Koncert

Bartóknak tetszik

Bartók Electrified; Bartók update 2.0

Zene

A magyar dzsesszen végigsöprő idei Bartók-hullám a CAFe Budapest műsorát is elérte. A Müpa melletti fesztiválsátorhoz, mintha rockkoncertre jönnék, hosszan vezettek a kordonok, csak a tömegek hiányoztak: néhány tucatnyian húztuk magunk alá a székeket, mire Párniczky András belekezdett. Huszár Endre két nappal később, ugyanott, ugyanennyi ember előtt mondta is, hogy nem baj, úgyis a kame­ráknak játszik – de csak viccelt. Több produkció közül azért választottam e kettőt, hogy megtudjam, miért olyan fontos a középgenerációs magyar improvizatív zenészeknek a magyar klasszikus, milyen hivatkozási alapot jelent. Nekem speciel a legfontosabb zeneszerző Bartók; összkiadás a polcon, külföldön garantált honvágykapcsoló és így tovább. De én csak hallgatója vagyok, nekik és még nagyon sok magyar improvizáló zenésznek viszont Bartók axiomatikus kiindulópont.

A dobos Huszár Endre a tízes évek eleje óta dolgozik az E-nerd szólóprojekten, amelynek lényege, hogy a dobfelszerelésben ülve (az övé szobafal magasságig ér) teljes „live” kontroll alatt tartsa az egész elektronikát. Zenei célja pedig, hogy zenekarvezetőként sokkal többet vállalhasson, mintha csak akusztikus dobot verne. A mostani projektnek nem ez a dob-elektronikai rendszer az igazi újdonsága, hanem a Bartók-gyűjtések, méghozzá az észak-afrikaiak. Huszár hozzáférhetett a digitalizált fonográftekercsekhez a Zenetudományi Intézet archívumában, és fel is épített rá néhány számot. A közreműködő szextettből Kézdy Luca és Ben Neill a témák komponálásában és kidolgozásában is részt vett. Neill méltó társa az elektronikai nerd-ségben Huszárnak, a saját maga kifejlesztette fémfúvós szintetizátoron játszik, a Mutantrumpeten, melynek három csöve van és teljes elektronikája. Kézdy Luca hegedűje is moduláltan és modifikáltan szólal meg, II. Lengyelffy Miklós basszgitárjának és Gotthárd Mihály gitárjának jele is átfut néhány pedálon. A zenekarvezető ritmustobzódását Gábor Andor teszi teljessé percussion hangszereken. A szünet nélkül játszott, végig elementáris lendületű műsorban felismerhetők voltak a gyűjtési hangminták – és Huszár hiperaktivitása. A minden akusztikus réteget és árnyalatot felvonultató hangszőttesre jó volt ráfeküdni, de nem éreztem az egyedi impulzust az elektronikus zene rétegei között; Huszár pont ilyen lendületesen bővítette ki a múltkor az Alien Chatter duó témáit is. A színpadi háttér felét kitöltő nagykivetítő – ami Bartók-képekkel és archív folklórtartalmakkal indult – sem utalt a mélyebb összefüggésre. Míg az elektronikus zenébe belefér a hangminták és zenei elemek meghatározott ismétlése, ez a videóval nincs így, az elégő filmtekercs képeivel kombinált etnográfia egy idő után már csak zavart, a sok jó szólóból kibontakozó zenei narráció ellen dolgozott. Az utolsónak hitt szám katartikus zárása jólesett: de jött még egy, és másfél óra után az már sok volt a monotóniából.

Huszár zenéje hömpölyög, Párniczky András gitárosé viszont intellektuálisabb, inkább tétován lépdel vagy szökell. Ez így volt Bartók-műsorában is, amelynek kvartettjét (Bede Péter szaxofonos, Hock Ernő bőgős, Baló István dobos) Daniel Erdmann-nal (szax) és Frank Möbusszal (gitár) egészítette ki. Ő is rendre Bartók-gyűjtésből és melódiákból indult ki, nála is ráéreztünk a balkáni páratlanokra, szűkítettekre. Két gitárral, két fafúvóssal elkerülhetetlenek voltak néha párhuzamosságok a kidolgozásban, viszont néhány lendületátvétel, reagálás az előző szólóra parádés volt. Ezen az estén is az volt a benyomásom, főleg a ritmusszekció hagyományosabban lüktető kísérete felett, hogy a szólisták néha kiléptek a Bartók-házból, kijöttek a szabad levegőre, és nyújtóztak egyet. Az összes szólista nagyszerű volt – Párniczky szerényen keveset vállalt –, de Erdmann játéka olyan óriási érzelmi és jelentésbeli többletet tudott adni, hogy mindenki hüledezett. Egyszer azt olvastam róla, hogy ő Európa vezető szaxofonosa, akkor csak hümmögtem, de most már ezt én is hajlandó vagyok leírni. A számok mindkét koncerten többnyire megmaradtak az ABA-struktúránál, miközben persze a B, a rázás volt a cél. De arról nem minden szám győzött meg, hogy az A, amikor Bartóktól jött, cél is lett volna, nem csak út. Leginkább kiindulópont.

CAFe Sátor, október 20. és 22.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.