Lemez

Benjamin Beilman: Spectrum

  • - csk -
  • 2016. október 1.

Zene

Fiatal művésznek megbocsátja az ember az olyan heterogén hanglemezműsort, amilyen a Spectrum című Warner Classics-albumé. Egy fiatal muzsikus sok mindent meg akar mutatni magából, és ehhez sokféle szerző kell. Márpedig Benjamin Beilman fiatal előadó, ha nem is pályakezdő. A washingtoni születésű, huszonhat éves hegedűs megnyert már egy-két versenyt (de egyet sem az igazán fontosak közül), tanult Chicagóban, a nagynevű philadelphiai Curtis Institute-ban és Németországban, a hasonlóan nagynevű Kronberg Akadémián (itt nem akármilyen mestere volt: Christian Tetzlaff), de eddig csak egy lemeze jelent meg, ez a mostani a második, egyúttal az első a Warnernél, amelynek újonnan szerződtetett művésze. Magyarországon még nem járt, sőt megkockáztatható, hogy nem is igen ismeri őt az itteni közönség.

A Spectrum Schubert, Janáček, Stravinsky és Fritz Kreisler egy-egy művét tartalmazza. Ám a lemez végére sem derül ki, mi kapcsolja össze a hegedűs és vele egykorú, állandó partnere, a dél-koreai Yekwon Sunwoo szerint az A-dúr Grand Duót (D 574), a Szonátát, a Divertimentót és a Bécsi rapszódiát. Azt mindenesetre megállapíthatjuk, hogy Beilman mindegyik darabban mutatósan és igen határozott, olykor rámenős karakterizálással hegedül, de játéka nem olyan letisztult, mint Baráti Kristófé, és nem is olyan szuggesztív és személyes, mint Vilde Frangé. Inkább némi modorosság érhető tetten nála, ezt jelzik a Schubert-duó glissandós fekvésváltásai és a Janáček-szonáta kissé kimódoltan hirtelen „modern” gesztusai. Stravinsky Divertimentójában már felszabadultabbnak éreztem játékát, a Kreisler-rapszódia pedig lehengerlően energikusnak mutatja. A számok sorában előrehaladva tehát egyre jobbak a lemez produkciói. Arra a kérdésre, hogy lesz-e Benjamin Beilmanból egyszer nagy művész, a kritikus egyelőre aligha felelhet. Talán igen, talán nem.

Warner Classics, 2016


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.