Lemez

Bartók the Pianist

  • - csk -
  • 2016. augusztus 14.

Zene

Sokszor gondoltunk már arra, hogy milyen izgalmas lenne megtudni, hogyan zongorázott Liszt vagy Mozart. A hangrögzítés találmányának ajándéka, hogy több mint száz éve minden megörökíthető: hallhatjuk, hogyan vezényelt Richard Strauss, tudjuk, hogyan zongorázott Britten vagy Sosztakovics. És azt is, hogyan zongorázott Bartók. Zongoraművészi minőségben készített összes felvétele már az 1981-es centenáriumra megjelent gyűjteményes kiadásban, ám ezekből a dokumentumokból újra és újra válogatni kell a fiatalabb korosztályok kedvéért. Ilyen antológia a Hungaroton kétlemezes Bartók the Pianist albuma, melyen a zeneszerző leghíresebb felvételei hallhatók: saját művei szinte minden korszakából (az Allegro barbarótól a Mikrokozmoszig, a Román népi táncoktól a Kontrasztok amerikai felvételéig Szigeti Józseffel és Benny Goodmannel), illetve néhány darab más zeneszerzőktől (Scarlatti-szonáták, Liszt Sursum cordája), valamint a nagy kortárs és barát, Kodály hat népdalfeldolgozása Basilides Máriával, Medgyaszay Vilmával, Székelyhidi Ferenccel).

Más zeneszerzők tolmácsaként Bartók a kompozíciós szerkezetet átvilágító játék intellektualitásával kelt figyelmet, de nem nélkülözi az erőt sem, sőt jellemzi bizonyos nyerseség is, és feltűnik a személytelenség: érzelmek helyett inkább indulatokkal találkozunk, és általánosan jellemző nála a tárgyilagos, száraz, már-már hideg magatartás. Bartók nem kívánja „megnyerni”, még kevésbé „lenyűgözni” hallgatóját, mint a nagy zongorista sztárok (utóbbi kategóriába ő sohasem tartozott). A legérdekesebb persze a saját műveit előadó Bartók, aki sok mindent szabadabban értelmez, mint ahogy ő maga a kottában leírta. Beszédszerűbb a dallamformálás, több a rubato, élénkebbek a hangsúlyok, több az esetlegesség. Mindez izgalmas a zenehallgatónak, a muzsikusok számára pedig reveláció, ami arra bátorít, hogy az előadó merje élő, lélegző organizmusnak tekinteni és bátrabban formálni a zenét.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.