Lemez

Beatrice Rana: Prokofjev, Csajkovszkij

  • - csk -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Antonio Pappano komolyan veszi a fiatal tehetségek felkarolását. Csak a minap ismerhettük meg azt a lemezt, amelyen az olasz neve ellenére brit születésű, de Amerikában nevelkedett karmester a római Santa Cecilia Akadémia zenekarának élén a húsz­éves Jan Lisiecki partnere Schumann zenekari kíséretes zongoraműveiben, s máris itt egy újabb CD, melyen a huszonhárom esztendős olasz fenomén, Beatrice Rana játssza Pappano és zenekara társaságában Prokofjev 2. zongoraversenyét (g-moll, op. 16) és Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét (op. 23).

Maga a két mű társítása is rendkívül kreatív: zenei nyelvük, hangzásuk, harmóniaviláguk két gyökeresen eltérő világ, és mégis, a Prokofjev-darab, ha áttételesen is, monumentalitásában és pátoszában félreérthetetlenül árulkodik Csajkovszkij hatásáról, és a két mű közötti párhuzamok is figyelemre méltók. Mindkét mű mélységesen „orosz”: Prokofjev nyersen, vadul és robusztusan az, Csajkovszkij áradóan, érzelmesen és melankolikusan. És mindkét darab elképesztő követelményeket támaszt a szólistával szemben (Prokofjev Másodikját még a nagy Prokofjev-előadók is alig tűzik műsorra, Csajkovszkij művéről pedig tudjuk, hogy a mű ajánlásának címzettje, Nyikolaj Rubinstein játszhatatlanként utasította vissza, ezért kellett Hans von Bülownak abszolválnia az ősbemutatót).

Zenekara élén Pappano minden színt és karaktert felszínre hoz a partitúrákból, Beatrice Rana pedig óriási felfedezés. Nem hideg virtuóz, mint Valentyina Liszica: az ő zongorázása, miközben szikrázóan bravúros és elképesztő teherbírású, csupa érzelem és indulat, csupa élet és tűz. Rana az olyan tigrisek rokona, mint a nála pár évvel idősebb Katia Buniatishvili vagy a két évtizeddel korábbi évjáratú Ingrid Fliter. És persze mindhárman egy nagy, közös előd, Martha Argerich köpönyegéből bújtak elő: ő volt az, aki hat évtizede mindörökre átértékeltette a világgal a „női zongorázás” fogalmát.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.