Lemez

Berúgás, kilégzés

  • Soós Tamás
  • 2014. május 30.

Zene

A szokásos csúszással, de hozzánk is elért a klaszszikus rock reneszánsza. A fiatal zenekarok a tradicionális gitárzenékből formázzák meg saját arcukat, mégis új csapásokat vágnak a magyar rockzenében.

ASPHALT HORSEMEN: ASPHALT HORSEME Honosításban mindig is élen járt a honi rockzene: a NWOBHM vagy a Europe-féle slágerrock határon átcsempészett fogásait a bandák anno szívesen adták el egyszerű címváltoztatással az itthoni közönségnek. Amerika egyik leghangulatosabb vívmányát, a southern rockot nem hozták az átkosba, de még a rendszerváltás után is több mint két évtizedet kellett várni, mire pár gödöllői flasztercowboy elkészítette az első magyar southern rock lemezt. Az Asphalt Horsemen minden ízében kortárs megszólalású korongot hozott össze: a dalok nem is annyira a Lynyrd Skynyrd blues-rockos sztrádahimnuszaihoz, hanem az olyan modern southern/hard rock csapatok munkáihoz vonják közel magukat, mint a Black Stone Cherry. Szolnoki Bertold nemzetközi színvonalú hangzása szolgáltat igazságot a zsáner minden mocskos kis trükkjét bevető albumnak, amelyen a dörgő gitár és a Whitesnake tribute-ból ismert Lőrincz Károly öblös, érces hangja dominál. A hangszerelés is autentikus, Ligeti Zoltán a dorombjátékát, Ferenczi György herfliszólóit (és Ford Mustangjának motorbőgését), Danny Trejo pedig egy filmrészletét kölcsönzi az aszfaltbetyároknak. Műfajújító törekvések viszont csak a második körben várhatók. (MG Records, 2014)

 

 

 

 

IVAN & THE PARAZOL: MODE BIZARRE A Parazol már nemcsak importál, de kombinál is: a Stones, a Doors és a korai garázszenék vadóc vonalához illeszti a The White Stripes vagy az Arctic Monkeys táncoltatós ritmusait. Ivánék sikeréhez persze az is kellett, hogy itthon nemcsak le-, de ki is fusson az indie-rock-hullám, és a fiatalság kapható legyen a nyersebb, adrenalintól csatakos rock and rollra. Balla Máté játékán szerencsére nemcsak a fél évszázados lemezek, hanem például az AM hatása is nyomot hagyott: gitárhangzása kellően bekoszolja a csúcspontjait tűnődő szabadságslágerekből összefűző albumot. A Mode Bizarre tehát tipikus második lemez, annak minden kötelező érettségével, fejbiccentő tempók mellett a hangulatra pakolt hangsúlyával. Echte slágerből is több kerül, mint a debütön, bár az üresjáratokat még mindig nem sikerült teljesen eltakarítani. A Deep Purple-nek is nyitó Parazol viszont így is, úgy is feltartóztathatatlan: nemcsak az austini SXSW-nek, de az idei Sziget Fesztiválnak is ők szolgáltatják a betétzenéjét. A retró, úgy tűnik, mégsem káromkodás. (Gold Record Music, 2014)

 

 

 

 

JUNKIE JACK FLASH: AZ ÉLVEZETNEK FEJJEL Rolling Stones-dalcímből származtatott név alatt ír saját számokat az egykori Tankcsapda tribute banda - ennél kevesebbért is jár a lemondó legyintés, pedig a pécsi srácok már első lemezükön messzebbre pengették magukat Lukács Laciéktól, mint a magyar rockzenét uraló Depresszió-Road-tengely a komplett életművében. A Stones pőrére nyesett rock and rolljától viszont nem léptek el, és ez így is van jól: a JJF a maximumot hozza ki ebből a lezser ősrockos stílusból. Szénás-Máthé Nándor részeg delíriumából felverve is keni a blues-rock gitározás alfajait, Pető Szabolcs pedig ittasan rekedt hangon hányja fel az "iszunk, szívunk, sohasem alszunk" életmód hangulatát. Fíling, bugi, stenk - az r 'n' r szakzsargon minden hívószava illik az albumra, de kétségtelen, hogy a Flash rockzenéje még túl mélyre ágyazza magát a klasszikus tradíciókba, és elviselné az egyénibb hangütést. Az élvezetnek fejjel viszont van annyira dögös, hogy még a néha előkerülő szaxofon sem tudja kompromittálni. A zenekar meg is nyerte az R33 talentumkutatóját - ennek jutalmaként vehették fel a lemezt. Tanulság: aki tényleg tehetséget keres, az talál - még Magyarországon is. (Szerzői kiadás, 2014)

 

 

 

 

TURBO: PENTAGRAM Tehetségért a Turbónál nem is kell messzebb tekinteni: a Lost Measure a 21. század egyik legizgalmasabb magyar rocklemeze volt. Az a korong a Mars Volta és a Coheed and Cambria nevével fémjelzett nu-prog hazai üdvöskéjének mutatta a bandát: a klasszikus hard rockot modern alapokra helyező, tekervényes progresszív dalok, a Jon Anderson (Yes) kozmoszba szökkenő magasai után küldött refrének és persze az ordas nagy rockslágerek dominálták. Mintha Bixler-Zavaláék Jimmy Page-dzsel álltak volna össze egy jam sessionre - a Pentagram pedig most olyan, mintha az Ozric Tentacles is beszállt volna a buliba. Felbugyborékoló, űrhangulatú billentyűk, elektronikus effektek és Tanka Balázs andalító éneke: az új lemezen zenéjének pszichedelikus dimenzióit fedezi fel a Turbo. Eltűnt a Vol.1 gondtalanabb hangvétele, a Pentagram egyes dalait porhanyósan finom fájdalom rágja belülről, amit aztán az éteri nyugodtságú Exhaler söpör ki a lemezről. Nem karriert, hanem életművet épít a zenekar, amely az elmúlt három év nehézségeit szűrte át letisztultabb, egyszerűbb, de kellően lassan érő dalaiba. Katartikus kiteljesedés helyett inkább visszafojtott a hangulat, a végeredmény mégis fülbe szökken: a mindenkori énkeresés és felnövés melankóliája villan meg a Turbo sajátos zenéjének tükrében. (Mamazone, 2014)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."