Lemez

Beatrice Rana: Prokofjev, Csajkovszkij

  • - csk -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Antonio Pappano komolyan veszi a fiatal tehetségek felkarolását. Csak a minap ismerhettük meg azt a lemezt, amelyen az olasz neve ellenére brit születésű, de Amerikában nevelkedett karmester a római Santa Cecilia Akadémia zenekarának élén a húsz­éves Jan Lisiecki partnere Schumann zenekari kíséretes zongoraműveiben, s máris itt egy újabb CD, melyen a huszonhárom esztendős olasz fenomén, Beatrice Rana játssza Pappano és zenekara társaságában Prokofjev 2. zongoraversenyét (g-moll, op. 16) és Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét (op. 23).

Maga a két mű társítása is rendkívül kreatív: zenei nyelvük, hangzásuk, harmóniaviláguk két gyökeresen eltérő világ, és mégis, a Prokofjev-darab, ha áttételesen is, monumentalitásában és pátoszában félreérthetetlenül árulkodik Csajkovszkij hatásáról, és a két mű közötti párhuzamok is figyelemre méltók. Mindkét mű mélységesen „orosz”: Prokofjev nyersen, vadul és robusztusan az, Csajkovszkij áradóan, érzelmesen és melankolikusan. És mindkét darab elképesztő követelményeket támaszt a szólistával szemben (Prokofjev Másodikját még a nagy Prokofjev-előadók is alig tűzik műsorra, Csajkovszkij művéről pedig tudjuk, hogy a mű ajánlásának címzettje, Nyikolaj Rubinstein játszhatatlanként utasította vissza, ezért kellett Hans von Bülownak abszolválnia az ősbemutatót).

Zenekara élén Pappano minden színt és karaktert felszínre hoz a partitúrákból, Beatrice Rana pedig óriási felfedezés. Nem hideg virtuóz, mint Valentyina Liszica: az ő zongorázása, miközben szikrázóan bravúros és elképesztő teherbírású, csupa érzelem és indulat, csupa élet és tűz. Rana az olyan tigrisek rokona, mint a nála pár évvel idősebb Katia Buniatishvili vagy a két évtizeddel korábbi évjáratú Ingrid Fliter. És persze mindhárman egy nagy, közös előd, Martha Argerich köpönyegéből bújtak elő: ő volt az, aki hat évtizede mindörökre átértékeltette a világgal a „női zongorázás” fogalmát.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.