Lemez

BACH, LISA BATIASHVILI

  • - csk -
  • 2015. január 20.

Zene

Végigpillantva a grúz származású hegedűművésznő Bach-lemezének műsorán, először idegenkedést éreztem: a műsor túlságosan heterogén, csapong a műfajok között. Hiába, ahhoz szoktunk, hogy ebben is rend legyen: egy lemezen vagy versenyművek szerepelnek, vagy szonáták, vagy szimfóniák – és így tovább. De itt?

Kezdünk hegedűs-oboás kettősversennyel, folytatjuk egy kantáta sinfoniatételével, majd szólóhegedűs concerto következik, utána szólószonáta, triószonáta (ez az egy mű nem Johann Sebastian, hanem Carl Philipp Emanuel műve), s végül, ez már tényleg mindennek a teteje, a Máté-passió híres Erbarme dich áriája, az énekszólamot oboa d’amoréval helyettesítve, csak az obligát hegedűszóló kedvéért. Mi ez a zűrzavar, ez a nyugtalan mindent akarás? Miért kell ebbe is, abba is szeszélyesen belekapni, és nem állapodni meg semminél? Aztán meghallgatva a lemezt, megértettem, megszerettem az előadói szándékot. Lisa Batiashvili (1979) a hegedű barokk zenei lehetőségei közötti utazásra invitálja a hallgatót, megmutatva, hogy a hangszer hányféle megszólalásmód és zenei szerep keretei között képes önmagát adni. És persze nyilván nem tudott ellenállni annak, hogy az oboát is foglalkoz­tató kettősversenyben férjével, a ki­váló François Leleux-vel kamarazenéljen, s ugyanígy csábította a Carl Philipp Emanuel Bach-szonátában
a lehetőség, hogy meghívja korunk legünnepeltebb fuvolását, Emma­nuel Pahud-t. De nem ez a lemez egyedüli hozama – és még csak nem is a mindvégig világszínvonalú, technikai nehézséget nem ismerő, makulátlan hegedűjáték. Ennél fontosabb, hogy Batiashvili, aki nem „régizenész”, modern hangszeren is kamatoztatja a historikus előadó­praxis tanulságait – és ugyanezt teszik partnerei, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának Kamarazenekara, holott ők sem a „történeti tájékozottság” felkent papjai. Szellemi nyitottság, magasrendű eredménnyel.

Bach – Lisa Batiashvili. Deutsche Grammophon

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.