Lemez

Beatrice Rana: Prokofjev, Csajkovszkij

  • - csk -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Antonio Pappano komolyan veszi a fiatal tehetségek felkarolását. Csak a minap ismerhettük meg azt a lemezt, amelyen az olasz neve ellenére brit születésű, de Amerikában nevelkedett karmester a római Santa Cecilia Akadémia zenekarának élén a húsz­éves Jan Lisiecki partnere Schumann zenekari kíséretes zongoraműveiben, s máris itt egy újabb CD, melyen a huszonhárom esztendős olasz fenomén, Beatrice Rana játssza Pappano és zenekara társaságában Prokofjev 2. zongoraversenyét (g-moll, op. 16) és Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét (op. 23).

Maga a két mű társítása is rendkívül kreatív: zenei nyelvük, hangzásuk, harmóniaviláguk két gyökeresen eltérő világ, és mégis, a Prokofjev-darab, ha áttételesen is, monumentalitásában és pátoszában félreérthetetlenül árulkodik Csajkovszkij hatásáról, és a két mű közötti párhuzamok is figyelemre méltók. Mindkét mű mélységesen „orosz”: Prokofjev nyersen, vadul és robusztusan az, Csajkovszkij áradóan, érzelmesen és melankolikusan. És mindkét darab elképesztő követelményeket támaszt a szólistával szemben (Prokofjev Másodikját még a nagy Prokofjev-előadók is alig tűzik műsorra, Csajkovszkij művéről pedig tudjuk, hogy a mű ajánlásának címzettje, Nyikolaj Rubinstein játszhatatlanként utasította vissza, ezért kellett Hans von Bülownak abszolválnia az ősbemutatót).

Zenekara élén Pappano minden színt és karaktert felszínre hoz a partitúrákból, Beatrice Rana pedig óriási felfedezés. Nem hideg virtuóz, mint Valentyina Liszica: az ő zongorázása, miközben szikrázóan bravúros és elképesztő teherbírású, csupa érzelem és indulat, csupa élet és tűz. Rana az olyan tigrisek rokona, mint a nála pár évvel idősebb Katia Buniatishvili vagy a két évtizeddel korábbi évjáratú Ingrid Fliter. És persze mindhárman egy nagy, közös előd, Martha Argerich köpönyegéből bújtak elő: ő volt az, aki hat évtizede mindörökre átértékeltette a világgal a „női zongorázás” fogalmát.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.