Lemez

Babé Sila: August

  • Mihályi Dávid
  • 2017. szeptember 3.

Zene

Stahl Barbarát az elektronikus r&b első hazai képviselői közt emlegetik, különösen azóta, hogy bemutatkozó lemeze, a 9 tavaly megjelent. Ennek ellenére úgy tűnik, máris elfelejthetjük a nevét, Barbara ugyanis új albumán már Babé Silaként jelentkezik, noha szó sincs stílus- vagy irányváltásról. A névváltoztatást legfeljebb a nemzetközi sikerek után való vágyakozás indokolhatja; Stahl/Sila számos interjúban említette, hogy karrierjét tudatosan építi a határon túli érvényesülés érdekében.

Az biztos, hogy nem bízott semmit a véletlenre. Az August tizenegy dalán öt különböző producer dolgozott, ami persze túlzásnak tűnik, és rosszul is elsülhetett volna, de nem így történt, a hangzás így is egységes maradt. A bakelitlemez sercegésével felvezetett éteri 7012 című nyitódal afféle rutinos intro, de az utána következő – a berlini Dope est Dope-pal készített – Luna akár sláger is lehet; különösen figyelemreméltó, ahogy a háttérvokálok segítik a dal fokozását. Az August másik kiemelkedő darabja, a Homesick című szám, melynek zenei alapja a 9-en is közreműködő Lotfi Árzsáng nevéhez fűződik. A vonósokkal feldobott dinamikus dal a lemez felénél tökéletes helyen van, jól oldja az ezt megelőző melankóliát. Kár, hogy a lendület ezt követően ismét megtorpan és csak a végén, a hatvanas éveket idéző Darling című számmal tér vissza, ami egy Sean Connery–James Bond-film főcímdala is lehetett volna ötven évvel ezelőtt. Ahogy a lemez elején, úgy a végén is „analóg” zörej hallható (talán egy kazettás magnó „ajtócsapódása”?), és ezután még egy szándékosan recsegősre butított magyar nyelvű dal részletét is meghallgatjuk. Kár, hogy csak így, töredékesen.

Mamazone Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.