Lemez

Beyoncé: Lemonade

  • - greff -
  • 2016. június 5.

Zene

Igazi kislemezműfajnak indult, és 40 évnyi különös kalandozás után azzá is vedlett vissza a popzene, amiért napjaink valódi szupersztárjai csak­is hálásak lehetnek. Beyoncé például – a dívák dívája, az r&b Michelle Obamája – anélkül adhatott ki legutóbb egy érdekes és bátor, ám rendszeres hallgatásra kevéssé alkalmas albumot, hogy különösebben aggódnia kellett volna uralkodónői státusa miatt, hiszen azt már a rádióknak megküldött első két dallal bebiztosította. A többi a fanatikus rajongók és a zenekritikusok ügye volt, de ne gondoljuk, hogy globális szinten ez a két csoport bármit is meghatároz. Ezúttal azonban minden potenciális hallgató két vállra fektetése lehetett a cél, hiszen a Lemonade a nyilvánvaló slágertémák mögött is igen masszív felépítményt rejteget. Ez persze nem jelenti azt, hogy sikerült volna eltüntetni róla a lapos számokat – a túldramatizált lassúk egytől egyig léptetni valók –, de a vadul eklektikus, a főhősnő hangsúlyos jelenléte és a házasságtörési tematika kitartása miatt mégis kompakt egészet alkotó album így is nagyszerű. A Daddy Lessons countryja például sokadik hallgatásra is furcsa Beyoncétól, de legalább ennyire addiktív is, míg a Jack White-tal elkövetett Don’t Hurt Yourself soul-garázsrock hibridjének vagy a Formation büszkén hömpölygő déli hiphopjának hosszabb ismerkedési időre sincs szüksége ahhoz, hogy szoros barátságot kössön velünk. A kábé negyven szerzővel összehozott, ódon hangmintáktól a naprakész basszusokig mindent felhasználó Lemonade lehet, hogy nem a jövő zenéjét mutatja – a jelenről viszont káprázatos dialektusokban beszél.

Sony, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.