Lemez

Beatrice Rana: Prokofjev, Csajkovszkij

  • - csk -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Antonio Pappano komolyan veszi a fiatal tehetségek felkarolását. Csak a minap ismerhettük meg azt a lemezt, amelyen az olasz neve ellenére brit születésű, de Amerikában nevelkedett karmester a római Santa Cecilia Akadémia zenekarának élén a húsz­éves Jan Lisiecki partnere Schumann zenekari kíséretes zongoraműveiben, s máris itt egy újabb CD, melyen a huszonhárom esztendős olasz fenomén, Beatrice Rana játssza Pappano és zenekara társaságában Prokofjev 2. zongoraversenyét (g-moll, op. 16) és Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét (op. 23).

Maga a két mű társítása is rendkívül kreatív: zenei nyelvük, hangzásuk, harmóniaviláguk két gyökeresen eltérő világ, és mégis, a Prokofjev-darab, ha áttételesen is, monumentalitásában és pátoszában félreérthetetlenül árulkodik Csajkovszkij hatásáról, és a két mű közötti párhuzamok is figyelemre méltók. Mindkét mű mélységesen „orosz”: Prokofjev nyersen, vadul és robusztusan az, Csajkovszkij áradóan, érzelmesen és melankolikusan. És mindkét darab elképesztő követelményeket támaszt a szólistával szemben (Prokofjev Másodikját még a nagy Prokofjev-előadók is alig tűzik műsorra, Csajkovszkij művéről pedig tudjuk, hogy a mű ajánlásának címzettje, Nyikolaj Rubinstein játszhatatlanként utasította vissza, ezért kellett Hans von Bülownak abszolválnia az ősbemutatót).

Zenekara élén Pappano minden színt és karaktert felszínre hoz a partitúrákból, Beatrice Rana pedig óriási felfedezés. Nem hideg virtuóz, mint Valentyina Liszica: az ő zongorázása, miközben szikrázóan bravúros és elképesztő teherbírású, csupa érzelem és indulat, csupa élet és tűz. Rana az olyan tigrisek rokona, mint a nála pár évvel idősebb Katia Buniatishvili vagy a két évtizeddel korábbi évjáratú Ingrid Fliter. És persze mindhárman egy nagy, közös előd, Martha Argerich köpönyegéből bújtak elő: ő volt az, aki hat évtizede mindörökre átértékeltette a világgal a „női zongorázás” fogalmát.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.