Koncert

Ben Frost

  • - minek -
  • 2015. május 24.

Zene

Nem éppen könnyed, de nemes szórakozást ígért az Electrify elektronikus zenei sorozat legutóbbi estje: a fellépők egyike sem arról híres, hogy kompromisszumkészséget mutatna a kifejezőeszközök megválasztásában. A figyelemre méltó magyar produkció (Modeo) után a brit Vessel (azaz Sebastian Gainsborough) például szinte minden fényforrás mellőzésével, az éjsötét teremben bünteti a szépszámú publikumot. A fémes hangokat és kemény indusztriális hangulatot kultiváló Vessel programjáról sok mindent el lehet mondani, de azt végképp nem, hogy monoton volna: az alapvetően a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek ipari tánczenéjét idéző kompozí­ciók hol az önfeledt pszichedélia, hol a roncsolt dubtechno felé kanyarodnak. Néha már-már direkt tánczene szól, ami persze ismét csörömpölő zajfalba torkollik.

Az estet a legnagyobb név, az Izlandon élő és alkotó, amúgy ausztrál származású Ben Frost zárja: a színpadi és filmes kollaborációiról is ismert zenekészítő bónusz elidegenítő elemként idegesítően villogó stroboszkópokkal bombázza a hallgatóságát – igaz, többen kifejezetten élvezik, hogy egy idő után kockákat látnak tőle. Mindez tökéletesen beágyazódik Frost zenei világába, mely úgy idézi meg a techno gépies lüktetését, hogy rendre némi különös érzelmességet csempész az összefonódó darabokba (a csaknem trance-es szintifutamok iránti ironikus vonzódását le sem tagadhatná). Meg kell hagyni, remekül ért a hangulat fokozásához, a forró hangulatú publikum pedig szinte issza keze munkáját, legyen szó majdnem klasszikus négynegyedes veretésről vagy egy farkasember-család csendespihenőjét megidéző állati morgásokról. S nem is oly kegyetlen, hogy a csúcsponton hagyja abba: a végén röpke ráadás gyanánt szépen lehoz mindenkit maga teremtette, sokrétegűen futurista világából a földre – a lecke tanulságosnak bizonyul, és elkísér a bárpultig, sőt még azon is túl.

 

Trafó, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”