Lemez

Waxahatchee: Ivy Tripp

  • Lang Ádám
  • 2015. május 24.

Zene

Katie Crutchfield már évek óta az amerikai indie-folk színtér részese volt P.S. Eliot nevű és egyéb zenekaraival, amikor egy szüleinél töltött héten összedobott egy akusztikus hálószobalemezt Waxahatchee néven. A 2012-ben megjelent American Weekend Liz Phair-i ihletésű, bensőséges dalai hamar megtalálták az erre fogékony közönséget, majd a kísérőzenekarral felvett 2013-as Cerulean Salt már az indie-színtér élbolyába repítette az énekesnőt.

Az ismét zenekarral, de még mindig szigorúan otthon felvett új lemez, az Ivy Tripp a megkezdett ösvényen halad tovább. Míg az előző lemez a felcseperedés buktatóit taglalta, a mostani inkább a felnőttkor kilátástalanságáról szól, zeneileg pedig folytatódik rajta a 90-es évek újrafelfedezése. A folkos témák mellé egyre erősebben jönnek be az alt-rockos, emós hangulatok (Under A Rock), sőt a lemez egyik legerősebb számában, a Poisonben hősnőnk már a shoegaze-ig is eljut. Közben a The Dirt egy Vaselines-féle folk-punk téma is lehetne, a björkös hangon énekelt Air tulajdonképpen egy Sugarcubes-ballada, a „<”-be pedig egy dzsesszesen kaotikus betét is jutott. Ezek mellett azonban még mindig fontos szerepük van az egy szál gitárral vagy olcsó szintivel felvett számoknak, mint amilyen mondjuk a Breathless lassú felszabadulása, a Stale By Noon casio-balladája vagy az egyszerű gitártémára felhúzott Blue. Az összes közül azonban a Summer Of Love a leginkább szívbemarkoló – azzal a fatörzsbe véshető sorral, hogy „The summer of love is a photo of us”.

Merge, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.