Koncert

A végső csönd előtt

A Swans Budapesten

Zene

Az első lökést egyszerre érzem a homlokom közepén és a gyomorban.

Lassan hunyom le a szemem, miközben elementáris hangerőn megszólal a No words, no thoughts, illetve valami, ami messziről erre a 2010-es „számra” emlékeztet – a Swans soha nem lemezen kiadott dalokat játszik el élőben, hanem a koncertek során szervesen alakuló zenefolyamot rögzíti néha; nem mellesleg ez teszi őket a világ egyik legjobb koncertzenekarává. Azt még látom, hogy az emblematikus „albínó gorilla”, a szakállas-sörényes Thor Harris és kalapácsai ezúttal hiányoznak, pedig tombolása tulajdonképpen a Swans lényegét testesítette meg az elmúlt években. De a hattyúk már nem esnek neki úgy a háznak, nem akarják azonnal szilánkosra zúzni a koponyát, ennél sokkal rafináltabbak és titokzatosabbak lettek vénségükre. Az új tag, Paul Wallfisch zongora- és orgonafutamai puhábbá, baljóssá, ördögien hízelgővé teszik a hangzást, és ez meglepően jól áll a legendás no wave-zenekarnak. A feloszlása előtt utoljára turnézó Swans előzékenyen, szinte kedvesen – előző lemezük címe: To be kind – sziszegi a fülbe: „ne félj úgy a pusztítástól, hiszen rég halott vagy, hiszen a fájdalom a gyomrodban és a homlokod közepén előbb született nálad. Csak figyeld meg, mivé alakul!”

Az első tétel laza ötven perc. Azt hittem, tovább sikerül ellenállnom a támadásnak, de úgy omlik össze belül minden, mint a kártyavár: a másodperc tört része alatt szófogadóan megadom magam a nagyobb erőnek. Kiürül a tudat, nem marad más, csak a gitárhúrok visítása, a dob torz zakatolása, az orgona süvítő sípjai és egy eszét vesztett, farkasképű aggastyán vonaglása, amit nem lehet követni. Michael Gira egyszerre révült és nyugodt kántálása, a hat férfi mosolytalan koncentrációja, a csillogó, lomha groove-ok kitartó aknamunkája – ez így együtt mindennél ijesztőbb jóslat, többen ki is menekülnek, ahogy közeledünk a második óra végéhez. A szerelmespárok tagjai befogják egymás fülét, egyre több a hely a színpad előtt. Aki a tűz közelében maradt, már nem mozdul, vagy épp ellenkezőleg, eksztatikus táncba kezd a The Glowing Man eszementen zseniális kerregése alatt. A hattyúk fülsüketítő suttogása ezen a felemelő estén lerombolta a hallást, az éneklést, a tudatot, az önbecsülést, a reményt, a közösséget, a (poszt)rockot, barátságoknak vetett véget és szerelmeseket választott szét, s hat tétel és két és fél óra zuhanás után elhozta a tökéletes megnyugvást, a végső csöndet, amin már csak a tűz pattogása szűrődik át.

A38 hajó, október 21.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.