mi a kotta?

A kukoricacső

  • mi a kotta
  • 2016. december 3.

Zene

„Reszkess, király, reszkess, mihelyt akarom, / mint éji vihar lesodor haragom. / És viperaszívű tanácsosaid! / Agg trónusod ingatag oszlopait / mint farkas a’ kölyköt a’ földre csapom / és nyelvök kiszakasztva, ebeknek adom…” Így dühöng István királyfi, vagyis a leendő II. István a saját apja, azaz Könyves Kálmán ellen, miután az megtagadja tőle az engedélyt, hogy feleségül vehesse kedvesét, a szép Bátori Máriát, aki már két gyermeket szült neki. No, nem a valóságban, hanem Erkel Ferenc első operájában, melyet Dugonics András 1794-es „szomorú történetéből” költött számára Egressy Béni. A Bátori Mária, melynek 1840. augusztus 8-i bemutatójától fogva nevezték Nemzeti Színháznak a Pesti Magyar Színházat, most vasárnap este koncertszerű előadásban kerül majd elénk: Kolonits Klárával a címszerepben, míg Könyves Kálmán szólamát Palerdi András, a majdani II. Istvánét pedig László Boldizsár fogja énekelni (Erkel Színház, november 6., fél nyolc).

A különlegesség felfedezésének és a zene messzi múltjába való bebocsáttatásnak az érzése szombat este is elfoghat minket, már amennyiben Bali Jánosék tematikus koncertjét választjuk (BMC, november 5., fél nyolc). Itt ugyanis Johannes Ockeghem (vagy másként Okeghem, Ogkegum, Okchem, Hocquegam, Ockegham) XV. századi Requiemjével indul az A:N:S, a Classicus Quartet és az EllenPont együttes közös programja, amely azután egy hazai ősbemutatóba torkollik majd, első ízben megszólaltatva Csapó Gyula Requiemjét.

Egyebekben türelmetlenül várjuk Jevgenyij Koroljovot, aki csütörtökön érkezik meg hozzánk, hogy eljátssza körünkben a Das wohltemperierte Klavier első kötetét (Zeneakadémia, november 10., fél nyolc). Izgalmas zongoraest persze már napokkal korábban is ígérkezik ugyanitt, hiszen Farkas Gábor koncertjén Händel és Schumann lesz műsoron, valamint egy Bach-chaconne is felhangzik majd, méghozzá a 150 éve született Ferruccio Busoni átiratában (Zeneakadémia, november 5., fél nyolc).

A barokk zenében átlényegülő spanyol táncforma után következzék az argentin tangó, mely tánc történetének vasárnap este szentelnek majd egy teljes programot a Zeneakadémián (november 6., fél nyolc). „…egy alapvető kérdésben mégiscsak egyetértettek a beszélgetőtársaim: abban, hogy a bordélyokban keletkezett a tangó. (A keletkezés idejét is hasonlóan jelölték meg: egyikük sem mondott 1880-nál korábbi, se 1890-nél későbbi időpontot.) Emellett szól – drágaságánál fogva – a zenekarok eredeti hangszerkészlete: zongora, fuvola, hegedű, később pedig harmonika; egyben ez a bizonyíték rá, hogy nem keletkezhetett a tangó a külvárosokban, ahol – s ezt mindenki tudja – mindig is megelégedtek a hathúrú gitárral. További érvekben sincs hiány: a tánc erotikus jellegű, egy-egy cím nyilvánvalóan kétértelmű – El choclo (A kukoricacső), El fierrazo (A döfés) –, amint az a szokás is ismert – gyerekfejjel magam is láttam Palermóban, később pedig Chacaritában és Boedóban –, hogy az utcasarkokon a férfiak egymással tangóztak, mert nem akadt helybeli nő, aki hajlandó lett volna egy ilyen erkölcstelen táncot járni.” Borges így írt e témáról, mi pedig vasárnap este Astor Piazzolla műveivel ünnepelhetjük majd ezt az igencsak mélyről indult műfajt.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.