Lemez

Beyoncé: Lemonade

  • - greff -
  • 2016. június 5.

Zene

Igazi kislemezműfajnak indult, és 40 évnyi különös kalandozás után azzá is vedlett vissza a popzene, amiért napjaink valódi szupersztárjai csak­is hálásak lehetnek. Beyoncé például – a dívák dívája, az r&b Michelle Obamája – anélkül adhatott ki legutóbb egy érdekes és bátor, ám rendszeres hallgatásra kevéssé alkalmas albumot, hogy különösebben aggódnia kellett volna uralkodónői státusa miatt, hiszen azt már a rádióknak megküldött első két dallal bebiztosította. A többi a fanatikus rajongók és a zenekritikusok ügye volt, de ne gondoljuk, hogy globális szinten ez a két csoport bármit is meghatároz. Ezúttal azonban minden potenciális hallgató két vállra fektetése lehetett a cél, hiszen a Lemonade a nyilvánvaló slágertémák mögött is igen masszív felépítményt rejteget. Ez persze nem jelenti azt, hogy sikerült volna eltüntetni róla a lapos számokat – a túldramatizált lassúk egytől egyig léptetni valók –, de a vadul eklektikus, a főhősnő hangsúlyos jelenléte és a házasságtörési tematika kitartása miatt mégis kompakt egészet alkotó album így is nagyszerű. A Daddy Lessons countryja például sokadik hallgatásra is furcsa Beyoncétól, de legalább ennyire addiktív is, míg a Jack White-tal elkövetett Don’t Hurt Yourself soul-garázsrock hibridjének vagy a Formation büszkén hömpölygő déli hiphopjának hosszabb ismerkedési időre sincs szüksége ahhoz, hogy szoros barátságot kössön velünk. A kábé negyven szerzővel összehozott, ódon hangmintáktól a naprakész basszusokig mindent felhasználó Lemonade lehet, hogy nem a jövő zenéjét mutatja – a jelenről viszont káprázatos dialektusokban beszél.

Sony, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.