Lemez

Babé Sila: August

  • Mihályi Dávid
  • 2017. szeptember 3.

Zene

Stahl Barbarát az elektronikus r&b első hazai képviselői közt emlegetik, különösen azóta, hogy bemutatkozó lemeze, a 9 tavaly megjelent. Ennek ellenére úgy tűnik, máris elfelejthetjük a nevét, Barbara ugyanis új albumán már Babé Silaként jelentkezik, noha szó sincs stílus- vagy irányváltásról. A névváltoztatást legfeljebb a nemzetközi sikerek után való vágyakozás indokolhatja; Stahl/Sila számos interjúban említette, hogy karrierjét tudatosan építi a határon túli érvényesülés érdekében.

Az biztos, hogy nem bízott semmit a véletlenre. Az August tizenegy dalán öt különböző producer dolgozott, ami persze túlzásnak tűnik, és rosszul is elsülhetett volna, de nem így történt, a hangzás így is egységes maradt. A bakelitlemez sercegésével felvezetett éteri 7012 című nyitódal afféle rutinos intro, de az utána következő – a berlini Dope est Dope-pal készített – Luna akár sláger is lehet; különösen figyelemreméltó, ahogy a háttérvokálok segítik a dal fokozását. Az August másik kiemelkedő darabja, a Homesick című szám, melynek zenei alapja a 9-en is közreműködő Lotfi Árzsáng nevéhez fűződik. A vonósokkal feldobott dinamikus dal a lemez felénél tökéletes helyen van, jól oldja az ezt megelőző melankóliát. Kár, hogy a lendület ezt követően ismét megtorpan és csak a végén, a hatvanas éveket idéző Darling című számmal tér vissza, ami egy Sean Connery–James Bond-film főcímdala is lehetett volna ötven évvel ezelőtt. Ahogy a lemez elején, úgy a végén is „analóg” zörej hallható (talán egy kazettás magnó „ajtócsapódása”?), és ezután még egy szándékosan recsegősre butított magyar nyelvű dal részletét is meghallgatjuk. Kár, hogy csak így, töredékesen.

Mamazone Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.