Baljós árnyak - Erkel Ferenc: Bánk bán (opera)

Zene

A Dóm téri színpadon ezen az ünnepies estén mindegyre éjszín lebernyegekbe bújtatott rémalakok sertepertéltek.
A báli jelmezes Falke doktort idéző denevérszörnyek hol tehetetlen sakkbábuként húzták-vonták, hol pedig tétova tánclépések megtételére késztették Magyarország nagyurát, s az ő rútul meggyalázott hitvesét. A lebírhatatlan fátum megjelenítői voltak ezek a démoni figurák, s kicsiny túlzással főszereplők Szikora János ötletgazdag rendezésében. "Illik-e ez?" - kérdezhetjük a librettót gondolatmenetünkhöz idomítva, hiszen a Szegedi Szabadtéri Játékok záró estjén mindeközben nemzetközi hírű művészek adták a Bánkot, s teremtettek - korántsem mellesleg - eleven és izgalmas operai élményt. Nos, a válasz igenlő, még akkor is, ha a Szikora által elővezetett egyik-másik eredeti elem fölöttébb faramuci hatást váltott is ki a színpadon. A legszörnyűbb ezek közül, Bánk és Gertrudis háromtusos kardcsörtéje a második felvonás fináléjában, természetesen semmiképp sem érdemelhette meg bocsánatunkat, ám a többit jócskán mentette az a hatásos végzetdráma, amit Szikora János az emeletes-soklépcsős s középkorias freskótöredékekkel szemet gyönyörködtető (díszlet és jelmez Csík Györgytől) játéktéren cirkalmazott számunkra. Türelmünk nem okádott epét, s nem éreztük magunkat megraboltnak, amiért a hagyományos történelmilecke-felmondás helyett romantikus nemzeti operánk előadása ez egyszer néminemű mozgásszínházzal (koreográfus: Duda Éva), merész térhasználattal s egy még merészebb halálugrással gazdagodott.

Tagadhatatlan, meglepő béketűrésünk jelentős részben az érdemdús szereplőgárdának volt köszönhető. No, nem mintha a főszereplők vokális teljesítménye kikezdhetetlennek bizonyult volna ezen az estén, a száz hős csatán küzdött művészek ugyanis jószerével mindahányan többé-kevésbé fáradtnak és sérülékenynek tűntek. Mégis, a helyenként feszengő vagy éppen dallamívet tévesztő Kiss B. Attila hosszú évek óta (közel) eszményi Bánk bán: egyénisége ezúttal sem nélkülözte a nagyság jegyeit, s érzelemkitörései, heves kifakadásai most is letaglózó erővel bírtak. A toronymagasból előadott ízléses "Hazám, hazám" után förgeteges tapsot kasszírozott, s igencsak szükség volt Marton Éva monumentális Gertrudis-alakítására, hogy végképp föl ne billenjen az előadás kényes egyensúlya. Marton Éva hajdan világbíró szopránja ugyan - fájdalom! - már a múlté, ám fejedelemasszonyi tartása és személyiségének zabolázhatatlan varázsa szemernyit sem csorbult. Egy-egy uralkodói gesztusa, haragosan fölütött feje, vérfagylaló tekintetének megsemmisítő villámcsapása, s egész hasonlíthatatlan operai díva lénye okvetlenül emlékezetesebb marad, mint vokális elerőtlenedésének mostani, részben bízvást múló tünetei. Az ártatlanul bűnös Melinda szerepében Tokody Ilona lépett elénk, operaénekesi delelőjén immáron ugyancsak túljutva, ám változhatatlan leányos bájjal. Lírai alakítása, amelyet némiképp átszínezett (a nézőtérről is jól érzékelhető) viszolygása a Tisza-parti jelenetben vele megmászni kényszerített hideglelős magasságtól, fölöttébb meggyőző, sőt mi több, szép volt. Szép volt, még nyilvánvaló botlásaival s eltagadhatatlan modorosságaival együtt is. A kisebb szerepek közül Sólyom-Nagy Sándor rutinosan békétlen Petur bánját, Bede-Fazekas Csaba letisztult öreg Tiborcát s Kovácsházi István folyvást üzekedni vágyó, izgága Ottóját említhetjük a folttalan alakításoknak kijáró tisztelet hangján.

Az előadás karmesterére, a szegedi szimfonikusokat vezénylő Kesselyák Gergelyre a szokottnál is nagyobb feladat hárult, hiszen az időjárás igencsak próbára tette a Bánk bán ez alkalomra összeverbuvált társulatát. A viharossá erősödő szél meg a színpadot és nézőteret egyaránt bevilágító villámfény részint persze gazdagította is a produkciót: "künn az orkán" énekelte második felvonásbeli áriájában Bánk, s ez a félmondat éppúgy hátborzongató módon ült, mint a Gertrudis megölése után világgá recitált "az ég mindjárt rám szakad" - fordulat. Csakhogy a mégoly hatásos, és egy kőszínház falai között reprodukálhatatlan természeti jelenségek komolyan megnehezítették a nagy együttes összetartását, s Kesselyák dirigensi teljesítményét aligha érheti méltóbb dicséret, mint az, hogy az előadás a leghevesebb széllökések közepette is csupán röpke pillanatokra csúszott szét. A magándalok figyelmes kísérete, s az együttemes részek (hogy az Erkel korabeli terminológiát idézzük) sikerült levezénylése kiváltotta föltétel nélküli elismerésünket, aminthogy a zenekar és az énekkar produkciója is (leszámítva a férfikarból kihallatszódó egy-két kocsikenőcs zamatú hangot) elégültséget váltott ki mindnyájunkból. S habár Bánk bán éppenséggel az ellenkezőjére kért bennünket ("Ne tapsolj, hazám!"), az előadás végeztével mi csak azért is kitartóan összeverdestük tenyerünket.

Augusztus 20., Szegedi Szabadtéri Játékok

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.