Lemez

BACH, LISA BATIASHVILI

  • - csk -
  • 2015. január 20.

Zene

Végigpillantva a grúz származású hegedűművésznő Bach-lemezének műsorán, először idegenkedést éreztem: a műsor túlságosan heterogén, csapong a műfajok között. Hiába, ahhoz szoktunk, hogy ebben is rend legyen: egy lemezen vagy versenyművek szerepelnek, vagy szonáták, vagy szimfóniák – és így tovább. De itt?

Kezdünk hegedűs-oboás kettősversennyel, folytatjuk egy kantáta sinfoniatételével, majd szólóhegedűs concerto következik, utána szólószonáta, triószonáta (ez az egy mű nem Johann Sebastian, hanem Carl Philipp Emanuel műve), s végül, ez már tényleg mindennek a teteje, a Máté-passió híres Erbarme dich áriája, az énekszólamot oboa d’amoréval helyettesítve, csak az obligát hegedűszóló kedvéért. Mi ez a zűrzavar, ez a nyugtalan mindent akarás? Miért kell ebbe is, abba is szeszélyesen belekapni, és nem állapodni meg semminél? Aztán meghallgatva a lemezt, megértettem, megszerettem az előadói szándékot. Lisa Batiashvili (1979) a hegedű barokk zenei lehetőségei közötti utazásra invitálja a hallgatót, megmutatva, hogy a hangszer hányféle megszólalásmód és zenei szerep keretei között képes önmagát adni. És persze nyilván nem tudott ellenállni annak, hogy az oboát is foglalkoz­tató kettősversenyben férjével, a ki­váló François Leleux-vel kamarazenéljen, s ugyanígy csábította a Carl Philipp Emanuel Bach-szonátában
a lehetőség, hogy meghívja korunk legünnepeltebb fuvolását, Emma­nuel Pahud-t. De nem ez a lemez egyedüli hozama – és még csak nem is a mindvégig világszínvonalú, technikai nehézséget nem ismerő, makulátlan hegedűjáték. Ennél fontosabb, hogy Batiashvili, aki nem „régizenész”, modern hangszeren is kamatoztatja a historikus előadó­praxis tanulságait – és ugyanezt teszik partnerei, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának Kamarazenekara, holott ők sem a „történeti tájékozottság” felkent papjai. Szellemi nyitottság, magasrendű eredménnyel.

Bach – Lisa Batiashvili. Deutsche Grammophon

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”