Koncert

Bartók a Bartók-házban

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 3.

Zene

Hagyomány, hogy a Bartók Emlékházban hangversennyel emlékeznek meg a Csalán út 29. egykori lakójáról. Úgy esett, hogy idén a megemlékező koncertet két olyan muzsikus adta, akik régóta a nagyvilágban öregbítik a magyar zene hírét: a Hollandiában élő Würtz Klára zongoraestjét hallhattuk, a Franciaországban élő mezzoszoprán - René Jacobs és William Christie felfedezettje -, Károlyi Katalin közreműködésével.

Természetesen csupa Bartók-mű szerepelt a programon: a szuverén logikájú, kétrészes összeállítás váltogatta a zongorás és az ének-zongora számokat, az önálló kompozíciójelleget azzal is nyomatékosítva, hogy a közönség csak a koncertfélidők végén tapsolhatott.

Két kiváló művész: egyikük abszolút ura a billentyűknek, és határozott elképzelése van Bartók zenéjéről, másikuk virtuózan kezeli a hangját, művészi credója pedig abban a sokoldalúságban fogant, mely a régi zenétől (Monteverdi, Charpentier, Rameau) a legújabbig (Berio, Ligeti, Reich) ível. Olyan műveket hallottunk, mint egyfelől az Allegro barbaro, a Három Csík megyei népdal, a Hat tánc bolgár ritmusban, a Szvit (op. 14) vagy a Szonáta, másfelől a Népdalváltozatok, a Magyar népdalok 1906-os két füzetének részletei, vagy a Falun. A válogatás eredendő folklórihletését aláhúzta, hogy Károlyi első megszólalásakor kíséret nélküli "natúr" népdalt énekelve sétált be a közönség elé, mintha csak egy virágillatú kaszálón andalogna, s később is mindvégig az eredeti paraszti előadások ihletésében viszonyult hangképzéshez, gesztikához, pódium-magatartáshoz. Minél kevesebb stilizálás, minél nagyobb természetesség. Würtz Klára Bartók-zongorázása erőteljes kontrasztokban gondolkodik, éles metszésű dallamokat és markáns ritmusokat sorjáztat, sok bátor hangsúllyal fűszerezett játékában hitelesen feszül egymásnak a Bartók-művek elemző intellektusa és mélyről fakadó indulata.

Bartók Béla Emlékház, március 25.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.