Koncert

Bartóknak tetszik

Bartók Electrified; Bartók update 2.0

Zene

A magyar dzsesszen végigsöprő idei Bartók-hullám a CAFe Budapest műsorát is elérte. A Müpa melletti fesztiválsátorhoz, mintha rockkoncertre jönnék, hosszan vezettek a kordonok, csak a tömegek hiányoztak: néhány tucatnyian húztuk magunk alá a székeket, mire Párniczky András belekezdett. Huszár Endre két nappal később, ugyanott, ugyanennyi ember előtt mondta is, hogy nem baj, úgyis a kame­ráknak játszik – de csak viccelt. Több produkció közül azért választottam e kettőt, hogy megtudjam, miért olyan fontos a középgenerációs magyar improvizatív zenészeknek a magyar klasszikus, milyen hivatkozási alapot jelent. Nekem speciel a legfontosabb zeneszerző Bartók; összkiadás a polcon, külföldön garantált honvágykapcsoló és így tovább. De én csak hallgatója vagyok, nekik és még nagyon sok magyar improvizáló zenésznek viszont Bartók axiomatikus kiindulópont.

A dobos Huszár Endre a tízes évek eleje óta dolgozik az E-nerd szólóprojekten, amelynek lényege, hogy a dobfelszerelésben ülve (az övé szobafal magasságig ér) teljes „live” kontroll alatt tartsa az egész elektronikát. Zenei célja pedig, hogy zenekarvezetőként sokkal többet vállalhasson, mintha csak akusztikus dobot verne. A mostani projektnek nem ez a dob-elektronikai rendszer az igazi újdonsága, hanem a Bartók-gyűjtések, méghozzá az észak-afrikaiak. Huszár hozzáférhetett a digitalizált fonográftekercsekhez a Zenetudományi Intézet archívumában, és fel is épített rá néhány számot. A közreműködő szextettből Kézdy Luca és Ben Neill a témák komponálásában és kidolgozásában is részt vett. Neill méltó társa az elektronikai nerd-ségben Huszárnak, a saját maga kifejlesztette fémfúvós szintetizátoron játszik, a Mutantrumpeten, melynek három csöve van és teljes elektronikája. Kézdy Luca hegedűje is moduláltan és modifikáltan szólal meg, II. Lengyelffy Miklós basszgitárjának és Gotthárd Mihály gitárjának jele is átfut néhány pedálon. A zenekarvezető ritmustobzódását Gábor Andor teszi teljessé percussion hangszereken. A szünet nélkül játszott, végig elementáris lendületű műsorban felismerhetők voltak a gyűjtési hangminták – és Huszár hiperaktivitása. A minden akusztikus réteget és árnyalatot felvonultató hangszőttesre jó volt ráfeküdni, de nem éreztem az egyedi impulzust az elektronikus zene rétegei között; Huszár pont ilyen lendületesen bővítette ki a múltkor az Alien Chatter duó témáit is. A színpadi háttér felét kitöltő nagykivetítő – ami Bartók-képekkel és archív folklórtartalmakkal indult – sem utalt a mélyebb összefüggésre. Míg az elektronikus zenébe belefér a hangminták és zenei elemek meghatározott ismétlése, ez a videóval nincs így, az elégő filmtekercs képeivel kombinált etnográfia egy idő után már csak zavart, a sok jó szólóból kibontakozó zenei narráció ellen dolgozott. Az utolsónak hitt szám katartikus zárása jólesett: de jött még egy, és másfél óra után az már sok volt a monotóniából.

Huszár zenéje hömpölyög, Párniczky András gitárosé viszont intellektuálisabb, inkább tétován lépdel vagy szökell. Ez így volt Bartók-műsorában is, amelynek kvartettjét (Bede Péter szaxofonos, Hock Ernő bőgős, Baló István dobos) Daniel Erdmann-nal (szax) és Frank Möbusszal (gitár) egészítette ki. Ő is rendre Bartók-gyűjtésből és melódiákból indult ki, nála is ráéreztünk a balkáni páratlanokra, szűkítettekre. Két gitárral, két fafúvóssal elkerülhetetlenek voltak néha párhuzamosságok a kidolgozásban, viszont néhány lendületátvétel, reagálás az előző szólóra parádés volt. Ezen az estén is az volt a benyomásom, főleg a ritmusszekció hagyományosabban lüktető kísérete felett, hogy a szólisták néha kiléptek a Bartók-házból, kijöttek a szabad levegőre, és nyújtóztak egyet. Az összes szólista nagyszerű volt – Párniczky szerényen keveset vállalt –, de Erdmann játéka olyan óriási érzelmi és jelentésbeli többletet tudott adni, hogy mindenki hüledezett. Egyszer azt olvastam róla, hogy ő Európa vezető szaxofonosa, akkor csak hümmögtem, de most már ezt én is hajlandó vagyok leírni. A számok mindkét koncerten többnyire megmaradtak az ABA-struktúránál, miközben persze a B, a rázás volt a cél. De arról nem minden szám győzött meg, hogy az A, amikor Bartóktól jött, cél is lett volna, nem csak út. Leginkább kiindulópont.

CAFe Sátor, október 20. és 22.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?