Baljós árnyak - Erkel Ferenc: Bánk bán (opera)

Zene

A Dóm téri színpadon ezen az ünnepies estén mindegyre éjszín lebernyegekbe bújtatott rémalakok sertepertéltek.
A báli jelmezes Falke doktort idéző denevérszörnyek hol tehetetlen sakkbábuként húzták-vonták, hol pedig tétova tánclépések megtételére késztették Magyarország nagyurát, s az ő rútul meggyalázott hitvesét. A lebírhatatlan fátum megjelenítői voltak ezek a démoni figurák, s kicsiny túlzással főszereplők Szikora János ötletgazdag rendezésében. "Illik-e ez?" - kérdezhetjük a librettót gondolatmenetünkhöz idomítva, hiszen a Szegedi Szabadtéri Játékok záró estjén mindeközben nemzetközi hírű művészek adták a Bánkot, s teremtettek - korántsem mellesleg - eleven és izgalmas operai élményt. Nos, a válasz igenlő, még akkor is, ha a Szikora által elővezetett egyik-másik eredeti elem fölöttébb faramuci hatást váltott is ki a színpadon. A legszörnyűbb ezek közül, Bánk és Gertrudis háromtusos kardcsörtéje a második felvonás fináléjában, természetesen semmiképp sem érdemelhette meg bocsánatunkat, ám a többit jócskán mentette az a hatásos végzetdráma, amit Szikora János az emeletes-soklépcsős s középkorias freskótöredékekkel szemet gyönyörködtető (díszlet és jelmez Csík Györgytől) játéktéren cirkalmazott számunkra. Türelmünk nem okádott epét, s nem éreztük magunkat megraboltnak, amiért a hagyományos történelmilecke-felmondás helyett romantikus nemzeti operánk előadása ez egyszer néminemű mozgásszínházzal (koreográfus: Duda Éva), merész térhasználattal s egy még merészebb halálugrással gazdagodott.

Tagadhatatlan, meglepő béketűrésünk jelentős részben az érdemdús szereplőgárdának volt köszönhető. No, nem mintha a főszereplők vokális teljesítménye kikezdhetetlennek bizonyult volna ezen az estén, a száz hős csatán küzdött művészek ugyanis jószerével mindahányan többé-kevésbé fáradtnak és sérülékenynek tűntek. Mégis, a helyenként feszengő vagy éppen dallamívet tévesztő Kiss B. Attila hosszú évek óta (közel) eszményi Bánk bán: egyénisége ezúttal sem nélkülözte a nagyság jegyeit, s érzelemkitörései, heves kifakadásai most is letaglózó erővel bírtak. A toronymagasból előadott ízléses "Hazám, hazám" után förgeteges tapsot kasszírozott, s igencsak szükség volt Marton Éva monumentális Gertrudis-alakítására, hogy végképp föl ne billenjen az előadás kényes egyensúlya. Marton Éva hajdan világbíró szopránja ugyan - fájdalom! - már a múlté, ám fejedelemasszonyi tartása és személyiségének zabolázhatatlan varázsa szemernyit sem csorbult. Egy-egy uralkodói gesztusa, haragosan fölütött feje, vérfagylaló tekintetének megsemmisítő villámcsapása, s egész hasonlíthatatlan operai díva lénye okvetlenül emlékezetesebb marad, mint vokális elerőtlenedésének mostani, részben bízvást múló tünetei. Az ártatlanul bűnös Melinda szerepében Tokody Ilona lépett elénk, operaénekesi delelőjén immáron ugyancsak túljutva, ám változhatatlan leányos bájjal. Lírai alakítása, amelyet némiképp átszínezett (a nézőtérről is jól érzékelhető) viszolygása a Tisza-parti jelenetben vele megmászni kényszerített hideglelős magasságtól, fölöttébb meggyőző, sőt mi több, szép volt. Szép volt, még nyilvánvaló botlásaival s eltagadhatatlan modorosságaival együtt is. A kisebb szerepek közül Sólyom-Nagy Sándor rutinosan békétlen Petur bánját, Bede-Fazekas Csaba letisztult öreg Tiborcát s Kovácsházi István folyvást üzekedni vágyó, izgága Ottóját említhetjük a folttalan alakításoknak kijáró tisztelet hangján.

Az előadás karmesterére, a szegedi szimfonikusokat vezénylő Kesselyák Gergelyre a szokottnál is nagyobb feladat hárult, hiszen az időjárás igencsak próbára tette a Bánk bán ez alkalomra összeverbuvált társulatát. A viharossá erősödő szél meg a színpadot és nézőteret egyaránt bevilágító villámfény részint persze gazdagította is a produkciót: "künn az orkán" énekelte második felvonásbeli áriájában Bánk, s ez a félmondat éppúgy hátborzongató módon ült, mint a Gertrudis megölése után világgá recitált "az ég mindjárt rám szakad" - fordulat. Csakhogy a mégoly hatásos, és egy kőszínház falai között reprodukálhatatlan természeti jelenségek komolyan megnehezítették a nagy együttes összetartását, s Kesselyák dirigensi teljesítményét aligha érheti méltóbb dicséret, mint az, hogy az előadás a leghevesebb széllökések közepette is csupán röpke pillanatokra csúszott szét. A magándalok figyelmes kísérete, s az együttemes részek (hogy az Erkel korabeli terminológiát idézzük) sikerült levezénylése kiváltotta föltétel nélküli elismerésünket, aminthogy a zenekar és az énekkar produkciója is (leszámítva a férfikarból kihallatszódó egy-két kocsikenőcs zamatú hangot) elégültséget váltott ki mindnyájunkból. S habár Bánk bán éppenséggel az ellenkezőjére kért bennünket ("Ne tapsolj, hazám!"), az előadás végeztével mi csak azért is kitartóan összeverdestük tenyerünket.

Augusztus 20., Szegedi Szabadtéri Játékok

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.