Bevezetés az anatómiába - Nemes Z. Márió: Alkalmi magyarázatok a húsról (könyv)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. április 5.

Zene

A fülszöveget író Marno János nagy bizalommal van a fiatal, elsőkötetes költő iránt, amikor azt írja, hogy "ennek a költészetnek egészen perdöntő következményei lesznek a mára egészen elhangulatiasodott honi lírában".

A fülszöveget író Marno János nagy bizalommal van a fiatal, elsőkötetes költő iránt, amikor azt írja, hogy "ennek a költészetnek egészen perdöntő következményei lesznek a mára egészen elhangulatiasodott honi lírában".

Persze a fülszövegek már csak ilyenek. Nagy bizalommal vannak hordozófelületük iránt. Szóval csak lassan a testtel, int minket óvatosságra a fülszövegiparon szocializálódott belső hang. De föléígér-e Marno?

A nem is annyira tégla-, mint inkább hússzínű borítón Kapitány Eszter festménye látható, amely számunkra az Amikor összenéz című verssel összeolvasva nyerte el értelmét: "rád rontok a fürdőben / majd arra kérlek hogy / maszturbálhassak / amíg itt vagy / megbőgetlek / amíg még tudlak". Hát igen, Nemes Z. Márió szövegeiben nincs mellébeszélés, kíméletlenül őszinte, megdöbbentően pontos versek ezek. Persze találunk a kötetkében kevésbé sikerült darabokat is (Mint egy bojler, Birtokon belül), de ezek nem számosak; sőt, ahogy kissé bizalmatlanul, oldalazva közelítünk a versekhez, egyre inkább hajlamosak vagyunk hinni Marnónak.

Egy magányos beszélő szólal meg itt, aki csupán a teste által létezik. Nemes Z. újszerűsége abban (is) áll, hogy szerencsésen sikerült távolságot tartania az elégikus hangvételtől, de az iróniától is, mégpedig úgy, hogy egészen a végletekig fokozta azt. Szélsőséges, hátborzongató irónia ez, amelynek sajátos jellemzője a morbiditásba hajló, önironikus fekete humor: "A csigákat szedegetem az erdőben, látom a buszt ahogy indexel. Most érkezik Judit haza. Nem csinálok vacsorát, mert nem lakom vele." (Szabályos közlekedés) Vagy: "Végül újabb beszélgetést kezdeményezek / az életközösség fenntartásáról, / bár azt hiszem, most is csak / leegyszerűsítek majd mindent." (Életkörülmények)

A kötetcím ellenére (Alkalmi magyarázatok a húsról) Nemes Z. azon kevés lírikus egyike, akinek sikerült bebizonyítania, hogy van élet Petrin túl is. De felülírja Szabó Lőrincet, Pilinszkyt és József Attilát is: "már régóta nem gondolok / a mamára / mihez kezdjek / ennyi múlt idővel" (Anyás vers C.-nek). A "szeretném, ha szeretnének" panaszát közhelyek nélkül sikerült újraírnia: "Az éjszakai buszon sok a rokkant. Mindegyiknek hiányzik valamije. Szeretnék a valamijük lenni, de nem lehetek jó barát." (Szabályos közlekedés) Vagy a kötet talán legfontosabb, már idézett Anyás vers C.-nek című darabjában: "legyél büszke rám / valaki legyen / büszke rám".

A családhoz, szülőkhöz való viszonyt és képletesen az eredettel, a (költői) hagyománnyal fenntartott kapcsolatot tematizálja, amikor öntudatosan lemond a tradícióról, amelyből vétetett: "Most nem rángatom elő a családomat: magamból dolgozom." (Az afrikai síkságok növényevői) Egyben feltárja az e viszonyrendszereken belüli kommunikáció nehézségeit, sokszor lehetetlenségeit is: "Apám arcán mozognak a foltok, miközben dolgozik. Ez a bontópad - mondja. Most pajtáskodunk." (Apám marhát eszik)

Végig ezen a töredezett hangon szól az Alkalmi magyarázatok... Hozott anyagból, kevés eszközzel dolgozik, jelzőket alig használ, és azok is szikárak, negatív hangolásúak: fekete terület, száraz fény, torz hús, negatív hordalék.

A kötet beszélőjének félelme egyfajta agorafóbia, amelynek tárgya kizárólag többes számban létezik. De kitől fél? Kik azok az ők? Eligazítást nem kapunk. És ettől hátborzongató az egész: "Ma megjönnek a vonattal a tisztek, és betanítanak minden gyereket" (Aztán kutyákat rajzolok), "érzem hogy a konyha / mögött vannak / de nem jönnek ki / csak kopognak / mint akik bizarrok" (Követési sebesség). Ugyanez a félelem jellemzi a kapcsolatverseket is, amikor a másik is többes számba kerül: "Ezt a Judit-dolgot le / kéne zárni. / Mint a cseppfertőzés. Olyanok." (Alkalmi magyarázatok a húsról)

A narrátor elidegenedik saját testétől, Nemes Z. pedig bebizonyítja, hogy mindent le lehet írni a testek egymáshoz való viszonyával. A húst beszélteti, ami leválik az énről, "amikor a kiterjedés / csak mutáció" (A margón). Arra kérdez rá, hogy "milyen viszonyban / lehet az ember / a saját anyagával" (Anyás vers C.-nek), míg végül arra jut, hogy "a test boríték" (Tanuljuk meg).

Költőnk úgy képes érzékeltetni egy kapcsolat kilátástalanságát, hogy közben a szeme mindvégig száraz marad: "anyám megtalálja / a gyantádat a földön / ekkor már napok óta / másnak gyantázod magad" (A margón). Vagy a már többször említett versben: "olyan kezet / teszek a kilincsre / ami ráillik / a te csuklódra is" (Anyás vers C.-nek).

Egészen egyedülálló ez a póz nélküli, szűkszavú, nagyon intenzív kapcsolati líra, amelyben olyan szép, elkeserítő sorokkal találkozhatunk, mint ez: "még ha másnak tanulsz is meg / főzni / én akkor is azt fogom / enni" (A férfiak között).

A fülszöveg most nem hazudott. Súlyos kis kötet ez.

József Attila Kör-L'Harmattan Kiadó, Budapest, 2006, 55 oldal, 1200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.