mi a kotta?

Igaz lovagság

  • mi a kotta
  • 2015. január 20.

Zene

„Abban az időben történt, hogy a dicsőséggel teljes Arthus király hadnépével hazatért Avalun csodaszigetéről és fogolyként követte őt Merlin, a százesztendős varázsló, aki az almafák ama szigetének fejedelme volt.

Mesélik, ez lett volna Arthusnak legsúlyosabb csatája, mert nem lovagi sereggel, pajzzsal pajzs ellen kellett küzdenie, hanem foghatatlan, titokzatos bűvölettel. Rettenetes volt a nem apa nemzette Merlinnek hatalma, szolgái voltak a föld koboldjai, kik titkos aknákat ástak, a tenger tündérei, kik éjszaka az árral tülkölve fellovagoltak a partra, a viharok koronás madarai, kik csapongnak a légi síkokon és az erdők fénylő hasú kígyói mind. Senki sem győzné elmondani a sok csodát és veszedelmet, de végtére mégiscsak győzött az igaz lovagság, ki soha hamisat nem ismert – Merlin tisztelt fogolyként vonult Arthus király diadalmenetében és kincseit hozta hűbéri adóul.” 1921-ben kezdte így egyik első megjelent novelláját az alig húszéves Szerb Antal: a magyar irodalomtörténet egyik legműveltebb, legszellemesebb és legkedvesebb alakja, akinek gyalázatos meggyilkoltatásáról az új esztendő januárjában kell majd megemlékeznünk. Artúr és Merlin varázsló (kettejüket Gustave Doré metszetén mutatjuk) egy XVII. századi angol feldolgozásnak hála még decemberben jut elénk, hisz mindketten szereplői – igaz, prózai szereplői – Purcell semi-operájának, az Artúr királynak, amely az év utolsó előtti napján a Szent Efrém Férfikar, a Budapesti Vonósok, valamint kiváló énekesek, így Szabóki Tünde és Philipp György előadásában fog felhangzani (BMC, de­cember 30., fél nyolc).

Az év utolsó napjai egyebekben szokás szerint az oratóriumoké és persze a Diótörőé. Az utóbbi immár hagyományosan Kocsis Zoltánnal, a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral és bábművészekkel vár majd karácsony előtt és után (Nemzeti Hangversenyterem, december 20., fél nyolc, 23. hat óra, ill. 27., tizenegy és hat óra). Bach Karácsonyi oratóriumát előbb Vashegyi György és társai (Nemzeti Hangversenyterem, december 20., fél nyolc), másnap pedig Kamp Salamon vezénylete alatt a Lutheránia és a Budapesti Vonósok szólaltatják meg (Deák téri templom, december 21., fél nyolc). Händel Messiása is sorra kerül, méghozzá az autentikus The King’s Consort előadásában, az együttest alapító régizenész, Robert King irányításával (Zeneakadémia, december 21., fél nyolc).

„Hiszem és remélem, hogy a kritikus urak nem tépik meg nagyon Teremtésem üstökét; a zenei helyesírás vagy esetleg egyéb apróságok miatt itt-ott megtámadható. De az efféléket – hozzám hason­lóan – minden igaz hozzáértő elnézi, s a támadó követ a maga jószántából eltéríti majd felőlem.” A kiadójával levelező idős Haydn bizakodott ekképp, s Teremtését újév napján ismét megcsodálhatjuk: az Osztrák–Magyar Haydn Zenekarral, a Purcell Kórussal, női szólistaként pedig a pár napja még a Met HD-közvetítésében látott-hallott
Annette Daschsal (Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). S nem utolsó-, hanem éppenséggel elsősorban: Fischer Ádámmal, aki egy év kihagyás után most visszatér e maga teremtette remek vállalkozás élére.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.