Lemez

Bartók the Pianist

  • - csk -
  • 2016. augusztus 14.

Zene

Sokszor gondoltunk már arra, hogy milyen izgalmas lenne megtudni, hogyan zongorázott Liszt vagy Mozart. A hangrögzítés találmányának ajándéka, hogy több mint száz éve minden megörökíthető: hallhatjuk, hogyan vezényelt Richard Strauss, tudjuk, hogyan zongorázott Britten vagy Sosztakovics. És azt is, hogyan zongorázott Bartók. Zongoraművészi minőségben készített összes felvétele már az 1981-es centenáriumra megjelent gyűjteményes kiadásban, ám ezekből a dokumentumokból újra és újra válogatni kell a fiatalabb korosztályok kedvéért. Ilyen antológia a Hungaroton kétlemezes Bartók the Pianist albuma, melyen a zeneszerző leghíresebb felvételei hallhatók: saját művei szinte minden korszakából (az Allegro barbarótól a Mikrokozmoszig, a Román népi táncoktól a Kontrasztok amerikai felvételéig Szigeti Józseffel és Benny Goodmannel), illetve néhány darab más zeneszerzőktől (Scarlatti-szonáták, Liszt Sursum cordája), valamint a nagy kortárs és barát, Kodály hat népdalfeldolgozása Basilides Máriával, Medgyaszay Vilmával, Székelyhidi Ferenccel).

Más zeneszerzők tolmácsaként Bartók a kompozíciós szerkezetet átvilágító játék intellektualitásával kelt figyelmet, de nem nélkülözi az erőt sem, sőt jellemzi bizonyos nyerseség is, és feltűnik a személytelenség: érzelmek helyett inkább indulatokkal találkozunk, és általánosan jellemző nála a tárgyilagos, száraz, már-már hideg magatartás. Bartók nem kívánja „megnyerni”, még kevésbé „lenyűgözni” hallgatóját, mint a nagy zongorista sztárok (utóbbi kategóriába ő sohasem tartozott). A legérdekesebb persze a saját műveit előadó Bartók, aki sok mindent szabadabban értelmez, mint ahogy ő maga a kottában leírta. Beszédszerűbb a dallamformálás, több a rubato, élénkebbek a hangsúlyok, több az esetlegesség. Mindez izgalmas a zenehallgatónak, a muzsikusok számára pedig reveláció, ami arra bátorít, hogy az előadó merje élő, lélegző organizmusnak tekinteni és bátrabban formálni a zenét.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.