későbbiekben követett a Regentag (esős nap), a Dunkelbunt (sötéttarka) és a Hyaku Mizu névváltozat is. S bár nem tartozott a bécsi akcionista művészek körébe, furcsa barátság fűzte Arnulf Rainerhez, akivel közös egyesületet is alapított, s aki 1968-ban felöltözve ugyan, de részt vett Hundertwasser meztelenül előadott beszédének előadásán. Az itt meghirdetett program már tartalmazta a mester művészettel kapcsolatos elképzeléseit, az egyenes vonal iránti leplezetlen ellenszenvét, s a "bűnözők" által épített "bűnronda épületekkel" tagolt város visszavezetését a természetbe, illetve azt az olthatatlan vágyat, hogy ez a szürke városkép végre széppé és színessé váljon. Ennek első lépéseként az embereknek maguknak kell kialakítaniuk otthonaikat, akár radikálisan ("ha hazaértek, és bementek a fürdőszobába, és meglátjátok azt a rengeteg egyforma csempét, elő a kalapácsot, hogy a steril rendezettséget megtörjétek, de örökre!"), akár csak jelezve, hogy az egyhangú ablakok mögött sok-sok, különféle egyéniség lakik. "Jog az ablakhoz" - hirdette, azaz hogy mindenki befesthesse háza homlokzatát bármilyen színnel, egészen addig, amíg az ablakból kinyúlva a keze elér. Ezzel összefüggésben fejtette ki a "kötelesség a fa iránt" elvet, hogy ti. az élő környezetnek joga van az épületeken belül is terjeszkedni. Az ablakokba ültetett falakók számos hasznos vonásuk (oxigéntermelés, pormegkötés) mellett később problémákat is okoztak - mint például az 1985-ben, Bécsben megépült szociális lakóházban, melynek építése során nem számoltak a természetes lakók épületet is megrongáló növekedésével. Hundertwasser arra törekedett, hogy épületei összhangban legyenek, mintegy belesimuljanak a környezetbe, amellett tudatos környezetvédő volt. Ebben a szellemben készült a házak hullámzó tetején spontán vegetációval benövesztett, füves promenád, a napkollektoros pályaudvar, a humuszvécé, a spirálház, vagy az Ezeregyéjszaka világát idéző, modern szűrőberendezéssel felszerelt hulladékégető.

A Szépművészeti Múzeum kiállításán csak néhány épületfotót láthatunk, azt is külön teremben - a tárlat fókuszában a mester festményei, illetve grafikái állnak. A képek szürke, rozsdásnak ható fémfalakon jelennek meg, s úgy tündökölnek, mint megannyi fénylő és színes ablak a monoton és koszlott homlokzatokon. A pszeudoházfalak keskeny járatonként rétegződnek egymásra, ezáltal több mint száz művet lehetett elhelyezni egy inkább kicsinek mondható teremben. Felölelik az életmű egészét - a kiindulópont egy 15 éves fiú rajza, zárásként pedig egy késői, Van Gogh tiszteletére készített munka szerepel. Tanulmányozhatjuk Hundertwasser vándormotívumait (a hullámzó víz, a spirálforma, a száj alakú csónakok, a könnyező és vérző házak, az ablakok, a természetes környezetbe beleolvadó arcvonások), technikai megoldásait (a szinte kifestőkönyvszerűen, vékony csíkokban, apró ecsetvonásokkal befestett ornamentális felületek) és egyedi színhasználatát (például a termeszvár agyagából kikevert termeszbarna). A kiállítás nagy része a művész grafikáit mutatja be. Miközben átfogó képet kaphatunk a rotaprint litográfia, a japán fametszet, a szerigráfia és a rézkarc technikáiról, azt is megfigyelhetjük, hogy egyes nyomatok milyen sok munkafolyamatból, azaz a különböző színeket egyenként lebontó fázisból jöttek létre. Hundertwasser a grafikáit azzal a céllal alkotta, hogy művészetét elérhetővé tegye a kevésbé fizetőképes emberek számára is, hogy unalmas hétköznapjaikba minél több színességet csempésszen. Emellett nem idegenkedett az iparművészeti tárgyaktól sem; tervezett textilképet, porcelántárgyat, papírsárkányokat, bélyeget, telefonkártyát, színes rendszámtáblát, esernyőt, dobozokat, könyvborítót, piktogramot nyilvános vécékhez, csészéket és karórát, hogy egy kissé vidámabbá varázsolja világunkat. Elsősorban ezért szeretjük e lánglelkű és megszállott iparosmestert.

Megtekinthető január 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.