Koncert

Bartók a Bartók-házban

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 3.

Zene

Hagyomány, hogy a Bartók Emlékházban hangversennyel emlékeznek meg a Csalán út 29. egykori lakójáról. Úgy esett, hogy idén a megemlékező koncertet két olyan muzsikus adta, akik régóta a nagyvilágban öregbítik a magyar zene hírét: a Hollandiában élő Würtz Klára zongoraestjét hallhattuk, a Franciaországban élő mezzoszoprán - René Jacobs és William Christie felfedezettje -, Károlyi Katalin közreműködésével.

Természetesen csupa Bartók-mű szerepelt a programon: a szuverén logikájú, kétrészes összeállítás váltogatta a zongorás és az ének-zongora számokat, az önálló kompozíciójelleget azzal is nyomatékosítva, hogy a közönség csak a koncertfélidők végén tapsolhatott.

Két kiváló művész: egyikük abszolút ura a billentyűknek, és határozott elképzelése van Bartók zenéjéről, másikuk virtuózan kezeli a hangját, művészi credója pedig abban a sokoldalúságban fogant, mely a régi zenétől (Monteverdi, Charpentier, Rameau) a legújabbig (Berio, Ligeti, Reich) ível. Olyan műveket hallottunk, mint egyfelől az Allegro barbaro, a Három Csík megyei népdal, a Hat tánc bolgár ritmusban, a Szvit (op. 14) vagy a Szonáta, másfelől a Népdalváltozatok, a Magyar népdalok 1906-os két füzetének részletei, vagy a Falun. A válogatás eredendő folklórihletését aláhúzta, hogy Károlyi első megszólalásakor kíséret nélküli "natúr" népdalt énekelve sétált be a közönség elé, mintha csak egy virágillatú kaszálón andalogna, s később is mindvégig az eredeti paraszti előadások ihletésében viszonyult hangképzéshez, gesztikához, pódium-magatartáshoz. Minél kevesebb stilizálás, minél nagyobb természetesség. Würtz Klára Bartók-zongorázása erőteljes kontrasztokban gondolkodik, éles metszésű dallamokat és markáns ritmusokat sorjáztat, sok bátor hangsúllyal fűszerezett játékában hitelesen feszül egymásnak a Bartók-művek elemző intellektusa és mélyről fakadó indulata.

Bartók Béla Emlékház, március 25.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.