mi a kotta?

Igaz lovagság

  • mi a kotta
  • 2015. január 20.

Zene

„Abban az időben történt, hogy a dicsőséggel teljes Arthus király hadnépével hazatért Avalun csodaszigetéről és fogolyként követte őt Merlin, a százesztendős varázsló, aki az almafák ama szigetének fejedelme volt.

Mesélik, ez lett volna Arthusnak legsúlyosabb csatája, mert nem lovagi sereggel, pajzzsal pajzs ellen kellett küzdenie, hanem foghatatlan, titokzatos bűvölettel. Rettenetes volt a nem apa nemzette Merlinnek hatalma, szolgái voltak a föld koboldjai, kik titkos aknákat ástak, a tenger tündérei, kik éjszaka az árral tülkölve fellovagoltak a partra, a viharok koronás madarai, kik csapongnak a légi síkokon és az erdők fénylő hasú kígyói mind. Senki sem győzné elmondani a sok csodát és veszedelmet, de végtére mégiscsak győzött az igaz lovagság, ki soha hamisat nem ismert – Merlin tisztelt fogolyként vonult Arthus király diadalmenetében és kincseit hozta hűbéri adóul.” 1921-ben kezdte így egyik első megjelent novelláját az alig húszéves Szerb Antal: a magyar irodalomtörténet egyik legműveltebb, legszellemesebb és legkedvesebb alakja, akinek gyalázatos meggyilkoltatásáról az új esztendő januárjában kell majd megemlékeznünk. Artúr és Merlin varázsló (kettejüket Gustave Doré metszetén mutatjuk) egy XVII. századi angol feldolgozásnak hála még decemberben jut elénk, hisz mindketten szereplői – igaz, prózai szereplői – Purcell semi-operájának, az Artúr királynak, amely az év utolsó előtti napján a Szent Efrém Férfikar, a Budapesti Vonósok, valamint kiváló énekesek, így Szabóki Tünde és Philipp György előadásában fog felhangzani (BMC, de­cember 30., fél nyolc).

Az év utolsó napjai egyebekben szokás szerint az oratóriumoké és persze a Diótörőé. Az utóbbi immár hagyományosan Kocsis Zoltánnal, a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral és bábművészekkel vár majd karácsony előtt és után (Nemzeti Hangversenyterem, december 20., fél nyolc, 23. hat óra, ill. 27., tizenegy és hat óra). Bach Karácsonyi oratóriumát előbb Vashegyi György és társai (Nemzeti Hangversenyterem, december 20., fél nyolc), másnap pedig Kamp Salamon vezénylete alatt a Lutheránia és a Budapesti Vonósok szólaltatják meg (Deák téri templom, december 21., fél nyolc). Händel Messiása is sorra kerül, méghozzá az autentikus The King’s Consort előadásában, az együttest alapító régizenész, Robert King irányításával (Zeneakadémia, december 21., fél nyolc).

„Hiszem és remélem, hogy a kritikus urak nem tépik meg nagyon Teremtésem üstökét; a zenei helyesírás vagy esetleg egyéb apróságok miatt itt-ott megtámadható. De az efféléket – hozzám hason­lóan – minden igaz hozzáértő elnézi, s a támadó követ a maga jószántából eltéríti majd felőlem.” A kiadójával levelező idős Haydn bizakodott ekképp, s Teremtését újév napján ismét megcsodálhatjuk: az Osztrák–Magyar Haydn Zenekarral, a Purcell Kórussal, női szólistaként pedig a pár napja még a Met HD-közvetítésében látott-hallott
Annette Daschsal (Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). S nem utolsó-, hanem éppenséggel elsősorban: Fischer Ádámmal, aki egy év kihagyás után most visszatér e maga teremtette remek vállalkozás élére.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.