Koncert

Bartók a Bartók-házban

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 3.

Zene

Hagyomány, hogy a Bartók Emlékházban hangversennyel emlékeznek meg a Csalán út 29. egykori lakójáról. Úgy esett, hogy idén a megemlékező koncertet két olyan muzsikus adta, akik régóta a nagyvilágban öregbítik a magyar zene hírét: a Hollandiában élő Würtz Klára zongoraestjét hallhattuk, a Franciaországban élő mezzoszoprán - René Jacobs és William Christie felfedezettje -, Károlyi Katalin közreműködésével.

Természetesen csupa Bartók-mű szerepelt a programon: a szuverén logikájú, kétrészes összeállítás váltogatta a zongorás és az ének-zongora számokat, az önálló kompozíciójelleget azzal is nyomatékosítva, hogy a közönség csak a koncertfélidők végén tapsolhatott.

Két kiváló művész: egyikük abszolút ura a billentyűknek, és határozott elképzelése van Bartók zenéjéről, másikuk virtuózan kezeli a hangját, művészi credója pedig abban a sokoldalúságban fogant, mely a régi zenétől (Monteverdi, Charpentier, Rameau) a legújabbig (Berio, Ligeti, Reich) ível. Olyan műveket hallottunk, mint egyfelől az Allegro barbaro, a Három Csík megyei népdal, a Hat tánc bolgár ritmusban, a Szvit (op. 14) vagy a Szonáta, másfelől a Népdalváltozatok, a Magyar népdalok 1906-os két füzetének részletei, vagy a Falun. A válogatás eredendő folklórihletését aláhúzta, hogy Károlyi első megszólalásakor kíséret nélküli "natúr" népdalt énekelve sétált be a közönség elé, mintha csak egy virágillatú kaszálón andalogna, s később is mindvégig az eredeti paraszti előadások ihletésében viszonyult hangképzéshez, gesztikához, pódium-magatartáshoz. Minél kevesebb stilizálás, minél nagyobb természetesség. Würtz Klára Bartók-zongorázása erőteljes kontrasztokban gondolkodik, éles metszésű dallamokat és markáns ritmusokat sorjáztat, sok bátor hangsúllyal fűszerezett játékában hitelesen feszül egymásnak a Bartók-művek elemző intellektusa és mélyről fakadó indulata.

Bartók Béla Emlékház, március 25.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.