Koncert

Ben Frost

  • - minek -
  • 2015. május 24.

Zene

Nem éppen könnyed, de nemes szórakozást ígért az Electrify elektronikus zenei sorozat legutóbbi estje: a fellépők egyike sem arról híres, hogy kompromisszumkészséget mutatna a kifejezőeszközök megválasztásában. A figyelemre méltó magyar produkció (Modeo) után a brit Vessel (azaz Sebastian Gainsborough) például szinte minden fényforrás mellőzésével, az éjsötét teremben bünteti a szépszámú publikumot. A fémes hangokat és kemény indusztriális hangulatot kultiváló Vessel programjáról sok mindent el lehet mondani, de azt végképp nem, hogy monoton volna: az alapvetően a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek ipari tánczenéjét idéző kompozí­ciók hol az önfeledt pszichedélia, hol a roncsolt dubtechno felé kanyarodnak. Néha már-már direkt tánczene szól, ami persze ismét csörömpölő zajfalba torkollik.

Az estet a legnagyobb név, az Izlandon élő és alkotó, amúgy ausztrál származású Ben Frost zárja: a színpadi és filmes kollaborációiról is ismert zenekészítő bónusz elidegenítő elemként idegesítően villogó stroboszkópokkal bombázza a hallgatóságát – igaz, többen kifejezetten élvezik, hogy egy idő után kockákat látnak tőle. Mindez tökéletesen beágyazódik Frost zenei világába, mely úgy idézi meg a techno gépies lüktetését, hogy rendre némi különös érzelmességet csempész az összefonódó darabokba (a csaknem trance-es szintifutamok iránti ironikus vonzódását le sem tagadhatná). Meg kell hagyni, remekül ért a hangulat fokozásához, a forró hangulatú publikum pedig szinte issza keze munkáját, legyen szó majdnem klasszikus négynegyedes veretésről vagy egy farkasember-család csendespihenőjét megidéző állati morgásokról. S nem is oly kegyetlen, hogy a csúcsponton hagyja abba: a végén röpke ráadás gyanánt szépen lehoz mindenkit maga teremtette, sokrétegűen futurista világából a földre – a lecke tanulságosnak bizonyul, és elkísér a bárpultig, sőt még azon is túl.

 

Trafó, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.