Lemez

Bartók the Pianist

  • - csk -
  • 2016. augusztus 14.

Zene

Sokszor gondoltunk már arra, hogy milyen izgalmas lenne megtudni, hogyan zongorázott Liszt vagy Mozart. A hangrögzítés találmányának ajándéka, hogy több mint száz éve minden megörökíthető: hallhatjuk, hogyan vezényelt Richard Strauss, tudjuk, hogyan zongorázott Britten vagy Sosztakovics. És azt is, hogyan zongorázott Bartók. Zongoraművészi minőségben készített összes felvétele már az 1981-es centenáriumra megjelent gyűjteményes kiadásban, ám ezekből a dokumentumokból újra és újra válogatni kell a fiatalabb korosztályok kedvéért. Ilyen antológia a Hungaroton kétlemezes Bartók the Pianist albuma, melyen a zeneszerző leghíresebb felvételei hallhatók: saját művei szinte minden korszakából (az Allegro barbarótól a Mikrokozmoszig, a Román népi táncoktól a Kontrasztok amerikai felvételéig Szigeti Józseffel és Benny Goodmannel), illetve néhány darab más zeneszerzőktől (Scarlatti-szonáták, Liszt Sursum cordája), valamint a nagy kortárs és barát, Kodály hat népdalfeldolgozása Basilides Máriával, Medgyaszay Vilmával, Székelyhidi Ferenccel).

Más zeneszerzők tolmácsaként Bartók a kompozíciós szerkezetet átvilágító játék intellektualitásával kelt figyelmet, de nem nélkülözi az erőt sem, sőt jellemzi bizonyos nyerseség is, és feltűnik a személytelenség: érzelmek helyett inkább indulatokkal találkozunk, és általánosan jellemző nála a tárgyilagos, száraz, már-már hideg magatartás. Bartók nem kívánja „megnyerni”, még kevésbé „lenyűgözni” hallgatóját, mint a nagy zongorista sztárok (utóbbi kategóriába ő sohasem tartozott). A legérdekesebb persze a saját műveit előadó Bartók, aki sok mindent szabadabban értelmez, mint ahogy ő maga a kottában leírta. Beszédszerűbb a dallamformálás, több a rubato, élénkebbek a hangsúlyok, több az esetlegesség. Mindez izgalmas a zenehallgatónak, a muzsikusok számára pedig reveláció, ami arra bátorít, hogy az előadó merje élő, lélegző organizmusnak tekinteni és bátrabban formálni a zenét.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.