Koncert

Ben Frost

  • - minek -
  • 2015. május 24.

Zene

Nem éppen könnyed, de nemes szórakozást ígért az Electrify elektronikus zenei sorozat legutóbbi estje: a fellépők egyike sem arról híres, hogy kompromisszumkészséget mutatna a kifejezőeszközök megválasztásában. A figyelemre méltó magyar produkció (Modeo) után a brit Vessel (azaz Sebastian Gainsborough) például szinte minden fényforrás mellőzésével, az éjsötét teremben bünteti a szépszámú publikumot. A fémes hangokat és kemény indusztriális hangulatot kultiváló Vessel programjáról sok mindent el lehet mondani, de azt végképp nem, hogy monoton volna: az alapvetően a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek ipari tánczenéjét idéző kompozí­ciók hol az önfeledt pszichedélia, hol a roncsolt dubtechno felé kanyarodnak. Néha már-már direkt tánczene szól, ami persze ismét csörömpölő zajfalba torkollik.

Az estet a legnagyobb név, az Izlandon élő és alkotó, amúgy ausztrál származású Ben Frost zárja: a színpadi és filmes kollaborációiról is ismert zenekészítő bónusz elidegenítő elemként idegesítően villogó stroboszkópokkal bombázza a hallgatóságát – igaz, többen kifejezetten élvezik, hogy egy idő után kockákat látnak tőle. Mindez tökéletesen beágyazódik Frost zenei világába, mely úgy idézi meg a techno gépies lüktetését, hogy rendre némi különös érzelmességet csempész az összefonódó darabokba (a csaknem trance-es szintifutamok iránti ironikus vonzódását le sem tagadhatná). Meg kell hagyni, remekül ért a hangulat fokozásához, a forró hangulatú publikum pedig szinte issza keze munkáját, legyen szó majdnem klasszikus négynegyedes veretésről vagy egy farkasember-család csendespihenőjét megidéző állati morgásokról. S nem is oly kegyetlen, hogy a csúcsponton hagyja abba: a végén röpke ráadás gyanánt szépen lehoz mindenkit maga teremtette, sokrétegűen futurista világából a földre – a lecke tanulságosnak bizonyul, és elkísér a bárpultig, sőt még azon is túl.

 

Trafó, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.