Koncert

A végső csönd előtt

A Swans Budapesten

Zene

Az első lökést egyszerre érzem a homlokom közepén és a gyomorban.

Lassan hunyom le a szemem, miközben elementáris hangerőn megszólal a No words, no thoughts, illetve valami, ami messziről erre a 2010-es „számra” emlékeztet – a Swans soha nem lemezen kiadott dalokat játszik el élőben, hanem a koncertek során szervesen alakuló zenefolyamot rögzíti néha; nem mellesleg ez teszi őket a világ egyik legjobb koncertzenekarává. Azt még látom, hogy az emblematikus „albínó gorilla”, a szakállas-sörényes Thor Harris és kalapácsai ezúttal hiányoznak, pedig tombolása tulajdonképpen a Swans lényegét testesítette meg az elmúlt években. De a hattyúk már nem esnek neki úgy a háznak, nem akarják azonnal szilánkosra zúzni a koponyát, ennél sokkal rafináltabbak és titokzatosabbak lettek vénségükre. Az új tag, Paul Wallfisch zongora- és orgonafutamai puhábbá, baljóssá, ördögien hízelgővé teszik a hangzást, és ez meglepően jól áll a legendás no wave-zenekarnak. A feloszlása előtt utoljára turnézó Swans előzékenyen, szinte kedvesen – előző lemezük címe: To be kind – sziszegi a fülbe: „ne félj úgy a pusztítástól, hiszen rég halott vagy, hiszen a fájdalom a gyomrodban és a homlokod közepén előbb született nálad. Csak figyeld meg, mivé alakul!”

Az első tétel laza ötven perc. Azt hittem, tovább sikerül ellenállnom a támadásnak, de úgy omlik össze belül minden, mint a kártyavár: a másodperc tört része alatt szófogadóan megadom magam a nagyobb erőnek. Kiürül a tudat, nem marad más, csak a gitárhúrok visítása, a dob torz zakatolása, az orgona süvítő sípjai és egy eszét vesztett, farkasképű aggastyán vonaglása, amit nem lehet követni. Michael Gira egyszerre révült és nyugodt kántálása, a hat férfi mosolytalan koncentrációja, a csillogó, lomha groove-ok kitartó aknamunkája – ez így együtt mindennél ijesztőbb jóslat, többen ki is menekülnek, ahogy közeledünk a második óra végéhez. A szerelmespárok tagjai befogják egymás fülét, egyre több a hely a színpad előtt. Aki a tűz közelében maradt, már nem mozdul, vagy épp ellenkezőleg, eksztatikus táncba kezd a The Glowing Man eszementen zseniális kerregése alatt. A hattyúk fülsüketítő suttogása ezen a felemelő estén lerombolta a hallást, az éneklést, a tudatot, az önbecsülést, a reményt, a közösséget, a (poszt)rockot, barátságoknak vetett véget és szerelmeseket választott szét, s hat tétel és két és fél óra zuhanás után elhozta a tökéletes megnyugvást, a végső csöndet, amin már csak a tűz pattogása szűrődik át.

A38 hajó, október 21.

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.