Lemez

Berúgás, kilégzés

  • Soós Tamás
  • 2014. május 30.

Zene

A szokásos csúszással, de hozzánk is elért a klaszszikus rock reneszánsza. A fiatal zenekarok a tradicionális gitárzenékből formázzák meg saját arcukat, mégis új csapásokat vágnak a magyar rockzenében.

ASPHALT HORSEMEN: ASPHALT HORSEME Honosításban mindig is élen járt a honi rockzene: a NWOBHM vagy a Europe-féle slágerrock határon átcsempészett fogásait a bandák anno szívesen adták el egyszerű címváltoztatással az itthoni közönségnek. Amerika egyik leghangulatosabb vívmányát, a southern rockot nem hozták az átkosba, de még a rendszerváltás után is több mint két évtizedet kellett várni, mire pár gödöllői flasztercowboy elkészítette az első magyar southern rock lemezt. Az Asphalt Horsemen minden ízében kortárs megszólalású korongot hozott össze: a dalok nem is annyira a Lynyrd Skynyrd blues-rockos sztrádahimnuszaihoz, hanem az olyan modern southern/hard rock csapatok munkáihoz vonják közel magukat, mint a Black Stone Cherry. Szolnoki Bertold nemzetközi színvonalú hangzása szolgáltat igazságot a zsáner minden mocskos kis trükkjét bevető albumnak, amelyen a dörgő gitár és a Whitesnake tribute-ból ismert Lőrincz Károly öblös, érces hangja dominál. A hangszerelés is autentikus, Ligeti Zoltán a dorombjátékát, Ferenczi György herfliszólóit (és Ford Mustangjának motorbőgését), Danny Trejo pedig egy filmrészletét kölcsönzi az aszfaltbetyároknak. Műfajújító törekvések viszont csak a második körben várhatók. (MG Records, 2014)

 

 

 

 

IVAN & THE PARAZOL: MODE BIZARRE A Parazol már nemcsak importál, de kombinál is: a Stones, a Doors és a korai garázszenék vadóc vonalához illeszti a The White Stripes vagy az Arctic Monkeys táncoltatós ritmusait. Ivánék sikeréhez persze az is kellett, hogy itthon nemcsak le-, de ki is fusson az indie-rock-hullám, és a fiatalság kapható legyen a nyersebb, adrenalintól csatakos rock and rollra. Balla Máté játékán szerencsére nemcsak a fél évszázados lemezek, hanem például az AM hatása is nyomot hagyott: gitárhangzása kellően bekoszolja a csúcspontjait tűnődő szabadságslágerekből összefűző albumot. A Mode Bizarre tehát tipikus második lemez, annak minden kötelező érettségével, fejbiccentő tempók mellett a hangulatra pakolt hangsúlyával. Echte slágerből is több kerül, mint a debütön, bár az üresjáratokat még mindig nem sikerült teljesen eltakarítani. A Deep Purple-nek is nyitó Parazol viszont így is, úgy is feltartóztathatatlan: nemcsak az austini SXSW-nek, de az idei Sziget Fesztiválnak is ők szolgáltatják a betétzenéjét. A retró, úgy tűnik, mégsem káromkodás. (Gold Record Music, 2014)

 

 

 

 

JUNKIE JACK FLASH: AZ ÉLVEZETNEK FEJJEL Rolling Stones-dalcímből származtatott név alatt ír saját számokat az egykori Tankcsapda tribute banda - ennél kevesebbért is jár a lemondó legyintés, pedig a pécsi srácok már első lemezükön messzebbre pengették magukat Lukács Laciéktól, mint a magyar rockzenét uraló Depresszió-Road-tengely a komplett életművében. A Stones pőrére nyesett rock and rolljától viszont nem léptek el, és ez így is van jól: a JJF a maximumot hozza ki ebből a lezser ősrockos stílusból. Szénás-Máthé Nándor részeg delíriumából felverve is keni a blues-rock gitározás alfajait, Pető Szabolcs pedig ittasan rekedt hangon hányja fel az "iszunk, szívunk, sohasem alszunk" életmód hangulatát. Fíling, bugi, stenk - az r 'n' r szakzsargon minden hívószava illik az albumra, de kétségtelen, hogy a Flash rockzenéje még túl mélyre ágyazza magát a klasszikus tradíciókba, és elviselné az egyénibb hangütést. Az élvezetnek fejjel viszont van annyira dögös, hogy még a néha előkerülő szaxofon sem tudja kompromittálni. A zenekar meg is nyerte az R33 talentumkutatóját - ennek jutalmaként vehették fel a lemezt. Tanulság: aki tényleg tehetséget keres, az talál - még Magyarországon is. (Szerzői kiadás, 2014)

 

 

 

 

TURBO: PENTAGRAM Tehetségért a Turbónál nem is kell messzebb tekinteni: a Lost Measure a 21. század egyik legizgalmasabb magyar rocklemeze volt. Az a korong a Mars Volta és a Coheed and Cambria nevével fémjelzett nu-prog hazai üdvöskéjének mutatta a bandát: a klasszikus hard rockot modern alapokra helyező, tekervényes progresszív dalok, a Jon Anderson (Yes) kozmoszba szökkenő magasai után küldött refrének és persze az ordas nagy rockslágerek dominálták. Mintha Bixler-Zavaláék Jimmy Page-dzsel álltak volna össze egy jam sessionre - a Pentagram pedig most olyan, mintha az Ozric Tentacles is beszállt volna a buliba. Felbugyborékoló, űrhangulatú billentyűk, elektronikus effektek és Tanka Balázs andalító éneke: az új lemezen zenéjének pszichedelikus dimenzióit fedezi fel a Turbo. Eltűnt a Vol.1 gondtalanabb hangvétele, a Pentagram egyes dalait porhanyósan finom fájdalom rágja belülről, amit aztán az éteri nyugodtságú Exhaler söpör ki a lemezről. Nem karriert, hanem életművet épít a zenekar, amely az elmúlt három év nehézségeit szűrte át letisztultabb, egyszerűbb, de kellően lassan érő dalaiba. Katartikus kiteljesedés helyett inkább visszafojtott a hangulat, a végeredmény mégis fülbe szökken: a mindenkori énkeresés és felnövés melankóliája villan meg a Turbo sajátos zenéjének tükrében. (Mamazone, 2014)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.