Lemez

Beth Hart: Fire on the Floor

  • Soós Tamás
  • 2016. december 3.

Zene

Tehetségkutató műsorok PR-osait dobná csak fel Beth Hart élettörténete, akik a tehetség mellé bulvárújságban kiteregethető drámát is követelnek. Beth-t csodagyereknek hitték, aki négyévesen Bee­tho­­­vent zongorázott, 15 évesen Los Angelest ostromolta szerzeményei­vel, de szülei válását és AIDS-es nővére halálát soha nem tudta kiheverni. Tizenévesen már ivott, drogozott, de fájdalmát nemcsak hitellel, hanem óriási – Janis Joplint, Billie Holidayt, Etta Jamest megidéző – hanggal adta elő. A hiperaktív önpusztítást majdnem öngyilkosságig folytatta, a szakadék széléről egykori roadja és mostani férje rántotta vissza. Sokáig diagnosztizálatlan bipoláris zavarára a nagykiadós szerződése ugyan ráment, de a karrierje nem: az utóbbi években elegáns bluesdívaként találta fel magát újra, és Joe Bonamassával adott ki remek coveralbumokat.

Az igazán nagy dobást, a mesterművet most, a Fire on the Floorral készítette el, amellyel végre elementáris erejű hangját is utolérte. Beth ugyanis jobb énekes, mint dalszerző: sokáig akkor volt klasszis, mikor klasszikust énekelt. De erre a lemezre olyan finomságokat rejtett még a legutolsó dobseprűzésbe is, és olyan szépen fogta-fonta egybe a hol a szexi szving, hol a lennoni líra, hol meg a soulpopos sláger és a borult blues felé kanyargó stílusát, hogy minden arcát egy-egy tökéletességig csiszolt dalban villantotta fel. Mint csecsemő a csörgőjének, úgy örülhetünk ennek a sokszínű, gömbölyű lemeznek, amit bárhányszor elővehetünk, megunni úgysem lehet.

Provogue, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.