Bevezetés az anatómiába - Nemes Z. Márió: Alkalmi magyarázatok a húsról (könyv)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. április 5.

Zene

A fülszöveget író Marno János nagy bizalommal van a fiatal, elsőkötetes költő iránt, amikor azt írja, hogy "ennek a költészetnek egészen perdöntő következményei lesznek a mára egészen elhangulatiasodott honi lírában".

A fülszöveget író Marno János nagy bizalommal van a fiatal, elsőkötetes költő iránt, amikor azt írja, hogy "ennek a költészetnek egészen perdöntő következményei lesznek a mára egészen elhangulatiasodott honi lírában".

Persze a fülszövegek már csak ilyenek. Nagy bizalommal vannak hordozófelületük iránt. Szóval csak lassan a testtel, int minket óvatosságra a fülszövegiparon szocializálódott belső hang. De föléígér-e Marno?

A nem is annyira tégla-, mint inkább hússzínű borítón Kapitány Eszter festménye látható, amely számunkra az Amikor összenéz című verssel összeolvasva nyerte el értelmét: "rád rontok a fürdőben / majd arra kérlek hogy / maszturbálhassak / amíg itt vagy / megbőgetlek / amíg még tudlak". Hát igen, Nemes Z. Márió szövegeiben nincs mellébeszélés, kíméletlenül őszinte, megdöbbentően pontos versek ezek. Persze találunk a kötetkében kevésbé sikerült darabokat is (Mint egy bojler, Birtokon belül), de ezek nem számosak; sőt, ahogy kissé bizalmatlanul, oldalazva közelítünk a versekhez, egyre inkább hajlamosak vagyunk hinni Marnónak.

Egy magányos beszélő szólal meg itt, aki csupán a teste által létezik. Nemes Z. újszerűsége abban (is) áll, hogy szerencsésen sikerült távolságot tartania az elégikus hangvételtől, de az iróniától is, mégpedig úgy, hogy egészen a végletekig fokozta azt. Szélsőséges, hátborzongató irónia ez, amelynek sajátos jellemzője a morbiditásba hajló, önironikus fekete humor: "A csigákat szedegetem az erdőben, látom a buszt ahogy indexel. Most érkezik Judit haza. Nem csinálok vacsorát, mert nem lakom vele." (Szabályos közlekedés) Vagy: "Végül újabb beszélgetést kezdeményezek / az életközösség fenntartásáról, / bár azt hiszem, most is csak / leegyszerűsítek majd mindent." (Életkörülmények)

A kötetcím ellenére (Alkalmi magyarázatok a húsról) Nemes Z. azon kevés lírikus egyike, akinek sikerült bebizonyítania, hogy van élet Petrin túl is. De felülírja Szabó Lőrincet, Pilinszkyt és József Attilát is: "már régóta nem gondolok / a mamára / mihez kezdjek / ennyi múlt idővel" (Anyás vers C.-nek). A "szeretném, ha szeretnének" panaszát közhelyek nélkül sikerült újraírnia: "Az éjszakai buszon sok a rokkant. Mindegyiknek hiányzik valamije. Szeretnék a valamijük lenni, de nem lehetek jó barát." (Szabályos közlekedés) Vagy a kötet talán legfontosabb, már idézett Anyás vers C.-nek című darabjában: "legyél büszke rám / valaki legyen / büszke rám".

A családhoz, szülőkhöz való viszonyt és képletesen az eredettel, a (költői) hagyománnyal fenntartott kapcsolatot tematizálja, amikor öntudatosan lemond a tradícióról, amelyből vétetett: "Most nem rángatom elő a családomat: magamból dolgozom." (Az afrikai síkságok növényevői) Egyben feltárja az e viszonyrendszereken belüli kommunikáció nehézségeit, sokszor lehetetlenségeit is: "Apám arcán mozognak a foltok, miközben dolgozik. Ez a bontópad - mondja. Most pajtáskodunk." (Apám marhát eszik)

Végig ezen a töredezett hangon szól az Alkalmi magyarázatok... Hozott anyagból, kevés eszközzel dolgozik, jelzőket alig használ, és azok is szikárak, negatív hangolásúak: fekete terület, száraz fény, torz hús, negatív hordalék.

A kötet beszélőjének félelme egyfajta agorafóbia, amelynek tárgya kizárólag többes számban létezik. De kitől fél? Kik azok az ők? Eligazítást nem kapunk. És ettől hátborzongató az egész: "Ma megjönnek a vonattal a tisztek, és betanítanak minden gyereket" (Aztán kutyákat rajzolok), "érzem hogy a konyha / mögött vannak / de nem jönnek ki / csak kopognak / mint akik bizarrok" (Követési sebesség). Ugyanez a félelem jellemzi a kapcsolatverseket is, amikor a másik is többes számba kerül: "Ezt a Judit-dolgot le / kéne zárni. / Mint a cseppfertőzés. Olyanok." (Alkalmi magyarázatok a húsról)

A narrátor elidegenedik saját testétől, Nemes Z. pedig bebizonyítja, hogy mindent le lehet írni a testek egymáshoz való viszonyával. A húst beszélteti, ami leválik az énről, "amikor a kiterjedés / csak mutáció" (A margón). Arra kérdez rá, hogy "milyen viszonyban / lehet az ember / a saját anyagával" (Anyás vers C.-nek), míg végül arra jut, hogy "a test boríték" (Tanuljuk meg).

Költőnk úgy képes érzékeltetni egy kapcsolat kilátástalanságát, hogy közben a szeme mindvégig száraz marad: "anyám megtalálja / a gyantádat a földön / ekkor már napok óta / másnak gyantázod magad" (A margón). Vagy a már többször említett versben: "olyan kezet / teszek a kilincsre / ami ráillik / a te csuklódra is" (Anyás vers C.-nek).

Egészen egyedülálló ez a póz nélküli, szűkszavú, nagyon intenzív kapcsolati líra, amelyben olyan szép, elkeserítő sorokkal találkozhatunk, mint ez: "még ha másnak tanulsz is meg / főzni / én akkor is azt fogom / enni" (A férfiak között).

A fülszöveg most nem hazudott. Súlyos kis kötet ez.

József Attila Kör-L'Harmattan Kiadó, Budapest, 2006, 55 oldal, 1200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.