Koncert

Bartók a Bartók-házban

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 3.

Zene

Hagyomány, hogy a Bartók Emlékházban hangversennyel emlékeznek meg a Csalán út 29. egykori lakójáról. Úgy esett, hogy idén a megemlékező koncertet két olyan muzsikus adta, akik régóta a nagyvilágban öregbítik a magyar zene hírét: a Hollandiában élő Würtz Klára zongoraestjét hallhattuk, a Franciaországban élő mezzoszoprán - René Jacobs és William Christie felfedezettje -, Károlyi Katalin közreműködésével.

Természetesen csupa Bartók-mű szerepelt a programon: a szuverén logikájú, kétrészes összeállítás váltogatta a zongorás és az ének-zongora számokat, az önálló kompozíciójelleget azzal is nyomatékosítva, hogy a közönség csak a koncertfélidők végén tapsolhatott.

Két kiváló művész: egyikük abszolút ura a billentyűknek, és határozott elképzelése van Bartók zenéjéről, másikuk virtuózan kezeli a hangját, művészi credója pedig abban a sokoldalúságban fogant, mely a régi zenétől (Monteverdi, Charpentier, Rameau) a legújabbig (Berio, Ligeti, Reich) ível. Olyan műveket hallottunk, mint egyfelől az Allegro barbaro, a Három Csík megyei népdal, a Hat tánc bolgár ritmusban, a Szvit (op. 14) vagy a Szonáta, másfelől a Népdalváltozatok, a Magyar népdalok 1906-os két füzetének részletei, vagy a Falun. A válogatás eredendő folklórihletését aláhúzta, hogy Károlyi első megszólalásakor kíséret nélküli "natúr" népdalt énekelve sétált be a közönség elé, mintha csak egy virágillatú kaszálón andalogna, s később is mindvégig az eredeti paraszti előadások ihletésében viszonyult hangképzéshez, gesztikához, pódium-magatartáshoz. Minél kevesebb stilizálás, minél nagyobb természetesség. Würtz Klára Bartók-zongorázása erőteljes kontrasztokban gondolkodik, éles metszésű dallamokat és markáns ritmusokat sorjáztat, sok bátor hangsúllyal fűszerezett játékában hitelesen feszül egymásnak a Bartók-művek elemző intellektusa és mélyről fakadó indulata.

Bartók Béla Emlékház, március 25.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.