Lemez

Benee: Hey U X

  • - minek -
  • 2020. november 19.

Zene

A lassan végtelennek tűnő vírusszezon egyik viharos slágere lett az alig 20 éves, kétségtelenül egyéni hangú új-zélandi dalszerző-énekesnő még tavaly ősszel kijött szerzeménye. A szakítás utáni helyzetjelentésnek készült, kedvesen bolond Supalonely (a rokonlélek Gus Dapperton vokáljával) az új helyzetben átértelmeződve váratlan hisztériát idézett elő, és hírességek versengtek, ki tud ütősebb rövid táncvideót készíteni a TikTok-ra. A többek között Elton John által is az egekbe dicsért ifjú tehetség joggal érezhette úgy, hogy érdemes felülni a dal sikerének hullámára, és az eredmény azt igazolja, hogy (sztárvendégei segítségével) képes egy egész estés produkciót is összerakni. Persze megy neki egyedül is, a kissé abszurd szövegű Snail mellett olyan kis remeklések bizonyítják ezt, mint az albumnyitó indiepop blokk (Happen to Me, Same Effect), a mélyen funky Kool vagy az If I Get to Meet You gyors ritmusú tánczenéje. Sok gond a duettekkel sincs, például a Grimes breakbeat ütemeivel és bájteli énekhangjával kiteljesedő Sheesh egy kora 90-es hangulatú rave sláger, bár Benee autotune által kilapított vokálja szinte felismerhetetlen. A hasonló mértékben eltúlzott hangmanipulációnak esik áldozatul a Lily Allennel közös Plain, amit sokban ment Flo Milli reppelése. De az is igaz, hogy ha valami irritálná a befogadót, akkor a következő pillanatban helyrebillenti egy csábító harmónia, mivel abban nincs hiány ezen a végeredményben ígéretes bemutatkozó lemezen.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.