Bächer Iván: Igazad van, Loncikám. "Alzsíri" levelek

  • - kyt -
  • 2011. január 20.

Zene

Igazából sohasem értettem, miért, milyen okból kell Algírnak írni és ejteni a város nevét, szóval nekem az alzsírozáshoz egyáltalán nincs szükségem idézőjelre. Jó, persze, távolítás, hiszen a kötet fele maga is közvetett szöveg, idézet (a családi levelezésből).
Igazából sohasem értettem, miért, milyen okból kell Algírnak írni és ejteni a város nevét, szóval nekem az alzsírozáshoz egyáltalán nincs szükségem idézõjelre. Jó, persze, távolítás, hiszen a kötet fele maga is közvetett szöveg, idézet (a családi levelezésbõl). A másik fele pedig újrahasznosítás: egy cikksorozat darabjai a nagyanyai szövegek közé ékelve.

Dióhéj ide vagy oda, egy kissé elnagyoltnak érzem a családtörténet vonatkozó részletét: hogyan lehetett az 1954-es hazatérés után 1957-ben csak úgy visszatelepülni a Józsefvárosból Algériába, lett légyen bármilyen tehetséges az építész nagyapa? De jól van, nem kell annyit kíváncsiskodni, megírta már a szerzõ biztosan. Végül is épp elég szórakoztatóak a vegyes keltezésû levelek a maguk visszafogott, néha finoman fel-felfénylõ hangján, ha nincsenek is tele változatos izgalmakkal. Jó oldala a kötetnek, hogy beenged egy számunkra idegen család lakásába, amilyen akár a sajátunk is lehetett volna, ha felmenõink átmerészkednek a Földközi-tenger túloldalára. De nem merészkedtek át, mi pedig jólesõ, sóvár önfeledtséggel irigykedhetünk - miközben korholgatjuk is a szerzõt: az elmélyülést a mai Algéria belviszonyaiban éppenséggel nem túlozta el. Egyhétnyi turistáskodás - meg ami közben és róla szerzõként eszünkbe jut - áll szemben a könyv oldalain az idegen és erõsen átalakuló városban töltött évtizedek emléktöredékeivel: ráadásul néha fölöslegesen elkalandozó közlésekkel.

A leghelyesebb, ha annak fogjuk fel a kötetet, ami: finom hangulatszínezéknek. Ráadásul mások felmenõinek fényképei mindig érdekesek, és érzékletesek, ugyanakkor ide illõek a szürkés hangulatú jelenbeli fotók. A könyv fõ erénye a csendes visszafogottság: nem biztos, hogy hiányzott a záró párhuzam Lonci néni, a vendéglõi felírónõ és a szerzõ irodalmi munkássága között.

Ab Ovo Kiadó, 2010, 139 oldal, 2790 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.