"Az úthengerek itt gurulnak" - Sas Tamás: S.O.S. szerelem (film)

  • - legát -
  • 2007. február 22.

Zene

A rendező első ún. közönségfilmje, az Apám beájulna sikernek számított a bevételt illetően, mégis úgy maradt meg az emlékezetünkben, mint a gátlástalanság és a szellemtelenség még magyar viszonyok között is elrettentő példája.

A rendező első ún. közönségfilmje, az Apám beájulna sikernek számított a bevételt illetően, mégis úgy maradt meg az emlékezetünkben, mint a gátlástalanság és a szellemtelenség még magyar viszonyok között is elrettentő példája. Most ismét aggódhattunk, hiszen Sas Tamásnak megint a virgonckodáshoz támadt kedve. Persze semmit sem bízott a véletlenre, a főszerepet Csányi Sándorra és Fenyő Ivánra osztotta, szerzett egy bájos kisgyermeket (Varga Boglárka), a történet pedig a pár éve hatalmas sikert hozó Will Smith-film, a Randiguru nyomán készült. Ráadásul a forgatás megkezdésekor olyasmivel állt elő Szurmai János forgatókönyvíró, hogy a hollywoodiak ellopták az ötletét (dehogy lopták!), de ennek ellenére elkészül az "eredeti" változat.

A jól működő exkluzív partnerközvetítő iroda gépezetébe csavar kerül, a legújabb kuncsaftnak (Fenyő Iván) csak a dzsoggingja fehér, különben sötét, mint a befalazott alagút, a szíve viszont a szende óvónőért (Ullmann Mónika) dobog, aki természetesen nem vesz róla tudomást. Az iroda főnöke (Csányi Sándor) nagyszabású tervet eszel ki, egy kastélyba csábítják a lányt, hogy elhitessék vele, minő nagystílű arisztokrata udvarlója akad. Csakhogy a főnök is beleszeret a lányba, és ez - legalábbis a PR-anyag szerint - "fergeteges komédiát eredményez".

Nos, igazuk van. Fenyő Iván a bunkó aranyifjú szerepében nemcsak hiteles, de sokkal szórakoztatóbb is, mint az ilyesmivel próbálkozó ún. humoristák. Kár, hogy az alakítása amolyan szólótánc, mivel a többi röhögésre csábító elemről úgy véljük, a film készítői inkább a romantikus vonalat próbálták erősíteni. Mindenekelőtt Csányi Sándort kell kiemelnünk. Legfelkapottabb filmszínészünket sokszor hasonlították Jávor Pálhoz. Úgy tűnik, az egyébként tehetséges színművész a szerelmes férfi szerepében minden energiáját az "eljávorosodásra" fordította, és ezzel sikerül is teljesen röhejessé tennie magát. Csányi jelenetei láttán olyan érzésünk támad, hogy mindössze három dolgot kértek tőle: "félmosolyogj huncutul, nézzél mélyen, szenvedj a szerelemtől".

Valaki azért szólhatott volna, hogy mindezt lehet egy kicsit viszszafogottabban is. A "nagy szenvedélyek" közül kétségtelenül a romantikus csúcspontnak szánt dalbetét a legviccesebb, ami egyáltalán nem fülbemászó, szövegében pedig Uhrin Benedeket idézi. "Egy föld alatti mozgalomból / hol nem jutott ki nekem a jóból / kellett, hogy már elinduljak, az úthengerek itt gurulnak", dalolja egymástól megrészegülve Ullmann Mónika és a zongorázó Csányi olyan arckifejezéssel, hogy azt még a Monty Python Repülő Cirkusza is megirigyelné.

Hogy még önfeledtebb legyen a szórakozásunk, arról a sűrűn elhelyezett reklámblokkok gondoskodnak. Hiába, elszoktunk már attól, hogy egy filmben mindenki ugyanolyan típusú kocsival jár, csomagolással együtt majszolja az édességet, s úgy dobja el az energiaitalos dobozt, hogy a címkéje épp felénk forduljon.

Egyébként gyönyörű az a kastélyszálló, ahol a film háromnegyede játszódik, s aminek minden főszereplő legalább kétszer elmondja a nevét.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.